العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > أطقم الصوت والمالتى ميديا

أطقم الصوت والمالتى ميديا منتدى خاص بتعديلات اطقم الصوت الكاسيت وال CD وال DVD وشاشات العرض وجميع نظم المالتى ميديا والصوتيات

قديم 27-11-2010, 07:17 PM
ahmed-casper ahmed-casper غير متواجد حالياً
من انا؟: ahmed yousri

ahmed-casper will become famous soon enoughahmed-casper will become famous soon enough
افتراضي رد: أزاى تعمل نظام صوت صح وميتضحكش عليك؟

لاااااا يا انجكشن متقولش كده . انا قريت الموضوع كله حته حته والله و بجد موضوع يجنن و اكيد كله قراه لأنه شيق
قديم 28-11-2010, 09:04 PM
الصورة الرمزية lol
lol lol غير متواجد حالياً
من انا؟: كبير اخصائية ال getz
التخصص العملى: مدير تجارى لموزع معتمد هيونداى
هواياتي: cars- speed - swimming -computer

lol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant futurelol has a brilliant future

جامد يا injection بس فى حاجة ياصحبى ال جى ام زى السماعات ليه rms لكل قناه
يعنى مثلا جى ام زى ابن المنحوسة semphony بيقولك 700 وات على 2 قناه لو عملت بردج مش هايعمل 1400 وات هو اه احسن جى ام للصبات بس احسن واحد يحرقهوم ويتحرق معاهم المهم الوات الفعلى ليه فى كل قناه مش محصل 100 rms يعنى مدى 200
حاجة زى ال جى ام اللى انا محترمه اوى اوى اللى هو Jec 2000w ده 4 قناه يقدر يقوم 4 سماعات 400 ويقدر يقوم صب 1400 بايونير وبيدى صوت غبى جدا وعالى وترزيع للصبح لدرجة انه مع العدة كاملة دمرلى البربيز الخلفى بيدى 80 وات rms للقناه الواحدة
معنى كلامى مانخدش على اساس الوات العالى اللى هو ال max نركز على ال rms هو اللى يخليك تركب عدة محترمة وصوت نقى

live for nothing
die for something
قديم 29-11-2010, 02:20 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة lol مشاهدة المشاركة

جامد يا injection بس فى حاجة ياصحبى ال جى ام زى السماعات ليه rms لكل قناه
يعنى مثلا جى ام زى ابن المنحوسة semphony بيقولك 700 وات على 2 قناه لو عملت بردج مش هايعمل 1400 وات هو اه احسن جى ام للصبات بس احسن واحد يحرقهوم ويتحرق معاهم المهم الوات الفعلى ليه فى كل قناه مش محصل 100 rms يعنى مدى 200
حاجة زى ال جى ام اللى انا محترمه اوى اوى اللى هو Jec 2000w ده 4 قناه يقدر يقوم 4 سماعات 400 ويقدر يقوم صب 1400 بايونير وبيدى صوت غبى جدا وعالى وترزيع للصبح لدرجة انه مع العدة كاملة دمرلى البربيز الخلفى بيدى 80 وات rms للقناه الواحدة
معنى كلامى مانخدش على اساس الوات العالى اللى هو ال max نركز على ال rms هو اللى يخليك تركب عدة محترمة وصوت نقى

أعلم ياكبير, أعلم.

أنا شرحت فى الموضوع جزء من مفهوم الأر أم أس, وقلت طالما الجى أم نضيف ومن ماركة محترمة, يبقى ال rms بتاعه مش هيفرق كتير, لأن الماكس وات بتاعه هيبقى متقاس بنضافة, ومش هيكدب عليك زى حاجة صينى (أو مصرى), وبالتالى المثال اللى حضرتك أديته فعلا صحيح, السيمفونى جى أم "على ماربنا يفرجها", لأنه فعلا مايفرقش عن السماعات الصينى فى الكلام المكتوب عليه, هل حضرتك تصدق أنه بيطلع ماكس 700 وات فعلا, بسعره وجودته؟

وبعدين حضرتك أدرى أن الصوتيات علم كبير جدا, وممكن ياخد 10 مواضيع الواحد قد ده علشان نشرحه كويٍس, وأنا مدخلتش فى المقاومة ولا أستجابة السماعة عند كام هرتز ولا مفهوم ال DB ولا مفهوم ال SPL ولا حتى طرق التوصيل على التوازى والتوالى, ,ولا مفهوم الصوت بتردداته وموجاته, وهكذا, أنا حاولت أبسط حاجات صعبه وأوصل مفاهيم مش معروفة بس.

وألف شكر على مرورك ياباشا, شرفتنى.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

التعديل الأخير تم بواسطة Injection ; 29-11-2010 الساعة 02:33 AM
قديم 29-11-2010, 04:20 AM
الصورة الرمزية snoop
snoop snoop غير متواجد حالياً
من انا؟: انا هو انا ؟؟

snoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of lightsnoop is a glorious beacon of light

موضوع هايل كالعادة يا انجكشن باشا ربنا يباركلك بس ليا سوال ممكن تقولى على احسن سماعات فى السوق 300 وات علشان عايز اشترى اتنين على الاتنين ايلى عندى يظبطوا الاداء وبكام ومنين وشكرا ليك

انا لا أملكُ
جمالَ يُوسفَ
ولا قوةِ مُوسي
ولا كنوزِ قارون،،
لكني أملكُ في قرارة نفسي مالا يملكه الآخرون

قديم 29-11-2010, 08:29 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

العفو ياباشا ربنا يخليك.

السماعات عامة أنا بفضل فيها بايونيير وسونى عن كينوود.

ال 300 وات البيضاوى فيه قدامك موديلات متعددة من بايونيير بتطلع 300 وات و40 وات نومينال.

زى دول
http://www.amazon.com/Pioneer-TS-A69.../dp/B000LY8DD6

http://www.amazon.com/Pioneer-TS-A69.../dp/B001NFC7D4
وسونى برضه ليهم عدة موديلات

فيه سونى 4 واى 300 وات وده بيطلع 50 نومينال

http://www.amazon.com/Sony-4-Way-Spe.../dp/B003K9495U

وفيه سونى 3 واى 300 وات بيطلع 60 وات نومينال.
http://www.amazon.com/Sony-XS-GTF693.../dp/B002XQQEF4

أنا فى رأيى السونى ال 4 واى كويسين قوى, أو البايونيير, وبلاش كينوود.

والسماعات عند أى محل صوتيات كويس, أنا أفضل روكيت اللى فى روكسى علشان أسعاره حلوة وعنده تشكيلة كويسة, أو المحل اللى يعجب حضرتك, بس أبقى فاصل معاه.

السماعات هتعمل من 250 الى 300 جنيه حسب الماركة و المواصفات.

ملحوظة: السماعات ال 300 وات من بايونيير مثلا بتنزل منها عدة موديلات لكل واحد شكل مختلف وصفات, وغالبا بيغيروا أشكال الموديلات كل سنة.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.