العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 05-02-2009, 01:15 AM
momo10000 momo10000 غير متواجد حالياً

momo10000 is on a distinguished road
افتراضي رد: حقيقة الميجان

في انتظار الفواتير ام 22000 الف جنية !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
قديم 08-02-2009, 01:55 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

مع أنك مردتش على أسئلتى......بس أنا هرد عليك

مشاكل الكورولا الجديدة تتلخص فى مشكلة واحدة قديمة ألا وهى جهل المشترى بالتكنولوجيا اللى فى الحاجة اللى بيشتريها.........و مبدأ " دور و طير "

المشترى المصرى عاوز عربية شكل و أمكانيات و و و و و + يدور العربية متقولش لأ لحد لما توصل ل مليون كم
مفييييش حاجة كده و كمان كلما زادت كماليات السيارة و زادت التكنولوجيا هتزيد الأعطال ( بشكل بسيط طبعاً )

بالنسبة لموضوع المقالة بتاعت أوتو أرابيا
الراجل عمل حادثة على المحور و بيقول أنه خبط السور اللى فى النص...........مع أن صور العربية بتقول أنه واخد رصيف مش سور..........المهم ما علينا
الراجل ودى العربية التوكيل وقالهم أنه صاحب أوتو أرابيا و أن رينو فرنسا مفوضاه يختبر العربية لحد 100 ألف كم و طبعاً بما أنها عربية رينو يبقى هما ملزمين أنهم يصلحوها.
وعشان هما فى التوكيل ميعرفوش حاجة عن الموضوع ده فأستقبلو العربية و بعتوا لرينو فرنسا يستفسروا........رينو فرنسا ردوا بالنفى طبعاً راح التوكيل مكلم الراجل عشان يشوفو هيعمل أيه
الراجل قالهم خلوها شوية و هاخدها.........قعد بيحاول أنه يعرف طريق يصلح منه العربية فى التوكيل لمدة أكتر من أسبوعين تلاتة ( لاحظو كمية التراب اللى على العربية ).......و لما راح ياخدها لقى طبعاً عليه رسوم مقايسة و أرضية

و لما شافوا المقالة دى فى توكيل رينو رفعو عليه قضية تشهير.

و مازال الموضوع محطوط فى الصفحة الرئيسية فى الموقع بقاله أكتر من سنة.........بالذمة فى موقع محترم يحط فى الصفحة الرئيسية مقاله لمدة سنة و أكتر ؟؟؟؟

ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122ptmnl o123per122ptmnlo123per122 ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122
سيبك من موضوع المجلة يا باشا ده موضوع بيشككك في سمعة التوكيل و عشان اللينك مشكوك فيه بلاها اللينك ده خالص شوف اللي التوكيل عمله في خالد و بعد كده نتكلم و الفلوس الكتيرررررررررر اللي دفعها الراجل قرر يجيب بي ام قديم و يسيب الميجان اللي هي 2006 في اكتر من كده!!

انا مردتش علي اسألتك يا باشا عشان مش عايز افتي الكورولا انا مبطيقهاش كعربية ولو انطبقت السما علي الارض و العربيات كلها انتهت و مفضلش غير كورولا مش هركبها بالتالي مش مهتم بيها و لا بحب اعرف حاجة عنها و لما كنا بنشتري مدخلتش في حساباتنا تماما كل اللي فكرنا فيه (توليدو اوكتافيا جيتا) و في الاخر في لقينا نفسنا بنشتري مرسيدس 280:D:D:D:D

و عموما الكورولا بكل التكنولوجي اللي فيها و الانظمه و الاوبشنز حسب ما سمعت من الناس برضه معملتش نفس المشاكل اللي عملتها الميجان مع بعض الناس و عندك حق المواطن المصري عايز يركب عربية يدوسلها تطير و قت ما يقولها امشي تمشي عندك حق فعلا و كل العربيات بتتعرض لاعطال بس معلش حني الان مشفتش عربية فيها كم الاعطال ده غير الميجانptmnlo123per1106

مش تحامل علي الميجان بس هذه حقيقة و ادي عندك مثالين payoo و khaled85
و الناس اللي معانا دي مش بتطالب الميجان بأنها توصل لمليون كيلو بدون اعطال دول بيتمنوا انها تمشي 1000 كيلو علي بعضها بدون اعطال....

و فعلا كلما زادت التكنولوجيا تزيد الاعطال و خصوصا في ظروف التشغيل بتاعت بلدنا بس مش بالطريقة دي برضه يا tronky خلينا نتكلم بالعقل العربية مع الرجاله تكاد تكون عرفت طريق التوكيل و بتروحو لوحدها كمان من كتر زيارات الاصلاحات طب ما الباسات فيها تكنولوجي برضه بس محدش اشتكي بالطريقة دي ابدا يعني عندك موتور fsi و فيها انظمة كتير زي abs ebd esp حد سمع انها عامله مشاكل بالطريقة دي!!

عموما ادي خالد و بايو موجودين و احنا عرفنا عربية بايو بتعمل ايه و مشاكلها ايه شوف عربية خالد مشاكلها ايه و اهو شخص تاني غير بايو عشان محدش يقول انها مشكلة وحيدة فقط

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 08-02-2009 الساعة 02:03 AM
قديم 08-02-2009, 07:09 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

بص يا محمد.....الموضوع طول قوى و بقى بايخ بالنسبة لأى حد جديد عاوز يستفيد.........

أنا مش هرد تانى مش عشان معرفش أرد......لأ أعرف أرد كويس قوى......ده أنا بقالى تقريباً 3 سنين و 9 شهور معايا العربية و عارفها كويس...ده غير 15 سنة سواقة ومرمطة مع عربيات غيرت فيها من الصالون للعفشة للموتور.......
بس الموضوع بقى جدال أنا شايف أنه ملهوش لازمة.........هانى مقتنع برأيه.....و أنا مقتنع برأيي.....حاولت أساعد هانى فى موضوعه بس من الواضح أنه مشغول ومش عارف أشوفه...............حاولت أساعد خالد صاحبك.....بس هو مش عاوز.

أنا مش مساهم فى رينو ولا شغال فى EIM ومش هستفاد من الموضوع ده بحاجة + أن ولا كلامى ولا كلام خالد وهانى هيغيروا حاجة من واقع السوق.......اللى عاجباه العربية ومقتنع بيها هيشتريها واللى خايف ............ يروح ptmnlo123per145
أنا عن نفسى أعرف واحد لسه شارى العربية دى من كام يوم....مو 2009

المهم كل اللى هقولك عليه دلوقتى على موضوع ال 1000 كم من غير أعطال ده هو " الله يجازيك ضحكتنى"
أنا قولتها ولسه بقولها.....أنا لو معايا عربية مطلعة عينى كان زمانى بعتها من زمان وكنت أولو واحد هيبين للناس عيوب العربية دى.
ومعظم الناس اللى معاها العربية لو العربية مبتكملش 1000 كم من غير أعطال كانو ولعو فيها....حتى لو كانت هى العربية الوحيدة معاهم............عارف ليه ؟؟؟
لأن مصاريف أصلاحها كانت هتبقى أعلى من أنهم يجيبوا عربية تانية بالقسط ( ده على أعتبار أنها بتعطل كل أقل من 1000 كم زى ما بتقول )

شوف بس كام عربية ميجان فى الشوارع وهتلاقى أنها أستحالة تكون فيها كل العيوب اللى بتقولو عليها دى.
ومش عشان 2 بيحصل معاهم مشاكل يبقى كل العربيات فيها مشاكل.........شوف كام عربية أتباعت فى مصر وفى منهم كام واحدة فيهم عيوب........لأن زى ما أنت شفت أنا مش بشتكى و مومو مش بيشتكى وجار أيمن عبد الرازق مش بيشتكى...........ده غير الناس اللى أنا أعرفهم وقلتلكم على عددهم قبل كده (حوالى 20 ) وبرضه مش بيشتكو من العربية.........يعنى بنتكلم فى مجموع حوالى 25 أو 30 واحد منهم 2 بيشتكوا من العربية.......يبقى أقتنع بمين أكتر ؟

على فكرة........أعرف واحد معاه باسات غير فيها كويل قبل كده.......و أعرف أكتر من واحد معاهم ميجان مغيروش الكويلات قبل كده خالص ptmnlo123per140

يا ريت تبقى تسلملى على خالد صاحبك لو مش ناوى يدخل تانى عشان هو أنسان محترم جداً فى ردوده ونقاشه............أدى الصحاب و لا بلاش ptmnlo123per15
و أبقى حاول تخليه يدخل على طول و بالمرة يبقى يقولنا على عربيته الجديدة اللى ناوى يجيبها.

سلام يا مان.

قديم 09-02-2009, 02:57 AM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

والله براحتك الموضوع مفتوح عايز تشارك شارك مش عايز دي حرية شخصية

محدش قال يا tronky انك مساهم ولا شغال في التوكيل مع اني اتمناهالك والله ربنا يديك و يدينا

علي فكرة موضوع ال1000 كيلو ده مش انا اللي بقوله ده اصحابها هما اللي بيقولوه:D:D:D يعني مرة كنت بكلم خالد و انا بقوله الاوكتافيا احسن منها قالي الميجان بتطلع من الاوكتافيا بس عادة بتعطل قبل الجرية ما تكمل:D:D:D: والله دي جملته مش جملتي انا :D:D:D

و فعلا الميجان حققت مبيعات اول ما نزلت بعد كده اضربت بنزول الاوكتافياa5 و بعد كده بدأت تظهر تاني بعد انخفاض سعرها

يا باشا مش انت اللي قلت مش مقتنع بحالة واحدة او شخص واحد بيشتكي منها ادي 2 بيشتكوا اهو نعمل ايه اكيد العربيات كلها مش كده بس برضه في ناس بتشتكي دليل ان العربية دي نزلت كذا نسخة منها فيها عيوب!!

ههههههههههههههههههههه عسل والله يا tronky هههههههههههههههههه كويل واحد ارحم من علبة بيئة ولا ريستارت ولا تهنيج ههههههههه

سلم عليه بنفسك يا باشا في الwall بتاعته في الملف الشخصي
علي فكرة هو عارض عربيته للبيع لو عندك مشتري و عايز تساعده بجد قوله
علي فكرة مش هحاول اخليه يدخل عشان هو بالفعل online في المنتدي:D:D:D:D

سلااااااااااااااااااااااا ااام يا tronkyptmnlo123per122

IBIZA

التعديل الأخير تم بواسطة mohamed ibiza ; 09-02-2009 الساعة 03:00 AM
قديم 09-02-2009, 12:17 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

والله عارف أن النقاش مفتوح يا محمد.......أنا أقصد الهدف من النقاش أصبح ( على الأقل بالنسبالى ) ملهوش لازمة

و الموضوع مش موضوع كام واحد معاه ميجان هنا لأن أعتقد العدد مش هيزيد عن 4 أو 5 وبالتالى مينفعوش كعينة نقيس عليها.......يعنى عربية أتباع منها حوالى 25 ألف عربية فى مصر يبقى نحكم على عينة من 4 عربيات ؟؟

وبعدين الموضوع لو عاوز أحله بعدد أعضاء يدخلوا ويعملوا مشاركات يشكروا فيها فى العربية سهل أوى.......بس أنا مش بفكر بالطريقة دى.....عشان أنا مش محتاج أنى أثبت حاجة مش موجودة .

يالنسبة لموضوع أن الميجان بتطلع مع الأوكتافيا بس مبتكملش الجرية........والله ضحكتنى....دى يبقى كده العربية دى مش بتكمل 10 كم سليمة بأه.......مش 1000 كم زى ما كنت بتقول.
أيه رأيك تجيب أى حد معا أوكتافيا و أطلع معاه ( مش بهدف الشد ) ونشوف عربيتى هتقف بعد1 كم ولا 2 و لا 3 و لا ايه ؟

يعنى بجد أنا مش فاهم.......هانى معاه العربية وبيقول كل اللى حصل ده.......مفكرش يروح جهاز حماية المستهلك ليه؟؟؟؟ الناس دى للى ميعرفش بتجيب حقوق المستهلك فعلاً مش أى كلام......نفس الكلام لخالد.

عموماً أنا بعرض على هانى و خالد تانى أهو
أنا على أستعداد أنى أشوف معاكم حل للمشاكل دى فى التوكيل.......بس أنتو مبدائياً ابعتولى أرقام عربياتكم على الخاص...............حتى لو مش عاوزنى أساعدكم.......يا ريت تبعتولى الأرقام برضه عشان أنا هكلم التوكيل ( حد معرفة ) و أعرف منه أيه المشاكل اللى فى عربياتكم اللى كل شوية ترجع و أيه الحلول المتاحة عشان نفيد باقى الأعضاء اللى فى المنتدى عشان محدش منهم يقع فى المحظور.

وبالنسبة لموضوع سلامى لخالد.....أنا كنت بس مش بشوفه هنا كتير فكونت ببعتله السلام.......و أول مرة أعرف موضوع ال wall ده بصراحة.......شكراً على المعلومة.

الكلمات الدليلية
رينو ميجان