العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الصينية والهندية > شيرى إسبيرانزا CHERY SPERANZA > A 516

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ما هو تقديرك لهذا الموضوع؟
ممتاز 109 71.71%
جيد 38 25.00%
معقول 1 0.66%
مش مهم 4 2.63%
المصوتون: 152. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 24-11-2012, 08:38 PM
gogo _gamal gogo _gamal غير متواجد حالياً

gogo _gamal is on a distinguished road
افتراضي رد: الآن يمكن تعديل ال516 الى أوتوماتيك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة seekasoso مشاهدة المشاركة

شكرا جدا على نقل التجربة ولكن انا كان المهم عندى اوى الاسعار والتكلفة
ارجوك ضرورى ترد عليا بسرعه فى موضوع التكلفة الموتور فى حدود كام والمصنعيه فى حدود كام وبقيت التكاليف التانية
والطلب الاخير اخبار الموتور معاك فى القوة والسحب زى القديم ولا افضل سواء كانت العربية فاضيه او مليانة
ولك الشكر
بص يا باشا بالنسبه للاسعار انا خلصت فى الموتور ده من عند رحمه ب 10800 الاف نظرا لحالة الموتور الفبريكه واللى اخدته من عنده كالاتى _(الموتور بالفتيس الاتوماتيك بطرمبة الباور والضفيره كامل يعنى العمه كامله الريداتير الاصلى بتاع الانسر الكمبيوتر علبة العداد القواعد عصايه الفتيس وطبعا فى الحرفيين بيبقى كل حاجه بالاتفاق يعنى لما تيجى تخلص فى موتور خد معاك ميكانيكى عشان متنساش حاجه وتيجى ترجع تاخدها يحاسبك عليها هو ممكن يكون الموتور غالى شويه بس حالته هى اللى خلتنى آخده هو يعنى ممكن يكون غالى حوالى 1000 جنيه يعنى 10800+ميكانيكى 500+كهربائى 750 بشحن التكييف_ وتعديل قواعد وتعديل شكمان وزيت باور وفتيس حوالى500 يبقى المجموع حوالى 12500الف وانا بعت الموتور بتاعى ب2500 عشان حالته كانت 80 % كان ماشى 60 الف يبقى الصافى (10000الاف جنيه)
اما بالنسبه لعزم العربيه فهو بقى ممتاز الموتور قوى جدا على العربيه برغم تقل العربيه ده ممكن تامرك بيه حتى والعزم هو هو سواء فاضى او محمل حتى مع تشغيل التكييف هو بس للامانه استهلاك البزين حاسس انه عالى شويه وياريت اللى سبق وسقط الموتور ده يقولى الاستهلاك عنده عامل ايه والصفيحه بتعمل قد ايه تقريبا وشكرا

التعديل الأخير تم بواسطة mhamdy75 ; 24-11-2012 الساعة 09:02 PM
قديم 24-11-2012, 09:04 PM
الصورة الرمزية mhamdy75
mhamdy75 mhamdy75 غير متواجد حالياً

mhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond reputemhamdy75 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo _gamal مشاهدة المشاركة

بص يا باشا بالنسبه للاسعار انا خلصت فى الموتور ده من عند رحمه ب 10800 الاف نظرا لحالة الموتور الفبريكه واللى اخدته من عنده كالاتى _(الموتور بالفتيس الاتوماتيك بطرمبة الباور والضفيره كامل يعنى العمه كامله الريداتير الاصلى بتاع الانسر الكمبيوتر علبة العداد القواعد عصايه الفتيس وطبعا فى الحرفيين بيبقى كل حاجه بالاتفاق يعنى لما تيجى تخلص فى موتور خد معاك ميكانيكى عشان متنساش حاجه وتيجى ترجع تاخدها يحاسبك عليها هو ممكن يكون الموتور غالى شويه بس حالته هى اللى خلتنى آخده هو يعنى ممكن يكون غالى حوالى 1000 جنيه يعنى 10800+ميكانيكى 500+كهربائى 750 بشحن التكييف_ وتعديل قواعد وتعديل شكمان وزيت باور وفتيس حوالى500 يبقى المجموع حوالى 12500الف وانا بعت الموتور بتاعى ب2500 عشان حالته كانت 80 % كان ماشى 60 الف يبقى الصافى (10000الاف جنيه)
اما بالنسبه لعزم العربيه فهو بقى ممتاز الموتور قوى جدا على العربيه برغم تقل العربيه ده ممكن تامرك بيه حتى والعزم هو هو سواء فاضى او محمل حتى مع تشغيل التكييف هو بس للامانه استهلاك البزين حاسس انه عالى شويه وياريت اللى سبق وسقط الموتور ده يقولى الاستهلاك عنده عامل ايه والصفيحه بتعمل قد ايه تقريبا وشكرا

على نقل التجربة

وبالتوفيق

إن شاء الله

مهندس / محمد حمدى

https://www.facebook.com/timoncito
انا عضو فى جروب اسبرانزا للجميع

https://www.facebook.com/groups/Speranza4all/

قديم 24-11-2012, 09:52 PM
cmatcho cmatcho غير متواجد حالياً

cmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond reputecmatcho has a reputation beyond repute

سعر الموتور القديم يعتبر كويس ان ابانوب اخده علي 2500
قديم 25-11-2012, 01:37 AM
marwan abbas marwan abbas غير متواجد حالياً

marwan abbas will become famous soon enough

أنا ممكن أشترى اى عربية متعدلة لو موجود
قديم 25-11-2012, 03:57 AM
seekasoso seekasoso غير متواجد حالياً

seekasoso is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gogo _gamal مشاهدة المشاركة

عاجز عن الشكر سيادتك
ربنا يوفقك