العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > اجهزة تشخيص الأعطال

اجهزة تشخيص الأعطال تشخيص الاعطال للسيارات باستخدام برمجيات الكمبيوتر و معدات تشخيص اعطال المحرك اعطال الكهرباء والفرامل عطال المكيف نظم ادارة المحرك ECU والحساسات بالاضافة لطلبات اكواد الاعطال والشرح واعلانات بيع اجهزة تشخيص

قديم 03-01-2013, 04:14 PM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about
افتراضي رد: شرح launch x431 master

شكرا لاهتمام حضرتك وياريت لو امكن برمجة هيونداى فيرنا او الطريقة عموما
بس فى شوية استفسارات
1- القائمة للبرنامج بتختلف من عربية لاخرى طبعا بعد ما اختار موديل العربية اللى انا موصلها بالجهاز هل ده من الجهاز ولا من كمبيوتر العربية
2- ما الحل لو صادفنى عربية انا مش متاكد من موديلها
3- صادفنى عربية رينو وتعرفت على الاخطاء اللى فيها ولما طلبت من الجهاز مسح الاخطاء ظهر انه مسحها وتم حل المشكلة لكن المفاجئة انه لما طلبت منه قراءة الاخطاء مرة اخرى ظهر لى نفس الاخطاء على الرغم من تصليحها ,,, هل ده خلل فى كمبيوتر العربية ولا حاجة تانية
4- ياريت حضرتك تعمل موضوع شامل عن الجهاز ده لان للاسف البحث فى الانترنت بيعطى نتائج تقدر تقول انها مش مجدية على عكس شرح حضرتك اللى انا متاكد انه ان شاء الله هيكون وفق الوصف
والف مليــــــــــــــــــــــ ــــــــون شــــــــــــــــــــــــ ــ ــــــــــكر
قديم 04-01-2013, 01:20 PM
automotive automotive غير متواجد حالياً
من انا؟: Ehab Sobhy
التخصص العملى: Engineer
هواياتي: Automotive

automotive has a spectacular aura aboutautomotive has a spectacular aura about

الإجابة علي أسئلت حضرتك كما يلي:
1- صحيح القوائم بتختلف من عربية للتانية ( لكن المبدأ ثابت ، إنك تقراء العطل وتمسحه وتقراء البيانات الحالية للسيارة - وإختبار التشغيل والفصل - ولو فيه وظائف إضافية) لكن إختلاف السوفت وير هنا يعتمد بصورة رئيسية علي العربية نفسها وعلي السوفت وير الخاص بجهاز التشخيص الاصلي بتاعها - يعني في الفولكس جروب ( فولكس - أودي - سكودا - سيات ) الجهاز يقدر يعمل أتوسكان - ويفحص كل الكنترولات اللي في العربية من الإكصدام للإكصدام ، لكن في الدايو مثلا الوضع مختلف - علشان السوفت وير يتم عمله بما يتوافق مع السيارة.

2- لو صادف حضرتك عربية وإنت مش متأكد من الموديل ، والعربية موديل جديد ( يعني الفيشة الأوبي دي تو الـ 16 بين) - أدخل عليها من سوفت وير OBDII هيفتح معاك مكنة وفتيس زي الفل وممكن تعرف كمان نوع الكنترول والعربية من جواه.

3- بخصوص الرينو ، أولا الجهاز بيحدد العطل بس ويمسحه من كنترول العربية لكن لو العطل موجود ومتصلحش هيرجع تاني يظهر - أديك مثال : مثلا دخلت علي الـ ABS وقراء معاك حساس السرعة اللي علي العجلة اللي ورا يمين - وإنت مسحته هيمسح معاك لكن أول العربية متتحرك والسرعة تعدي الـ 40 كم لو الحساس فعلا بايظ اللمبة هتنور تاني - يبقي الحل إنه يتغير الأول وبعدين تمسح العيب ، ثانياً : الرينو تحديداً وضعها مختلف خصوصاً الرينو ميجان 2 اللي هي بكرت مش بمفتاح - فلما تسأل علي أي عربية قولي الموديل وسنة الصنع علشان أعرف أجاوبك بالتفصيل.

4- أنا هحاول أعمل الموضع ده شامل عن أجهزة الأعطال وهرفع بعض ملفات التكويد والبرمجة هنا علشان اللي محتاجها.

========================= ========================= =============
Mobile: 002 01006071633
========================= ========================= =============
قديم 06-01-2013, 02:11 AM
MAYO CAR MAYO CAR غير متواجد حالياً

MAYO CAR has a spectacular aura aboutMAYO CAR has a spectacular aura about

شكرا mr automotive
بس ياريت تعمل الموضوع الشامل ده بسرعة
معلش حاجة كمان انا عارف انى بتقل عليك بس استحملنى , الاقى عند حضرتك جميع اكواد البرنامج او اللىموجود عند حضرتك
وشكرا