العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 09-10-2009, 03:28 AM
wael784 wael784 غير متواجد حالياً

wael784 is on a distinguished road
افضل سيارة مانيوال فى حدود 100 الف جنية

اانا عاوز اشتري عربيه جديده تكون في حدود 100 الف جنيه وكنت بفكر في عربيتين عاجبني هما هيونداي نيو اكسينت ولانسر 1300 ويكونوا مانيويل ايه رايكم
ناس قالولي الاكسينت صغيره في الحجم وناشفه في المطبات العفشه وناس قالتلي ان تكييف الانسر مش حلو وسحبها ضعيف وانا محتار ولا رايكم حاجه تاني

التعديل الأخير تم بواسطة AbOnOrA ; 10-10-2009 الساعة 05:07 AM سبب آخر: اضافة توضيح للعنوان
قديم 09-10-2009, 05:33 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احترت واحتار دليلي معاك

لازم تحتار لانك حاسبها غلط وهقولك ليه
العربيات بتشبيه بسيط زى الستات صعب تلاقى ست ذكية وجميلة وانيقة ومدبره وطيعه وقويه ورقيقة ودمها خفيف
ptmnlo123per1127
مفيش شىء كامل لازم حاجة على حساب حاجة حتى افخم السيارات فى الدنيا بتبقى حاجة على حساب حاجة
مفيش عربية سوبر اداء وسوبر فخامة وسوبر جودة وسوبر عملية وسوبر اقتصادية
كان الناس كلها اشتريتها وباقى الشركات قفلت
لكن دايما هتلاقى نقاط قوى قصاد نقاط ضعف فى اى مقارنة واولوياتك هى اللى بتحدد تستغنى عن ايه فى مقابل ايه

النيو اكسنت ادائها احسن (تسارع وقوه محرك) ومعدل قوة مقابل الوزن وعزم مقابل الوزن وده كله بيخليها افضل كاداء واقرب لطابع سيارات المدينة مع تادية معقولة (ده نسبياً مقارنة بالعربيات الكبيرة) فى الطرق الطويلة

الانسر ال 1300 اسمها يابانى ومنتشره اكتر من الاكسنت واوسع حاجة بسيطة

اى حاجة تانى تقريبا زى بعض

اهلا بيك ياوائل باشا فى مصر موتورز واتمنالك التوفيق فى اختيار انسب سيارة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 09-10-2009, 06:01 AM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute
افتراضي رد: احترت واحتار دليلي معاك

النيو اكسنت ب 86 اتوماتيك علي ما اعتقد
و اللانسر مقاربه لل 100 الف
بس طالما حتجيبها مانيوال يبقي مش حتحس بال 1300 اوي
انما لو اتوماتيك يبقي ابعد عنها.
و انا برشح اللانسر لانها اكبر و اثبت علي الطريق و عربيه بياعه

حـازم خـضـر

قديم 09-10-2009, 04:13 PM

افتراضي استفسار يا ولاد الحلال

أنا بفكر اشتري عربيه جديدة تكون في حدود ال100 ألف جنيه وتكون مانيول وفول اوبشن وأنا بصراحة كان عاجبني عربيتين عاوز اعرف رأيكم فيهم هما النيواكسينت والانسر1300 الشكل القديم بس قالولي إن الاكسينت عفشتها ناشفة شويه ومش ثابتة في الملفات والسرعات الكبيرة نظرا لصغر حجمها وأنها مش حتنفع معايا لأني طويل وعريض شويه وهيا صالونها صغير وللانسر قالك إن ال1300 سحبها ضعيف وخصوصا والتكيف شغال وأنا محتار عين فالجنة وعين فالنار لو حد عندو حل يقولي أو نصيحة ينصحني حتى لو بعربية تاني غير الاثنين<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>
<o:p></o:p>
قديم 09-10-2009, 04:16 PM

افتراضي استفسار يا ولاد الحلال

أنا بفكر اشتري عربيه جديدة تكون في حدود ال100 ألف جنيه وتكون مانيول وفول اوبشن وأنا بصراحة كان عاجبني عربيتين عاوز اعرف رأيكم فيهم هما النيواكسينت والانسر1300 الشكل القديم بس قالولي إن الاكسينت عفشتها ناشفة شويه ومش ثابتة في الملفات والسرعات الكبيرة نظرا لصغر حجمها وأنها مش حتنفع معايا لأني طويل وعريض شويه وهيا صالونها صغير وللانسر قالك إن ال1300 سحبها ضعيف وخصوصا والتكيف شغال وأنا محتار عين فالجنة وعين فالنار لو حد عندو حل يقولي أو نصيحة ينصحني حتى لو بعربية تاني غير الاثنين<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comfficeffice" /><o:p></o:p>
<o:p></o:p>

الكلمات الدليلية
هيونداى, نيسان, ميتسوبيشي لانسر