العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > ﻻنوس (دايو - شيفروليه)

ﻻنوس (دايو - شيفروليه) كانت و أصبحت chevy gold logo

قديم 02-01-2013, 12:00 AM
الصورة الرمزية كفليت الاسفلت
كفليت الاسفلت كفليت الاسفلت غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق الأسكندريه
هواياتي: قيادة السيارات

كفليت الاسفلت has a spectacular aura aboutكفليت الاسفلت has a spectacular aura about
افتراضي رد: ملاحظات على لانوس 2013 بعد تجربتها اول 150 كم

قديم 02-01-2013, 12:35 AM
waleedrahmy waleedrahmy غير متواجد حالياً

waleedrahmy will become famous soon enough

حتلاقيهم شايلين فيشة عداد المسافات عشان العربية تفضل زيرو
قديم 02-01-2013, 06:25 AM
الصورة الرمزية svneleven
svneleven svneleven غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس قوي و الات كهربيه
هواياتي: السيارات و الكمبيوتر

svneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond reputesvneleven has a reputation beyond repute

حكاية ان السنتر مش بيقفل و الاريال في الزجاج عادي ال الانترا امو 150 ألف كده ما تقلقش. لمبة Check engine لازم تكون مطفيه عليك و علي التوكيل. استهلاك البنزين معقول جدا خصوصا أنك لسه في الأول. بالتوفيق ان شاء الله.
قديم 02-01-2013, 11:57 AM
alama alama غير متواجد حالياً
هواياتي: football

alama will become famous soon enough

ربنا يبارك فيكم ياشباب وبالنسبة للأختيار الحمد لله انا اخترت العربيه دى بعد طول بحث عارف انها ليست الأفضل ولكن تقدر تقول نصيب ربنا يستر وتصمد معانا - بالنسبة للسنتر لوك اللى معايا غير اللى فى الصوره خالص اللى سلمهولى اسود وفيه 3 زراير كاتم وفتح وقفل كمان متهيئليش ان هيبقى في صعوبه انك تحصل على واحد تانى اكيد اى مركز صيانه يقدر يعمل الحته دى او التوكيل كل حاجه بتتعمل هنا اشمعنا دى اللى صعب - بردو انا نسيت اقول كام حاجه كده 1- العربيه تحس صوتها عالى شويه والمعرض قالى انها هتفضل كده فى الاول لغايه متلين انا كنت بمشى بسرعه 60 الى 85 كم فى الساعه دا كويس ولا غلط 2- العربيه تحس قعدتها مش مريحه زى مقالوا قعدتها متعبه وضهرك بيوجعك طب كنا جبنا لادا بدل هيا هيا3- العفشه تحسها بردو معرفش مش وحشه ومش حلوه يعنى الواحد بيسمع اى حاجه تخبط معرفش دا عفشه ولا عزل المهم الحمد لله نشوف بس موضوع اللمبه ده ونشوف هنعمل ايه مع ابوهم شكرا ياغالين
قديم 02-01-2013, 01:34 PM
الصورة الرمزية screamseko
screamseko screamseko غير متواجد حالياً

screamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond reputescreamseko has a reputation beyond repute

اولا مبروك عالعربيه وربنا يديك خيرها ويكفيك شرها ان شاء الله وشر مشاكلها
تاني حاجه نيجي للمشاكل بقي وحتلاقي الاجابات في الاقتباس تحت

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alama مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تم بحمد الله استلام لانوس 2013 المهم نخش فى الموضوع
1- اول مستلمنا لقينا علامه فى الطابلوه منوره مكتوب عليها Check منوره اصفر معرفش ليه داحنا لسه بنقول يا هادى المهم الراجل بتاع المعرض قالى انها يومين وهتمشى دى بس عشان جديده معرفش دا ايه الحكايه ممكن تكون عايزا زيت مثلا

مبدئيا يباشا من قواعد الامان ان اول ملمبة التشيك دي تنور يبقي تبطل العربيه ومتمشيش بيها وتجيب كساحه تشيلها وتوديها عالتوكيل علي طول
وانا مش عارف انت استلمت العربيه ازاي واللمبه منوره
واللي سلمهالك اصلا بتاع المعرض ده معندوش ضمير وربنا مش حيكرمه ان شاء الله
فنصيحه متتحركش بيها الا لمشوار التوكيل وان شاء الله حيبقي حاجه بسيطه

2- العربيه كانت عاملا 6 كم بس هل هما مجربوهاش كتير يعنى فى المصنع عشان 6 كم دا اعتقد قليل انا قبل كده كنت مستلم لوجان كانت عاملا حاجه و30 كم لما استلمناها

الموتور يباشا بيتجرب قبل ميركب علي جسم العربيه او قبل ميتوصل بالعدادات
وبالنسبه للمعرض ممكن اوي يكون شال الفيشه بتاعة العداد فتره كده لحد موصلها المعرض وعمل مشوارين وركبه تاني

3- تلاقى الفتيس بيونتر فى الغيارين الاول والتانى لما الواحد بدوس بنزين ويسيب تلاقيه الفتيس بيلعب كمان انا حاسس ان الفتيس خشن شويه اخشن من اللوجان

دي ممكن تكون مشكلة قاعدة موتور بايظه او قاعدة فتيس او عايزين يتربطوا برضه تقولهم عليها في التوكيل وحتة الخشونه دي حتنعم معاك مع الوقت لانه لسه بيلين

4- السنتر لوك مفروض السنتر لوك لما الواحد يطلع بالعربيه يعمل لوك لوحده مع اول ضربه فرامل او بعد متمشى بالعربيه شويه بسيطه المهم دا مفهوش الحته دى ممكن يكون هو دا العيب وعشان كده اللمبه الصفرا اللى فى التابلوه بتنور يمكن عايز حد يدلنى

مفيش الاوبشن ده في اللانوس

5- العربيه اعتقد انهم علوها شويه لاننا كنا 5 فى العربيه ومكنتش بتحك فى المطبات زى مالكل كان بيقول

طب كويس جدا لانها كانت بتحضن المطبات

6- بالنسبه لإستهلاك البنزين العربيه ف 155 كم استهلكت 12 لتر دا كويس ولا ايه النظام

استهلاك كويس جدا

7- توكيل رخم صراحه يعنى مكنوش قادرين يحطوا جهاز تسجيل فى فتحة USB
فعلا منصور دا تنح اوى ربنا يهديه

طبيعي بيسترخص

8- العريه مفهاش اريل للراديو بل بدلوه بحاجه بيقولو انها جوه الزجاج الورانى زى الشبكه موجوده جو القزاز معرفش دا صح ولا الراجل بتاع المعرض بيسرح بيا

الاريال مدمج في الزجاج فعلا وده لقدر الله لما بيتكسر مبتجبش زجاج عادي لازم بتجيب زجاج مدمج بايريال وحتلاقي مدلدل منه سلك كده

ياريت حد يفيدنا خاصه فى موضوع اللمبه اللى فى التبلوه دى وهل هيا فعلا عشان جديده وبتلين كلام مش داخل دماغى
:GR OWIN~12:

أيـــها المُشــــتكي ومــابــك داءُ .... كــُـــن جميـــلاً ترى الوجـــودَ جميـــلا

محمد الرويعي