العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 04-02-2009, 08:53 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

محدش يقول كمبيوتر العربية تاني كلنا نقول control unit

انا عن نفسي يا tronky مليش في التويوتا و مبحبش الكورولا الجديدة عموما شكلها لوحده بيخنقني و متابعتهاش و معرفش مشاكلها بس انا هقولك اللي سمعته عنها

الكورولا الmmt حتي الان سمعت فقط ان بعض العملاء اشتكوا من نتشه الفتيس الmmt لانه بينقل بالكهربا و نفس الشكوي سمعتها برضه عن فتيس الاسترا و نفس نتشه الفتيس

الكورولا الشكل اللي قبل ده مسمعتش عنها غير انها بتعوم في السرعة العالية فقط و الكلام ده مجرد نتائج تجارب بعض الناس انما مجربتش بنفسي
معرفش الاوبشنز اللي في الكورولا لاني اساسا غير مهتم بيها كعربية و مدخلتش في تفكيرنا لما كنا بنشتري تماما

يا Tronky انا بقول لبايو يقول المشاكل اللي حصلت معاه علي سبيل الحصر عشان نشوف هل هي مشاكل عادية نتيجة ظروف الاستخدام الغير عادية في بلدنا اللي بتختلف ظروف الاستخدام و التشغيل فيها عن اي بلد اخر ولا هي اعطال over و ده لعيب في العربية نفسها و اهو برضه نستفيد و عموما في واحد اعرفه اسمه خالد معاه ميجان بيحبها جدا كأداء لكن العربية كرهته في نفسه و في حياته و حلف لا يركنها و ميركبهاش تاني بسبب كنترولات العربية بلاش كمبيوتر عشان بتزعلك:D:D:D

عموما عشان مبقاش بقول كلام في الهوا خالد سجل معانا في المنتدي بأسم khaled85 و هيرد عليكوا و يقولكوا مشاكل الميجان معاه

انا مكنتش اعرف اللينك اللي حطه شريف باشا يا tronky عموما انا مبقولش ان ده حاجة ثابتة علي التوكيل لاني معرفش ملابسات الموضوع بالضبط بس برضه ايه هيضطرهم انهم يعملوا كده يعني و كمان العربية و الفواتير ظاهرة في الصور و باين ان في حادثة حصلت و توكيل رينو لو مكانوش غيرو التيل و قالوا انهم غيروه مش هيكون اول ولا اخر توكيل يعمل حركة زي دي ابتسم انها توكيلات مصرية....و هتشوف التوكيل بيعمل ايه مع خالد لما يتكلم العربية مرميه عندهم و واخدين فلوس اد كده و مش عارفين يصلحوها

و الراجل قال تقريبا انه خبط في الفاصل اللي في نص الطريق في الدائري و الفاصل الاسمنتي ده قادر انه يعمل الكلام ده في العربية و الصور مبينة الاضرار
مع أنك مردتش على أسئلتى......بس أنا هرد عليك

مشاكل الكورولا الجديدة تتلخص فى مشكلة واحدة قديمة ألا وهى جهل المشترى بالتكنولوجيا اللى فى الحاجة اللى بيشتريها.........و مبدأ " دور و طير "

المشترى المصرى عاوز عربية شكل و أمكانيات و و و و و + يدور العربية متقولش لأ لحد لما توصل ل مليون كم
مفييييش حاجة كده و كمان كلما زادت كماليات السيارة و زادت التكنولوجيا هتزيد الأعطال ( بشكل بسيط طبعاً )

بالنسبة لموضوع المقالة بتاعت أوتو أرابيا
الراجل عمل حادثة على المحور و بيقول أنه خبط السور اللى فى النص...........مع أن صور العربية بتقول أنه واخد رصيف مش سور..........المهم ما علينا
الراجل ودى العربية التوكيل وقالهم أنه صاحب أوتو أرابيا و أن رينو فرنسا مفوضاه يختبر العربية لحد 100 ألف كم و طبعاً بما أنها عربية رينو يبقى هما ملزمين أنهم يصلحوها.
وعشان هما فى التوكيل ميعرفوش حاجة عن الموضوع ده فأستقبلو العربية و بعتوا لرينو فرنسا يستفسروا........رينو فرنسا ردوا بالنفى طبعاً راح التوكيل مكلم الراجل عشان يشوفو هيعمل أيه
الراجل قالهم خلوها شوية و هاخدها.........قعد بيحاول أنه يعرف طريق يصلح منه العربية فى التوكيل لمدة أكتر من أسبوعين تلاتة ( لاحظو كمية التراب اللى على العربية ).......و لما راح ياخدها لقى طبعاً عليه رسوم مقايسة و أرضية

و لما شافوا المقالة دى فى توكيل رينو رفعو عليه قضية تشهير.

و مازال الموضوع محطوط فى الصفحة الرئيسية فى الموقع بقاله أكتر من سنة.........بالذمة فى موقع محترم يحط فى الصفحة الرئيسية مقاله لمدة سنة و أكتر ؟؟؟؟

ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122ptmnl o123per122ptmnlo123per122 ptmnlo123per122ptmnlo123p er122ptmnlo123per122

قديم 04-02-2009, 08:53 PM
khaled85 khaled85 غير متواجد حالياً

khaled85 is on a distinguished road

shokran 3al trgaama
bas plz balash tare2et el klam eny ragel hagas aw bakdeb ana malesh msla7a fe keda

-Ya3ny eh el coils fe 2006 mknsh feha 3yob? ya3ny msh btboz?!!!
we aywa 3'yrt el 4 3ashan ba3d ma3'yart el 2 el bayzene (Cyl.1 we Cyl.4) fdelet el ta2te3a 2loly lazem t3'yar el ba2y

-Zeet 3ala maya fe 2erbet el maya, makan mabnzwed maya ( w msh wesh Cyl. 3ashan el sa7b kan mfhosh moshkela wel 3rbya msh bteskhan, we zeet maknsh mta7an)

-el ko3a de kan leha kesa, mmkn ana 3'ltan feha bas da ely 7asal sla7taha bara b 300+ msh faker awy, we bardo 7asal nafs el 7war ro7t el tawkel they fixed it for 400 we 2aloly tmam, then 3'yroha kolaha we 2aloly lazem t3'yar zeet lw 7sbtaha htb2a around 2000 LE

-Torombet banzene, yeh 3'yart el motor we ba3den saferet, fshta3'lo aboya w 2alolo 2lb el toromba mt3'yr lazem el toromba tet3'yar
-El valvat de kesa el mohem tele3 oil seal hyt3'yar kfaya bas enohom akhdo msn3ya 700 LE
El 7war ba3d kol mat7lesh l7ad mklemt moder 3am el syana fel workshop we 3mlt khna2a wento 7rmya wel klam da kolo
Imthya2ly de tgreba kafya en ana a7kom 3ala tawkel we 3al car
3ala fekra ana mn Alexandria

التعديل الأخير تم بواسطة khaled85 ; 04-02-2009 الساعة 09:11 PM
قديم 04-02-2009, 09:25 PM
الصورة الرمزية tronky

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

أولاً أنا مقلتش أنك هجاص و لا بتكدب و لا بتدعى لا سمح الله...........أنا بس كنت ببدى أستغرابى من الحوار.

عموماً انا عرضت عليك عرض........يا تقبله يا ترفضه........أنا مليش مصلحة فيه غير أنى أساعدك و نعرف اللى حصل ده أيه.

عموماً برضه اللى أعرفه أن زيت دخل على ميه ده معنا أن الموتور بتاعك باظ. وعايز شغل الله أعلم هيرسى على أيه بالظبط.

و ما زال العرض قائماً بس هتضطر تيجى للقاهرة..........و أعتقد المشاكل اللى قابلتك دى كلها والفلوس اللى أتدفعت تستحق.....و لا أيه ؟؟؟
أرفع بس الصور و أنا هعمل محاولات أنك متجيش القاهرة كمان والموضوع يتحل فى الأسكندرية

قديم 04-02-2009, 09:44 PM
khaled85 khaled85 غير متواجد حالياً

khaled85 is on a distinguished road

ana 3aref enta shaklak ragel mo7tram we msh asdak 7aga

3omrak kraht 3rbya abl keda fe 7yatak, ana kraht this Megane ma3 enaha overall mmkn tb2a koysa bas ana naseby feha we7esh
so, walahy 3leh el 3awad fely ra7, ana msh 3awz this car...
ana lsa gaybha 2day mel tawkel we 7laft msh hrkabha tany... 7atetha ta7t fel garage l7ad mabe3ha we ha2deha bel Toyota hya ah 1.3 bas asela
ptmnlo123per1127

anyway ana mmkn arf3lak fatora wa7da htmwetak mel de7k, fatoret el mo2ysa bt3et el 7adsa, kfaya enohom 2aloly rear axe 3awz yt3'yar we ro7t zabat zwaya fel banzena we tele3 mafhosh 7aga....
i'll scan soret el mo2ysa we arf3halak 3ashan t3od ted7ak :D

التعديل الأخير تم بواسطة khaled85 ; 04-02-2009 الساعة 09:46 PM
قديم 04-02-2009, 09:53 PM
الصورة الرمزية tronky

ماشى يا مان أنا مستنيها.................. .......مع أن رأيي أن البنزينة متحكمش على عربية كويس......أياً كان الصانيعى اللى فيها........هيحاول يوريك أنه مجبتهوش ولادة و أن التوكيل دول حمير و مبيفهموش حاجة و مش بعيد أنه عشان يعدلك حاجة فى الأكس اللى ورا يبوظلك مساعد أو حاجة.

ده برضه ميمنعش حقيقة أن أى توكيل لو العربية راحتله وفيها حاجة فى العفشة عاوزة زرجينة يقول دى متنفعش و عاوزة تتغير.........ده أسلوبهم......شيل اللى بايظ و ارميه و حط جديد.............وبينى و بينك هو ده الصح و لا يصح ألا الصحيح.

و أنا لو مكانك و معروض عليا العرض ده ( اللى أنا قلتهولك ) هحاول طالما أنى مش هخسر حاجة..............وخصوصاً أنك مش لاقى حد يشتريها على حد قولك

التعديل الأخير تم بواسطة tronky ; 04-02-2009 الساعة 10:00 PM

الكلمات الدليلية
رينو ميجان