العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > سوق السيارات المصرية > المرور والشهر العقارى

المرور والشهر العقارى خاص بالمواضيع عن قانون المرور وإجراءات الشهر العقارى والقوانين المنظمة للمرور والتراخيص ومخالفات المرور

قديم 04-12-2010, 08:15 AM
medo40001 medo40001 غير متواجد حالياً

medo40001 is on a distinguished road
افتراضي رخصة القيادة ببلاش ومن غير لارشوة ولا واسطة

السلام عليكم
انا كان ليا تجربة جميلة مع المرور (مرور السلام)
اولا: انا ماكنتش بعرف اسوق رحت مدرسة اتعلمت مبادىء السواقة وللحق كان ليهم فضل عليا بعد ربنا وبعدين رحت اشتريت العربية وانا لسه بتعلم واخويا كان بيخرج معايا بعربيته فكان التعليم مكثف وبقيت بخرج بعربيتى فى اوقات مختلفة وشوارع فاضية و شوارع زحمة و بعد نهاية التدريب اخدت حوالى ساعتين تدريب اقماع فى المدرسة والحمدلله اتدربت بعربيتى (عشان الابعاد) على كل اشكال الاقماع رايح جاى
وثانيا: حفظت الاشارات كويس والمهم كمان انك تبقى فاهمها وبصراحة الاخوة فى المنتدى هنا ساعدونى بحاجات كتير زى الامتحان النظرى (الكمبيوتر) والاشارات وكتاب المرور كمان اللى بيحطوا منه امتحان المرور النظرى
ثالثا: رحت المرور مرة قبل الامتحان عرفت ايه الاوراق المطلوبه واشتريتها عشان يبقى ملفى جاهز يوم الامتحان عشان تبقى مركز فى الامتحان بس وسالت عن الامتحان النظرى وعرفت انه مش بالكمبيوتر دا شفوى والظابط هو اللى هيسالك مباشرة وكمان رحت شوفت الامتحان العملى ولقيته سهل جدا
رابعا: اهم حاجة: وهى الدعاء والتوكل على الله لانى قعدت ادور على واسطة ورغم انى كنت قبل كده جبت وسايط لناس غيرى لكن سبحان الله.... ربنا عز وجل شاء بان يكون اعتمادى عليه وحده وفعلا توكلت على الله و صليت ركعتين قضاء حاجة وهما فعلا ياجماعة مهمين جدا قبل اي حاجة ناوى تعملها وخاصة انك تبقى ناوى خير بانك ماتدفعش رشوة حتى لو حد حللها لك
فى المرور
اول ما تدخل الشارع تلاقى عيال وشباب وستات كلهم بيستقبلوا حضرتك اى خدمة ياباشا انت جاى تعمل ايه لو هتجدد او رخص مسحوبة اى حاجة احنا تحت امرك واحنا نعرف نخلصها لك (طبعا سيبك منهم) اه انت ممكن تشترى من امام المرور ورقة الاشارات لان هى دى اللى بيمتحنوا منها.
دخلت على الشباك المخصص والحمدلله الورق كان تمام و دخلت على الظابط سالنى عن اشارات كانت صعبة شوية نسيت اسمها الاصلى (اللفظ) ولكن قلت له معناها مثلا:
اشارة نهاية منطقة تحديد السرعة انا جاوبت بمسموح ليا تجاوز السرعة دى دلوقتى
قال لى انزل امتحن سواقة كان فى واحد بيمتحن والظهر اذن كان معاه صاحبه قال له استنى لما نخلص امتحان العملى الاول وبعدين نروح نصلى بصراحة الراجل ما ستناش راح لربنا الاول عملت زيه ودعيت ربنا بانه ييسر الامور ورجعت لقيت العربيات واقفة كل واحد مستنى دوره اخدت عربيتى و قلت بسم الله ولا حول ولا قوة الابالله
والحمدلله عديت بسلام وبصراحة اى واحد يدوب بيعرف يسوق كان يعدى الامتحان بسلاسة
المهم انا شايف الناس جنبى عمالة تدفع فى فلوس وتعمل تليفونات و فى الاخر كل الناس اللى نجحت خلصوا مع بعض اللى دافع واللى لأ والحمدلله
لله الفضل من قبل ومن بعد
بجد ياجماعة خلوا واسطتكم ربنا بس وكفى بالله وكيلا
هتاخدوا ثواب كبير عشان ما دفعتوش رشوة وتانى حاجة هتوفر فلوسك
مع تمنياتى بالتوفيق
قديم 04-12-2010, 10:18 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: رخصة القيادة ببلاش ومن غير لارشوة ولا واسطة

الف مليون مبروك يا استاذ ميدو بس انتا كان حظك حلو لان في ناس بتقابلهم غيلان لو مدفعتش المعلوم لو معاك رخصه درجه اولي وجي تطلع الخاصه هيسقطك بردك

قديم 04-12-2010, 10:58 AM
aymanay32 aymanay32 غير متواجد حالياً
من انا؟: ايمن
التخصص العملى: 0119449863 موبايل رقم

aymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of lightaymanay32 is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medo40001 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
انا كان ليا تجربة جميلة مع المرور (مرور السلام)
اولا: انا ماكنتش بعرف اسوق رحت مدرسة اتعلمت مبادىء السواقة وللحق كان ليهم فضل عليا بعد ربنا وبعدين رحت اشتريت العربية وانا لسه بتعلم واخويا كان بيخرج معايا بعربيته فكان التعليم مكثف وبقيت بخرج بعربيتى فى اوقات مختلفة وشوارع فاضية و شوارع زحمة و بعد نهاية التدريب اخدت حوالى ساعتين تدريب اقماع فى المدرسة والحمدلله اتدربت بعربيتى (عشان الابعاد) على كل اشكال الاقماع رايح جاى
وثانيا: حفظت الاشارات كويس والمهم كمان انك تبقى فاهمها وبصراحة الاخوة فى المنتدى هنا ساعدونى بحاجات كتير زى الامتحان النظرى (الكمبيوتر) والاشارات وكتاب المرور كمان اللى بيحطوا منه امتحان المرور النظرى
ثالثا: رحت المرور مرة قبل الامتحان عرفت ايه الاوراق المطلوبه واشتريتها عشان يبقى ملفى جاهز يوم الامتحان عشان تبقى مركز فى الامتحان بس وسالت عن الامتحان النظرى وعرفت انه مش بالكمبيوتر دا شفوى والظابط هو اللى هيسالك مباشرة وكمان رحت شوفت الامتحان العملى ولقيته سهل جدا
رابعا: اهم حاجة: وهى الدعاء والتوكل على الله لانى قعدت ادور على واسطة ورغم انى كنت قبل كده جبت وسايط لناس غيرى لكن سبحان الله.... ربنا عز وجل شاء بان يكون اعتمادى عليه وحده وفعلا توكلت على الله و صليت ركعتين قضاء حاجة وهما فعلا ياجماعة مهمين جدا قبل اي حاجة ناوى تعملها وخاصة انك تبقى ناوى خير بانك ماتدفعش رشوة حتى لو حد حللها لك
فى المرور
اول ما تدخل الشارع تلاقى عيال وشباب وستات كلهم بيستقبلوا حضرتك اى خدمة ياباشا انت جاى تعمل ايه لو هتجدد او رخص مسحوبة اى حاجة احنا تحت امرك واحنا نعرف نخلصها لك (طبعا سيبك منهم) اه انت ممكن تشترى من امام المرور ورقة الاشارات لان هى دى اللى بيمتحنوا منها.
دخلت على الشباك المخصص والحمدلله الورق كان تمام و دخلت على الظابط سالنى عن اشارات كانت صعبة شوية نسيت اسمها الاصلى (اللفظ) ولكن قلت له معناها مثلا:
اشارة نهاية منطقة تحديد السرعة انا جاوبت بمسموح ليا تجاوز السرعة دى دلوقتى
قال لى انزل امتحن سواقة كان فى واحد بيمتحن والظهر اذن كان معاه صاحبه قال له استنى لما نخلص امتحان العملى الاول وبعدين نروح نصلى بصراحة الراجل ما ستناش راح لربنا الاول عملت زيه ودعيت ربنا بانه ييسر الامور ورجعت لقيت العربيات واقفة كل واحد مستنى دوره اخدت عربيتى و قلت بسم الله ولا حول ولا قوة الابالله
والحمدلله عديت بسلام وبصراحة اى واحد يدوب بيعرف يسوق كان يعدى الامتحان بسلاسة
المهم انا شايف الناس جنبى عمالة تدفع فى فلوس وتعمل تليفونات و فى الاخر كل الناس اللى نجحت خلصوا مع بعض اللى دافع واللى لأ والحمدلله
لله الفضل من قبل ومن بعد
بجد ياجماعة خلوا واسطتكم ربنا بس وكفى بالله وكيلا
هتاخدوا ثواب كبير عشان ما دفعتوش رشوة وتانى حاجة هتوفر فلوسك
مع تمنياتى بالتوفيق

انت نجحت لانك صليت الظهر
و دايما النصر كان بيجى بعد صلاة الظهر
و الله اعلى و اعلم

قديم 04-12-2010, 12:40 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light

مبروك ياميدو يا جميل انت
واضح انك ابن حلال وطيب علشان كده ربنا وفقك
قديم 04-12-2010, 12:41 PM
tom_gr tom_gr غير متواجد حالياً

tom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of lighttom_gr is a glorious beacon of light

بس اوعدنا بقى ادام ربنا اهو

ان ما تستغلش السواقة بقى فى حاجات تضر الناس والبلد

زى السرعات الجنونية - القياده باستهتار - ............ الخ

القيادة مسئوليه عليك قبل ان تكون نعمة لك