العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات > ريفيوهات

ريفيوهات ساحة لعقد المقارنات وكذلك مراجعة رفيوهات (تقارير) السيارات واختبارات التصادم

قديم 06-06-2010, 05:29 PM
الصورة الرمزية lido123
lido123 lido123 غير متواجد حالياً
من انا؟: Waleed Halaby
التخصص العملى: طــــالب
هواياتي: عربيــــــــــــات

lido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of lightlido123 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: survey :- ايه انسب عربية في مصر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

اعتقد ان المواصفات ديه تنطبق على (لانسر الشكل القديم - هيونداى فيرنا - دايو لانوس)

أنا رأيي من رأيك يا باشا بس على ما أظن إن دلوقتي في ال kia cerato , دي عربية جامده جداً, أولاً فيها كل الإمكانيات و كمان عربية تستحمل البهدله و شكلها ينفع لكل الأعمار و الدليل على كده إن مصر كلها معاها العربية دي.
قديم 06-06-2010, 07:26 PM
walaa eldein walaa eldein غير متواجد حالياً

walaa eldein is on a distinguished road

انا شايف ان افضل العربيات اللى بتشتغل تاكسى يعنى اكتر عربيه بتشتغل تاكسى اكيد هيا احسن عربيه فى مصر لأن اكيد بتاع التاكس عايز يوفر فى كل حاجه من بنزين و ان العربيه تستحمل مش كل فتره يروح يدفع فلوس عند الميكانيكى و مش كل فتره يغير كوتش و حاجات كتير يعنى بالعقل كده احسن و اكتر 3 عربيات تنفع لمصر و بتشتغل و متبطلش و لاتتعب وكل يوم شغل و بهدله هيا:-
1-الدايو
2-الفيرنا
3-الاكسنت
والترتيب ده من وجهة نظرى والترتيب ده حسب الفئه يعنى الدايو فئه اعلى من الاكسنت و الفيرنا والفيرنا اعلى من الاكسنت و فيه عربيات كتير تانى بتشتغل تاكسى بس دول اكتر 3 عربيات الناس كلها بتشوفهم شغالين.
قديم 07-06-2010, 03:54 PM
الصورة الرمزية ابو جودة
ابو جودة ابو جودة غير متواجد حالياً
من انا؟: متواضع لله
التخصص العملى: احدى شركات الغاز
هواياتي: قيادة السيارات

ابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant futureابو جودة has a brilliant future

لانسر ثم التيوتا ثم المرسيدس
قديم 16-06-2010, 09:18 AM
الصورة الرمزية smasherone
smasherone smasherone غير متواجد حالياً

smasherone has a spectacular aura aboutsmasherone has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة walaa eldein مشاهدة المشاركة

انا شايف ان افضل العربيات اللى بتشتغل تاكسى يعنى اكتر عربيه بتشتغل تاكسى اكيد هيا احسن عربيه فى مصر لأن اكيد بتاع التاكس عايز يوفر فى كل حاجه من بنزين و ان العربيه تستحمل مش كل فتره يروح يدفع فلوس عند الميكانيكى و مش كل فتره يغير كوتش و حاجات كتير يعنى بالعقل كده احسن و اكتر 3 عربيات تنفع لمصر و بتشتغل و متبطلش و لاتتعب وكل يوم شغل و بهدله هيا:-
1-الدايو
2-الفيرنا
3-الاكسنت
والترتيب ده من وجهة نظرى والترتيب ده حسب الفئه يعنى الدايو فئه اعلى من الاكسنت و الفيرنا والفيرنا اعلى من الاكسنت و فيه عربيات كتير تانى بتشتغل تاكسى بس دول اكتر 3 عربيات الناس كلها بتشوفهم شغالين.
تصحيح الدايو ليست فئه أعلى من الفرنا لأنها 1500 سي سي بينما الفرنا 1600 و من ناحيه أخر هما في فئه السيارات العائليه الصغيره أما الاكسنت فأي أكسنت تقصد لو الجديده فطبعا الاكسنت أعلى من الدايو لانوس و الفيرنا اللى هي أصلا تعتبر الاكسنت القديمه خارج مصر و لكن غيروا اسمها لسمعه اكسنت القديمه موديل 98 و انت طالع النيو أكسنت تكنولوجيا أحدث بعشر سنين تقريبا
قديم 19-06-2010, 12:29 PM
خالد دبي خالد دبي غير متواجد حالياً
من انا؟: خالد
التخصص العملى: استشارات ماليه
هواياتي: العربيات والدرجات الناريه

خالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura aboutخالد دبي has a spectacular aura about

بصوا اسمحولي المنطق مقلوب عندنا في مصر احنا بنمشي بعواطفنا فب شراء السيارات يعني لو اشاعه قالت ان العربيه دي حلوه خلاص كله يشتريها والدليل البريليانس 160 الف وفاشله مدخلوهاش اوروبا اصلا انا مبحبش التويوتا نهائيا من الخارج تمصيمها بشع من الداخل بيستخفوا بينا منتهى قله الذوق لكن ومن اضعف الهياكل على فكره لكن كسيارة اعتماديه حدث ولا حرج انا هنا بشوفها في الامارات تحمل في درجه الحراره غير ممكن وسيارة في كل الظروف تمشي مش عارف في مصر مالها اما عن اللانسر سياره كويسه لكن ينقصها فنيات كتيره عامه الاوكتافيا هيا الاحسن بالنسبه ليا مع فرق السعر طبعا