العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 04-01-2013, 10:28 PM
دكتور عبد الله دكتور عبد الله غير متواجد حالياً

دكتور عبد الله will become famous soon enough
افتراضي رد: ملاحظات على لانوس 2013 بعد تجربتها اول 150 كم

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alama مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تم بحمد الله استلام لانوس 2013 المهم نخش فى الموضوع
1- اول مستلمنا لقينا علامه فى الطابلوه منوره مكتوب عليها Check منوره اصفر معرفش ليه داحنا لسه بنقول يا هادى المهم الراجل بتاع المعرض قالى انها يومين وهتمشى دى بس عشان جديده معرفش دا ايه الحكايه ممكن تكون عايزا زيت مثلا

العلامة check المفروض انها تشتغل عند فتح الكونتاك ولما بتدور العربية بتنطفى

2- العربيه كانت عاملا 6 كم بس هل هما مجربوهاش كتير يعنى فى المصنع عشان 6 كم دا اعتقد قليل انا قبل كده كنت مستلم لوجان كانت عاملا حاجه و30 كم لما استلمناها
ودا حصل معايا 6 كيلو فقط

3- تلاقى الفتيس بيونتر فى الغيارين الاول والتانى لما الواحد بدوس بنزين ويسيب تلاقيه الفتيس بيلعب كمان انا حاسس ان الفتيس خشن شويه اخشن من اللوجان
دى انا ما لاحظتهاش والغيار عادى ممكن يكون عشان لسه ما تعودتش على غيارات العربية الجديدة
4- السنتر لوك مفروض السنتر لوك لما الواحد يطلع بالعربيه يعمل لوك لوحده مع اول ضربه فرامل او بعد متمشى بالعربيه شويه بسيطه المهم دا مفهوش الحته دى ممكن يكون هو دا العيب وعشان كده اللمبه الصفرا اللى فى التابلوه بتنور يمكن عايز حد يدلنى
السنتر لوك لازم انتا تقفله وبعدين هوه المفروض يشتغل لما العربية تتقفل من برة بالريموت .
5- العربيه اعتقد انهم علوها شويه لاننا كنا 5 فى العربيه ومكنتش بتحك فى المطبات زى مالكل كان بيقول
العربية علوها ممتاز زخاصة لو عدد الركاب قليل وكمان لاحظت انها اعلى من الدايو والفيرنا من خلال ركوبى للأتنين
6- بالنسبه لإستهلاك البنزين العربيه ف 155 كم استهلكت 12 لتر دا كويس ولا ايه النظام
استهلاك المشاوير داخل المدينة غير الطرق السريعة وكل ما تكون فى الطرق السريعة اساهلاك البنزين بيقل
7- توكيل رخم صراحه يعنى مكنوش قادرين يحطوا جهاز تسجيل فى فتحة USB
فعلا منصور دا تنح اوى ربنا يهديه
ازاى توكيل رخم وانتا لسه ما تعملتش معاه ممكن نعرف
8- العريه مفهاش اريل للراديو بل بدلوه بحاجه بيقولو انها جوه الزجاج الورانى زى الشبكه موجوده جو القزاز معرفش دا صح ولا الراجل بتاع المعرض بيسرح بيا
دا كلام صحيح وفعلا الشبكة جوه الزجاج وفيه كلبسين هتلاقيهم واصلين فى الزجاج والراديو شغال تمام
ياريت حد يفيدنا خاصه فى موضوع اللمبه اللى فى التبلوه دى وهل هيا فعلا عشان جديده وبتلين كلام مش داخل دماغى
يا ريت كلامى يكون مفيد
قديم 05-01-2013, 02:03 AM
alama alama غير متواجد حالياً
هواياتي: football

alama will become famous soon enough

شكرا ليكم ياشباب على الردود والمشاركات المفيده
بالنسبة للمعرض فهو معرض الليثى وانا بحذر ان اى حد يشترى من المعرض دا عشان معرض زباله وناس معندهاش ضمير فعلا اتارى الاوباش كانوا شايلين كابل السرعه ولما ركبوه تانى علامه ال Check ممشيتش الا لما كشفت عليها فى التوكيل وقالى انها مبتبطلش الا بالجهاز كمان غير ده وده ان الموظف بتاع التوكيل كان عايز ياخد 400 جنيه حلاوة العربيه على اساس انى جبت هيليكوبتر اللطخ
عالم وغش بعيد عنك

معرفش ليه العربيه بتاكل بنزين كتير اوى العداد دلوقتى 300 كم والاستهلاك 45 لتر
300 كم = 45 كم دا مش كتير يعنى العمليه كده شايفها زياده اوى زى مقوله زميل لينا هنا قال ان الانوس دى زى البطيخه وانت وحظك

التعديل الأخير تم بواسطة alama ; 05-01-2013 الساعة 02:08 AM
قديم 05-01-2013, 11:17 AM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alama مشاهدة المشاركة

شكرا ليكم ياشباب على الردود والمشاركات المفيده
بالنسبة للمعرض فهو معرض الليثى وانا بحذر ان اى حد يشترى من المعرض دا عشان معرض زباله وناس معندهاش ضمير فعلا اتارى الاوباش كانوا شايلين كابل السرعه ولما ركبوه تانى علامه ال Check ممشيتش الا لما كشفت عليها فى التوكيل وقالى انها مبتبطلش الا بالجهاز كمان غير ده وده ان الموظف بتاع التوكيل كان عايز ياخد 400 جنيه حلاوة العربيه على اساس انى جبت هيليكوبتر اللطخ
عالم وغش بعيد عنك

معرفش ليه العربيه بتاكل بنزين كتير اوى العداد دلوقتى 300 كم والاستهلاك 45 لتر
300 كم = 45 كم دا مش كتير يعنى العمليه كده شايفها زياده اوى زى مقوله زميل لينا هنا قال ان الانوس دى زى البطيخه وانت وحظك
باشا
انسي بقي كلللللل اللي حصل ده وحاول تتاقلم وتستمتع بعربيتك الجديده
عشان تحبها وبص علي مميزاتها وفكك من عيوبها
بالنسبه لاستهلاك البنزين حيتظبط بعد التليين لما تغير زيت علي 1000 كيلو الدنيا حتتظبط معاكشويه لو متظبطتش تروح التوكيل وتقولهم ومتقلقش من حقك تغير اي حاجه في العربيه من المسمار للماتور للعربيه كلها لو لزم الامر لو كان في مشكله تصنيع في العربيه طول منت داخل الضمان

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي

قديم 12-01-2013, 02:52 AM
alama alama غير متواجد حالياً
هواياتي: football

alama will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hyundai 2005 مشاهدة المشاركة

لانوس
حرام والله عليك سايب الاميجراند والm11 واللوجان والساجا والفيرنا
وبتجيب لانوس للاسف العربيه دي مقلب كبير قوي
حاول تتعايش معاها وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها بس روح عالتوكيل بسرعه يكشفوا عليها علي لمبه التشيك
ياغالى كل العربيات دى انا فكرت فيها اللوجان مرضتش اجيبها عشان كانت معانا واتسرقت زى متقول اتشئمت منها الا انها فعلا افضل من اللى جبتها بكتير بس مشكله قطع غيارها انها اغلى شويه والساجا بتاكل بنزين وتنكها صغير وبردو فيها مشاكل مش ملاك يعنى وتوكيلها وحش والفيرنا ضيقه عالاخر مش عارف اقعد فثيها الدركسيون بيخبط فى رجلى ياراجل اما الاميجراند دى انا شاكك فيها لانى مش مصدق ان عربيه غول زى كده تبقى بالسعر ده غير كده ابعد عن الصينى وغنيلوا مش مستاهلا تجارب لقيت ان الزبونه دى احسن الوحشين ويوم منعوز نغورها هنغورها مش قضيه
قديم 12-01-2013, 10:28 AM
بلاشانت بلاشانت غير متواجد حالياً

بلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really niceبلاشانت is just really nice

معرض الليثلى النهرضه فى جريده اخبار اليوم عامل عروض ايه مفيش اسهل من كده ده كاتب
30% لربات المنازل واول قسط بعد 55 يوم الكلام ده حقيقى لان انا شايف ان مشكلتك مع المعرض اسمحلى انت الى غلطان العربيه قبل متستلمها المفروض تفتش فى كل سم فيها وموضوع لمبه التشيك دى مصيبه اذاى استلمت العربيه وهى منوره