العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 03-02-2009, 01:12 PM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حقيقة الميجان

حصل خير يا جماعة بس بجد احنا عاوزين نشوف حل ايجابى ونحول الشكوك الى يقين

توكيل كويس نعرف ونتأكد ............توكيل خرابة برضة نتأكد

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 03-02-2009, 01:38 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sh_masry مشاهدة المشاركة

يا باشا مافيش حاجه ....بس حسيت انى عملت مصيبه لما حطيت اللينك و شلته تانى ... بس و الله لأن بعد ما قريت عنه شويه حسيت انه ممكن يكون مش موثوق فيه و اللينك كان عن مشاكل التوكيل بس مش موثقه او اكيده فقلت اشيله طالما مافيش دليل اكيد على المشاكل دى
ولا يهمك يا باشا ولو تحب تعرف الموضوع بتفاصيله أحكيهولك كمان.
أنا بس هقولك على حاجتين يخلوك تشك فى اللى مكتوب من غير ما تسمع تفاصيل.
1- المقال ده موجود على الصفحة الرئيسية للموقع بقاله أكتر من سنة.
2- أزاى عربية مملوكة لشركة تبقى بتتصلح وتطلع الفاتورة بأسم شخص......حتى لو كان موظف هناك؟؟؟ عادة عشان الحسابات تصرف الفاتورة بتكون الفاتورة بأسم الشركة مش موظف.
وخصوصاً انه المفروض موظف كبير مش مشهلاتى مثلاً فهقولك ممكن.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ibiza مشاهدة المشاركة

كلام سليم يا باشا بس عندك مثلا بايو معاه اوكتافيا و فيها كمبيوتر و حساسات و و و ليه مبيشتكيش منها او معملتش فيه اللي الميجان عملته عندك مثلا الاوكتافياA5 انتشرت جدا و محدش اشتكي من المنظومة الالكترونية فيها خالص انا مش متحامل علي الميجان بس عشان متفهمنيش غلط بالعكس فيها حاجات بتعجبني بس في نفس الوقت ظهرتلها مشاكل في نفس الجزئية (الكمبيوتر)مع ناس مختلفة عشان كده ده خلي في علامات تعجب علي العربية دي بس كده
يا محمد.........معظم العربيات من التمانينات ليها كنترول.....ده برضه زمان كانو بيسموه كمبيوتر العربية
تعرف تقولى الميجان الكمبيوتر المزعوم اللى فيها ده وظيفته أيه ؟؟؟
مفيش حاجة أسمها كمبيوتر العربية........فى حاجة أسمها كنترول يعنى العربية حسب تجهيزاتها بيبقى فيها أكتر من كنترول......أى عربية أنجكشن فيها كنترول
أى عربية فيها ABS فيها كنترول ABS
أى عربية أتوماتيك فيها كنترول

حلو الكلام ؟؟؟؟

نيجى بأه للتكنولوجيا اللى فى أوكتافيا A4 ؟؟؟؟؟ تكنولوجيا ؟؟؟؟؟ يا باشا مع أحترامى طبعاً للعربية و أعترافى أنها عربية محترمة.........بس دى عربية مودديلها تم تصميمه من 10 سنين و اكتر ( موتور البورا برضه )

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

حصل خير يا جماعة بس بجد احنا عاوزين نشوف حل ايجابى ونحول الشكوك الى يقين

توكيل كويس نعرف ونتأكد ............توكيل خرابة برضة نتأكد
حصل خير طبعاً يا باشا بس أنت هتتأكد من التوكيل أزاى ؟؟؟

لو عن تجارب الأعضاء مع التوكيل يبقى مش هتلاقى غيرى أنا وبايو باين ptmnlo123per145
وبكده برضه هنفضل فى حالة تعادل.......

أيه الحل ؟؟؟

قديم 03-02-2009, 01:43 PM
الصورة الرمزية ayman abdelrazek
ayman abdelrazek ayman abdelrazek غير متواجد حالياً
التخصص العملى: sales director

ayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond reputeayman abdelrazek has a reputation beyond repute

مش عاااااااااااااااااااااااا رف انا محتار جدا بس برضه انا مازلت أهيم عشقا بالعربية ptmnlo123per1105

أبو الفتوح رئيسأ
قديم 03-02-2009, 02:40 PM
الصورة الرمزية tronky
tronky tronky غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس كمبيوتر
التخصص العملى: مهندس كمبيوتر
هواياتي: السيارات - كرة القدم - التصوير - الكنولوجيا

tronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond reputetronky has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ayman abdelrazek مشاهدة المشاركة

مش عاااااااااااااااااااااااا رف انا محتار جدا بس برضه انا مازلت أهيم عشقا بالعربية ptmnlo123per1105
طيب أتفضل حاجة على ما قسم كده تصبر نفسك بيها

قديم 03-02-2009, 03:41 PM
sam ram sam ram غير متواجد حالياً

sam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond reputesam ram has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

فى بقى حاجة كمان ......تخلينى أنا عن نفسى لو العربية دى بتبوظ مرة كل شهر أستحملها...........حد عارف أيه أو يقدر يخمن ؟؟؟؟؟

الأمااااااااااااااااااااا اااااان

أعتقد أن الميجان تتفوق على كل اللى فى نفس السعر فى موضوع الأمان.........ولما نتكلم عن الأمان يساوى كام أعتقد أنه لا يقدر بثمن.............والله خير الحافظين .

عموماً أنا بصراحة شايف أن ملهوش لازم الجدال الكتير طالما أن كل واحد مخه عاجبه.

أنا العربية معايا وبسم الله ما شاء الله مريحانى و مبسوط منها جداً ومبيحصلش مشاكل غريبة فيها.
بايو العربية مطلعة عينه و مبتبطلش أعطال وتهنيج و ريستارت وكده ptmnlo123per1127 يبقى ربنا يعوض عليه فيها ويكرمه ببيعه حلوة و يباركله فى الأوكتافيا.
معلش يا ترونكي اختصرت المشاركه لانها طويله اوي و الصور كمان
بس فعلا انت جبت المفيد ...

المشكله بتكون ان في واحد بيرتضي الخساره و يستعوض ربنا
وفي واحد بيفضل متردد ... ما هو برضو تعبان في فلوسها و منزلوش عليه من السما ... فيعصر الليمونه على نفسه
انما لحد امتى ... اللي بينزل مبيطلعش تاني

لكن بغض النظر اذا كان بايو او جاري او غيرهم حصلت لهم مشاكل في العربيه فده لا يتنقص منها ابدا ابدا ....
لانها حالات فرديه
ومفيش حد عاقل حيصدق ان الكمبيوتر لما يهنج العربيه تتقلب او تعمل حادثه

انا ساعه لما جاري باعها فكرت اجيبها كسر زيرو وانا عارف انها حتكون احسن من اي عربيه كوري ...
لكن لما بشتري عربيه ببقى عارف اني حبيعها تاني و بالتالي في ناحيه استثماريه في العربيه ان سعرها مينزلش كتير ...
على الاقل بالنسبه لسعر السوق وقت البيع

وبغض النظر عن كون المشاكل مغرض اشاعات او اذا كانت في عيوب صناعه في عربيه بايو او غيره ...
سعر اعاده البيع مهم جدا ... ولناس كتير ...
خصوصا اللي بيحبو يغيرو كل سنتين تلاته ...
لكن لو العربيه حتقعد معاك 10 سنين مثلا مش حتفرق كتير
فطبعا ده خلاني افكر اني حتى لو جبتها بسعر كويس دلوقتي لما اجي ابيع حيكون الوضع ايه ... خصوصا ان اللي حيشتري مستعمل اخر حاجه بيفكر فيها التوكيل و الصيانه و بيبص على انتشار قطع الغيار و الكلام ده ... وده يقلقني طبعا في سعر اعاده البيع

اللي عايز اقوله اني مش بهاجم الميجان كعربيه .... بالعكس عجباني جدا جدا ...
لكن اكتر مشاكل الميجان فينا احنا كمصريين اللي بنخاف من اي حاجه جديده ونعتبرها رجز من عمل الشيطان ونطلع اشاعات ( وده طبعا غير مشكله بايو )

وللاسف زي ما حضرتك قلت :

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tronky مشاهدة المشاركة

هو مش صاحبى بس هو معرفة............وعلى فكرة سببين فى رأيي بيجاوبو على سؤال " ليه أصحاب الميجان بيبعوها برخص التراب" أو " ليه سعرها واقع "
1- الأشاعات اللى بتتقال
2- الناس اللى كانت بتبيع عشان خايفة من الأشاعات دى

دول سببين كافيين يخلوني مفكرش اشتريها ... مش كأسباب في حد ذاتهم و لكن لتأثيرهم على سعر اعاده البيع اللي فعلا واقع
بالرغم ان سعرها افضل من اي عربيه تانيه في فئتها ... لكن علشان مخسرش كتير في تمنها لما انوي ابيع ptmnlo123per144

لكن في النهايه
كل واحد بينام على الجنب اللي يريحه و بيختار اللي يناسبه
او زي ما قلت ... كل واحد عاجباه دماغه

من تواضع لله رفعه
The ultimate car
would be designed by Italians
engineered by Germans
built by Japanese &

الكلمات الدليلية
رينو ميجان