العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 04-08-2010, 01:13 PM
eng_sa3d eng_sa3d غير متواجد حالياً

eng_sa3d is on a distinguished road
عاجل موضوع هام عن الجنوط.....برجاء الرد

السلام عليكم
انا يا جماعة معايا فيرنا 2007 و ناوى ان شاء الله اجنطها وعايز اجيب جنوط 15 وسألت ناس كتير وقريت كلام كتير على النت وشوفت طريقة حساب قطر الجنط دى وتمام لقيت المناسب بالنسبالى جنط 15 ص كاوتش 195/50
وانا عموما سألت الميكانيكى بتاعى على موضوع الجنط ال 15 ده قالى مفيش مشاكل وحاعمل رينجات ومفيش مشاكل ان شاء الله على العفشة لكن انا فى كلام سمعته مخوفنى على حوار سمك الكاوتش ان 195/50 ده بيقولو والله واعلم ان كدة رفيع والكاوتش الرفيع بيخليك تحس بالمطبات قوى و باقل طوبه فى الشارع وطبعا دى حاة مش كويسة ابدا بالنسبالى
سؤالى بسيط هل جنط 15 على كاوتش 195/50 افضل ولا جنط 14 على كاوتش 185/60 ده من حيث الثبات والاحساس بالمطبات والتأثير على العفشة
ولو انا مليت العجل نيتروجين فى حالة ال 195/50 هل دة حيقلل من احساسى بالمطبات
ونوع النيكسين فى الكوتش اللى هوا نقشة الشجرة دة كويس ولا بيزحف
برجاء الرد من اصحاب الخبرة ويا ريت لو حد عنده تجربة مع الفيرنا فى حوار الجنوط دة يقولهالى
وشكرا
قديم 05-08-2010, 01:16 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute
افتراضي رد: موضوع هام عن الجنوط.....برجاء الرد

أنا مش خبير, بس أنا أعرف أن الكاوتش العريض هو اللى بيزود أحساسك بالطريق ومشاكله مش العكس.

والكاوتش الأعرض هيديلك ثبات عالى لكن هيحسسك بالطريق على عكس الكاوتش الرفيع تماما.

والناس بتتشائم من نقشة الشجرة ومبتفضلهاش علشان مش بنفس جودة وثبات النقشات العادية, مبتمسكش فى الطريق كويس وكمان بيبقى مصمم للطرق اللى عليها مياه علشان يخرج المياه من تحت الأطار عن طريق النقشة بتاعته.

وال 15 أفضل لو بتدور على أقصى ثبات, وال 14 هيديك تحسن فى الثبات عن الجنط الأصلى, مع المحافظة على الراحة, والعفشة هيتعبها وزن الجنط, لازم الجنط ميبقاش تقيل عن الأصلى وألا هتتعب عفشتك وموتورك.

والنيتروجين فيه تجارب كتير للأعضاء معاه وده رابط لموضوع منهم
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=23143

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 05-08-2010, 01:57 AM
eng_sa3d eng_sa3d غير متواجد حالياً

eng_sa3d is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

أنا مش خبير, بس أنا أعرف أن الكاوتش العريض هو اللى بيزود أحساسك بالطريق ومشاكله مش العكس.

والكاوتش الأعرض هيديلك ثبات عالى لكن هيحسسك بالطريق على عكس الكاوتش الرفيع تماما.

والناس بتتشائم من نقشة الشجرة ومبتفضلهاش علشان مش بنفس جودة وثبات النقشات العادية, مبتمسكش فى الطريق كويس وكمان بيبقى مصمم للطرق اللى عليها مياه علشان يخرج المياه من تحت الأطار عن طريق النقشة بتاعته.

وال 15 أفضل لو بتدور على أقصى ثبات, وال 14 هيديك تحسن فى الثبات عن الجنط الأصلى, مع المحافظة على الراحة, والعفشة هيتعبها وزن الجنط, لازم الجنط ميبقاش تقيل عن الأصلى وألا هتتعب عفشتك وموتورك.

والنيتروجين فيه تجارب كتير للأعضاء معاه وده رابط لموضوع منهم
http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=23143

انا متشكر جدا على ردك عليا
فى بس نقطة انت فاهمنى غلط فيها وهيا انا قصدى الرفع فى السمك مش الرفع فى العرض بس عموما انت جاوبت على اسئلتى كويس جدا وانا شاكر جدا ليك
وفعلا انت مش اول حد يقولى موضوع نقشة الشجرة ده وانا خلاص ان شاء الله مش حاركبه
بالنسبة لوزن الجنط ممكن تقولى الزيادة فى الوزن المسموح بيها ويا ريت تاخد فى الاعتبار ان عربيتى عاملة 70000 كم يعنى العفشة مش جديدة اى نعم انا محافظ عليها بس برضه اكيد مش زى الجديد اكون شاكر ليك جدا لو جاوبتنى والف شكر على ردك يا باشا
قديم 05-08-2010, 02:31 AM
الصورة الرمزية Injection
Injection Injection غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان يعيش و يتعايش
التخصص العملى: تانية تجارة
هواياتي: Everything

Injection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond reputeInjection has a reputation beyond repute

أنا متشكر قوى على زوق حضرتك, وأنا بقول اللى أعرفه مش أكثر

لو قصد حضرتك على سمك الكاوتش من بره, فدى فعلا هتفرق فى طرقنا الجميلة لأن كل ماسمك الكاوتش قل كل ما الجنط قرب من الأرض, وده معناها أن الجنط نفسه ممكن ينثنى لاقدر الله لو خد حفرة جامدة, ولو فيه نقص فى ضغط الهواء بتحصل نفس الحكاية لأن سمك الكاوتش قليل على عكس الجنط والكاوتش الأصلى اللى لو ضغط الكاوتش قل الجنط مالوش دعوة.

ولذلك يفضل مساحة سطح الكاوتش على حجم الجنط, لأنها ترفع الثبات بدون الأضرار السابقة.

أحنا متفقين أن الموتور هو اللى بيحرك الجنط, وطبعا كل ما الجنط ثقل كل ما أستجابة الموتور قلت وسرعة العربية قلت برضه, وتعب العفشة زاد, فالوزن بتاع الجنط ده حاجة نسبية, مفيش حد بتاع جنوط عند ميزان, أنت بتحاول تشوف فرق الوزن بين الجنط الجديد والأصلى بحيث متبقاش فيه زيادة كبيرة فى وزن الجنط الجديد عن القديم تتعب الموتور والعفشة.

وده سبب أن أنواع الجنوط النضيفة زى bbs و enkei غالية جدا, مش علشان شكلها, لأ علشان مصنوعة من معادن خفيفة جدا وقوية.

حكمة الشهر: ذاكر تنجح, غش تجيب مجموع

عذرا لقلة تواجدى بالمنتدى, تجارة بقى وأخر شهر بتاع الشغل كله.

قديم 05-08-2010, 02:34 AM
الصورة الرمزية عصام غنايم
عصام غنايم عصام غنايم غير متواجد حالياً
من انا؟: حاصل علي ليسانس الآداب والتربية ودبلومة الدراسات العليا فى الاداره و متزوج ومعايا فارس ومريم وزينه
التخصص العملى: تصميم الموبليا
هواياتي: صيانة وتعديل السيارات

عصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond reputeعصام غنايم has a reputation beyond repute

الموضوع بسيط اوى

ركب جنوط 15 خفيفه ( الومنيوم خفيف + ريش قليله ) عرضه 7 بوصه رمز ال ET بتاعه لا يقل عن 35 ودى اهم حاجه علشان الثبات ومتضرش العفشه

ركب كاوتش 195\50\15 كومهو كورى رمز سرعه v 82 موديل (Kumho Ecsta SPT ( KU31

وطبعاٌ متنساش الرنجات وتبقى الومنيوم وتكون محكومه اوى ( بتركب كبس )

وتنفخ العجل على ضغط 30 علشان تستريح فى المطبات

وطبعاٌ اهم ما فى الموضوع الترصيص

ترصص على ماكينه كومبيوتر وتحط رصاص لصق جوه وبره

طبعاٌ كل الكلام اللى قولتهولك عن تجربة مئات المرات وكل الانواع فكده بديلك الخلاصه

جرب وادعيلى

ومستنى رأيك

وسلام مؤقت

ابو فارس
01006898520
شاهدوا كل جديد على قناتى على اليوتيوب من هنا