العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 08-04-2010, 02:16 AM
الصورة الرمزية MANDO09
MANDO09 MANDO09 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد سعيد
التخصص العملى: طالب هندسة معمارية
هواياتي: القراءة

MANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud ofMANDO09 has much to be proud of
رد: حكايتى مع السيارات-حكايه 10 سنوات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة TheSantos128 مشاهدة المشاركة

دكتور انا عضو جديد فى الموقع الجامد دهptmnlo123per154 وفعلا الموضوع شدنى جدا وعجبنى طريقك فى العرض للتجربه الحياتيه التحفه دى بتفكرنى بشخصيه دكتور احمد عبد العظيم فى سلسه كتب سفارى
بجد انت لذيذ جدا وادعيلى اعرف اكتب عن تجربتى مع السيارات على مدار 4سنوات مع انا عارف انها خبره صغيره
حضرتك تقصد دكتور علاء عبد العظيم فى سلسلة سافارى للدكتور /أحمد خالد توفيق
قديم 09-04-2010, 12:38 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع السيارات-حكايه 10 سنوات

طبعا مبدئيا الموضوع جميل، وأنا قرأته بالكامل، لكن كنت أحب إن الموضوع يبقى فقط عن السيارات، يعني أنا شايف من وجهة نظري إن الموضوع فيه كثير من الخروج عن النص، بمعنى إنه في كلام كثير كان الأفضل إنه يتقال على الخاص مثلا. عموما موضوع جميل وشيق،
الحاجة الثانية أنا بأستغرب جدا من فكرة التغيير لمجرد التغيير، أنا شايف إن دي أكثر حاجة تجلب الخسارة والحسرة والندم، زي ما تقول كدة هي حاجة لا تتناسب مع فكرة الدنيا بصفة عامة، فالدنيا لأنها دنيا وكل شيء فيها في حقيقته دنيء يبقى أفضل شيء إنك لما تمتلك شيئا يعينك على مشاقها ودناءتها تتمسك به وتحس بمدى الفائدة التي يقدمها لك، بمعنى أنك تشعر بالنعمة الكائنة فيه، أما إنك تغير شيء لم يقصر معك لمجرد أنه مرت عليه الأيام والليالي فده أنا شائف إنه من عدم شكر النعمة، ومحاولة زائفة للإحساس بالترف والتنقل في المتع، وبعدين بتبقى إدمان في كل شيء في حياة الإنسان وبتجلب عليه الخسارة في كل شيء، يعني ممكن يشتري موبايل هو مش محتاجه برده لمجرد التغيير، أو بدلة أو جزمة، بل وممكن يغير زوجته لمجرد إنها بقت موديل قديم، إدمان لا يجلب إلا الحسرة والندم.
لكن أكرر موضوع جميل، وتقبل مروري وشكرا ليك.
قديم 09-04-2010, 12:52 AM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مهند سالم مشاهدة المشاركة

طبعا مبدئيا الموضوع جميل، وأنا قرأته بالكامل، لكن كنت أحب إن الموضوع يبقى فقط عن السيارات، يعني أنا شايف من وجهة نظري إن الموضوع فيه كثير من الخروج عن النص، بمعنى إنه في كلام كثير كان الأفضل إنه يتقال على الخاص مثلا. عموما موضوع جميل وشيق،
الحاجة الثانية أنا بأستغرب جدا من فكرة التغيير لمجرد التغيير، أنا شايف إن دي أكثر حاجة تجلب الخسارة والحسرة والندم، زي ما تقول كدة هي حاجة لا تتناسب مع فكرة الدنيا بصفة عامة، فالدنيا لأنها دنيا وكل شيء فيها في حقيقته دنيء يبقى أفضل شيء إنك لما تمتلك شيئا يعينك على مشاقها ودناءتها تتمسك به وتحس بمدى الفائدة التي يقدمها لك، بمعنى أنك تشعر بالنعمة الكائنة فيه، أما إنك تغير شيء لم يقصر معك لمجرد أنه مرت عليه الأيام والليالي فده أنا شائف إنه من عدم شكر النعمة، ومحاولة زائفة للإحساس بالترف والتنقل في المتع، وبعدين بتبقى إدمان في كل شيء في حياة الإنسان وبتجلب عليه الخسارة في كل شيء، يعني ممكن يشتري موبايل هو مش محتاجه برده لمجرد التغيير، أو بدلة أو جزمة، بل وممكن يغير زوجته لمجرد إنها بقت موديل قديم، إدمان لا يجلب إلا الحسرة والندم.
لكن أكرر موضوع جميل، وتقبل مروري وشكرا ليك.
شكرا لك وكامل إحترامى لوجهة نظرك
لكن لى عدة ملاحظات
1- موضوع أنه يبقى فقط عن السيارات هذا يعود لرؤيتى لأن السيارة جزء من حياة الإنسان ولا يصح أن تكون هى محور حياته والمرويات هنا عن تجربة حياتية تهتم بالأساس بالسيارة لكن بمواقف مرتبطة بأشخاص
2- لا أفهم عبارتك بأن هناك كثير من الخروج عن النص !!!!
هل هناك كلمات خارجة عن النص وإساءة؟
3-ما علاقة تغيير سيارة بتغيير الزوجة وخلافة ؟ وماعلاقتها بعدم شكر النعمة؟
لاحظ العنوان (حكايتى) أى حكاية قد تصل فى مرحلة إلى القص وقد لا تتعدى كونها مروية وكله فى سياق الحكى والسرد مما يجعلها تلمس الحقيقة فى جانب ولا تخرج عن الخيال والتصور فى جانب آخر
شكرا لك وتقبل تحياتى

قديم 09-04-2010, 10:39 AM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة د0تامر محمد مشاهدة المشاركة

شكرا لك وكامل إحترامى لوجهة نظرك
لكن لى عدة ملاحظات
1- موضوع أنه يبقى فقط عن السيارات هذا يعود لرؤيتى لأن السيارة جزء من حياة الإنسان ولا يصح أن تكون هى محور حياته والمرويات هنا عن تجربة حياتية تهتم بالأساس بالسيارة لكن بمواقف مرتبطة بأشخاص
2- لا أفهم عبارتك بأن هناك كثير من الخروج عن النص !!!!
هل هناك كلمات خارجة عن النص وإساءة؟
3-ما علاقة تغيير سيارة بتغيير الزوجة وخلافة ؟ وماعلاقتها بعدم شكر النعمة؟
لاحظ العنوان (حكايتى) أى حكاية قد تصل فى مرحلة إلى القص وقد لا تتعدى كونها مروية وكله فى سياق الحكى والسرد مما يجعلها تلمس الحقيقة فى جانب ولا تخرج عن الخيال والتصور فى جانب آخر
شكرا لك وتقبل تحياتى
أولا شكرا على اهتمامك بالرد، وده جميل منك،
ثانيا أنا أقصد خروج عن نص الموضوع، إلا هو حكايتي مع السيارات، يعني فيه كلام كثير بعيد عن السيارات، لا أقصد خروج عن الأدب لا سمح الله، حضرتك واضح جدا إنك إنسان مهذب ومحترم، وإنت أصلا مش محتاج لمديحي، لأن أنا متأكد إن كل الناس على هذا المنتدى بتحبك، ويا ريت تقبلني كمحب لشخصيتك وأسلوبك.
ثالثا: تقبل وجهة نظري بخصوص مسألة التغيير، أنا عارف طبعا إن تغيير السيارة مختلف تماما عن تغيير الأشخاص بلا شك، لكني أقصد إذا تحولت المسألة لإدمان، وده طبعا ليس موجها لشخصك الكريم، أنا أقصد بصفة عامة إذا تحول موضوع التغيير لإدمان لمجرد التغيير، إن الإنسان كل ما يتعود على شيء يمل منه ويحاول يغيره، وأنا شفت نماذج كثير من الناس إلا فعلا عايشة في تعاسة بسبب المسألة دي، بمعنى أصح مضيعة كل مجهودها وكل إمكانيتها فقط في التغيير، مع إن ممكن الحاجة إلا كانت معاه هي الأجمل والأريح.
بمعنى إني أرى لو الإنسان معاه سيارة مريحاة ومقضية كل أغراضه إنه ما يفكرش يفرط فيها، إلا لسبب وجيه، بغض النظر عن السبب ده هوإيه، يعني ممكن تبقى سيارة جميلة لكن صغيرة وإنت مثلا عائلتك كبرت، أو السيارة ضعيفة شوية وإنت مشوارك بق بعيد أو صعب، أو أو أو، يعني من وجهة نظري لازم يبقى فيه سبب وجيه للتفريط في الشيء، ما دام ما قصرش، وإلا أنا شايف إن التغيير لمجرد التغيير بيجلب الخسارة والندم.
عموما الخواطر الأخيرة في كلامي دي كانت غير موجهة لحضرتك طبعا، دي كانت مجرد كلام بصفة عامة.
وأخيرا تقبلني كصديق، -وده الإميل بتاعي qqq.ayzain@hotmail.com، وهأبقى سعيد جدا لو ضفتني، وشوف إنت بق لما يبقى عندي صديق طبيب وطبعا زملاؤه كمان أطباء يعني هتبقى فرصة إني أقع على عربية استعمال طبيب كبيرة جداااااا هههههه، أنا طبعا بأهزر، أنا يشرفني معرفتك، وهأتابع موضوعاتك لإنك روحك مرحة ومهذب، وشكرا
ملحوظة: أنا لا أنكر رغم إني شايف إن في كلام خارج عن موضوع السيارات، إلا إني فعلا استمتعت بيه، وبكل كلامك، ولك ان تتخيل شخص يقرأ حاجة وعشرين صفحة متواصلة أكيد مستمتع بكل كلمة
صحيح يا دكتور إنت إزاي بتلاقي وقت تشترك في منتديات وتقعد على النت وكدة، يعني سامحني أنا عارف إن الدكاترة ما بتلاقيش وقت تتنفس، وتقبل مروري.

التعديل الأخير تم بواسطة مهند سالم ; 09-04-2010 الساعة 11:18 AM
قديم 10-04-2010, 01:18 PM
الصورة الرمزية د0تامر محمد
د0تامر محمد د0تامر محمد غير متواجد حالياً
من انا؟: طبيب بشرى -كاتب قصة وروائى
التخصص العملى: طبيب بشرى
هواياتي: الكتابه خاصه الادبيه -السيارات

د0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond reputeد0تامر محمد has a reputation beyond repute

شكرا جزيلا لك ولمشاركتك
يشرفنى أن تكون صديق