العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 113

قديم 21-05-2011, 01:21 PM
medhateg20102000 medhateg20102000 غير متواجد حالياً

medhateg20102000 is on a distinguished road
عاجل مشاكل فى a113 وياريت سرعه الرد

السلام عليكم ياجماعه
انا اشتريت العربيه a113 من حوالى شهر ونص وكنت جايبها الى حد كبير مفهاش عيوب غير الاتى
1-فى رعشه ملحوظه فى عصايه الفتيس فى الغيارات الى تحت ( يعنى التانى والرابع)
(روحت للتوكيل قالولى هنغير عصايه الفتيس ولغايه دلوقتى لسه مجبوهاش من شهر )
2-لما برجع مرشيدير بلاقى العربيه بتنتش بعد مااطلع بيها مرتين كده وبعد كده ترجع كويس
(فى التوكيل قالولى ده الطبيعى وانا مش مصدقهم خااااااااااالص )
3- الدبدبه بتاعه المساعدين لما امشى فى طريق شبه مكسر شويه
(بردو قالو عادى بس انا مش مصدقهم وفى نفس الوقت مش قادر اغيرهم لانهم مجبوش زيت ولا نقطه حتى )

وبعد كده بدائت مشكله غريبه تحصل معايا وهى لما بكون بحود فى ملف ويكون الطريق مكسر وانا ماشى بسرعه بطيئه بس مش بطيئه اوى بسمع صوت ترزيع وتقريبا جاى من تحت الدركسيون ومش عارف اعرف مركز الصوت ده منين بالظبط وعملت اكتر من تجربه وهقلوكم عليها
1- جربت وانا بحود بالعربيه افصل بدبرياج وبردو سمعته
2-قولت يمكن من الفتيس او عصايه الفتيس فمسكت العصايه جامد وانا بحود وبردو سمعته
3-ربط كل العفشه والمساعدين والبطاحات وكمان علبه الدركسيون وبردو سمعته
4-قولت ممكن يكون طالع من الدركسيون ذات نفسه فرحت عليت الطاره على الاخر فسمعته بس خفيف شويه ..... روحت نزلت الطاره لتحت خالص فلقيته بقى اوضح

فمش عارف ده ايه بالظبط بس الى انا شبه متاكد منه انه صوت ترزيع من سوسته ما فى العربيه ومش مظبوته كويس على قاعدتها ومش بالضروره تكون سست المساعدين:010105~33 2:

معلش ياجماعه انا طولت عليكم بس ياريت لو حد عنده حل للمشاكل دى فياريت متبخلوش عليا
: 070104~242:
قديم 21-05-2011, 01:57 PM
الصورة الرمزية BASSEM BESO
BASSEM BESO BASSEM BESO غير متواجد حالياً
من انا؟: واحد من الناس
التخصص العملى: نائب مدير بأحدى المصانع
هواياتي: السيارات والكمبيوتر

BASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond reputeBASSEM BESO has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشاكل فى a113 وياريت سرعه الرد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة medhateg20102000 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ياجماعه

وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

انا اشتريت العربيه a113 من حوالى شهر ونص وكنت جايبها الى حد كبير مفهاش عيوب غير الاتى
1-فى رعشه ملحوظه فى عصايه الفتيس فى الغيارات الى تحت ( يعنى التانى والرابع) (روحت للتوكيل قالولى هنغير عصايه الفتيس ولغايه دلوقتى لسه مجبوهاش من شهر )
ممكن تستنى التوكيل يجبها او تجبها انت من اى حد بتاع قطع غيار لو مستعجل ومتسبش حقك لازم تاخده من التوكيل واستخدم سياسه الصوت العالى هى اللى بتنفع دلوقتى معاهم وده لينك لمحلات قطع الغيار خارج التوكيل
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=15693
2-لما برجع مرشيدير بلاقى العربيه بتنتش بعد مااطلع بيها مرتين كده وبعد كده ترجع كويس (فى التوكيل قالولى ده الطبيعى وانا مش مصدقهم خااااااااااالص )
لالا مش طبيعى ده يااما بوجيهات لأما بنزين مش مظبوط لأما ظبط رجل
وفى كل الحالات حل مشكل الفتيس هو عمل رجلاش ودى حاجه بسيطه وسهله
3- الدبدبه بتاعه المساعدين لما امشى فى طريق شبه مكسر شويه (بردو قالو عادى بس انا مش مصدقهم وفى نفس الوقت مش قادر اغيرهم لانهم مجبوش زيت ولا نقطه حتى )

ده طبيعى متقلقش كل عفشه الأسبرانزا ناشفه وبصراحه كده زباله

وبعد كده بدائت مشكله غريبه تحصل معايا وهى لما بكون بحود فى ملف ويكون الطريق مكسر وانا ماشى بسرعه بطيئه بس مش بطيئه اوى بسمع صوت ترزيع وتقريبا جاى من تحت الدركسيون ومش عارف اعرف مركز الصوت ده منين بالظبط وعملت اكتر من تجربه وهقلوكم عليها
1- جربت وانا بحود بالعربيه افصل بدبرياج وبردو سمعته
2-قولت يمكن من الفتيس او عصايه الفتيس فمسكت العصايه جامد وانا بحود وبردو سمعته
3-ربط كل العفشه والمساعدين والبطاحات وكمان علبه الدركسيون وبردو سمعته
4-قولت ممكن يكون طالع من الدركسيون ذات نفسه فرحت عليت الطاره على الاخر فسمعته بس خفيف شويه ..... روحت نزلت الطاره لتحت خالص فلقيته بقى اوضح

فمش عارف ده ايه بالظبط بس الى انا شبه متاكد منه انه صوت ترزيع من سوسته ما فى العربيه ومش مظبوته كويس على قاعدتها ومش بالضروره تكون سست المساعدين:010105~33 2:

ده انت شكيت فى كل حاجه ياراجل على العموم دى يأما علبه الدركسيون لأما السست فى واحده منها مش مظبوطه وانا لو منك هعمل حاجه بسيطه جدا وهو انك تطلع على مركز المتحده او اى عفشجى بيفهم كويس فى الأسبرانزا وتشوف هيقولوا ايه وبعد كده خد بعضك واطلع على التوكيل ومتمشيش غير لما تاخد حقك بس تبقى عارف فى ايه فى العربيه عشان محدش يقولك ده طبيعى
معلش ياجماعه انا طولت عليكم بس ياريت لو حد عنده حل للمشاكل دى فياريت متبخلوش عليا: 070104~242:

لاطولت ولاحاجه احنا تحت امرك وياريت تبقى تطمنا وصلت لأيه
الرد فى الأقتباس بالأزرق

لّا إِلَهَ إِلاَّ أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ
قديم 21-05-2011, 02:11 PM
medhateg20102000 medhateg20102000 غير متواجد حالياً

medhateg20102000 is on a distinguished road
افتراضي رد: مشاكل فى a113 وياريت سرعه الرد

متشكر جدااا يا استاذ باسم وانا فعلا لازم اطلع الاول على المتحده لانى لو روحتلهم هيقولولى عادى

وانا ان شاء الله هروح على الاسبوع الجاى

وبالنسبه للعصايه فانا عليت صوتى عليهم وكمان روحت الشركه الى على الكورنيش وكمان عملت شكوى فيهم على رقم خدمه العملاء وبردو مفيش اى فايد مع الناس التنحه دى

وبالنسبه للتنتيش الى فى المارشدير فهل انا لو عملت رجلاش للدبرياج هتتظبط مع العلم انها مش بتنتش الا فى المارشدير بس