العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 06-01-2014, 01:59 AM
الصورة الرمزية ahmedraafat00
ahmedraafat00 ahmedraafat00 غير متواجد حالياً

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold
افتراضي ايه اسباب أستهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الأفتراضى

السلام عليكم

كنت عايز اعرف يا جماعه ايه اسباب استهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الافتراضى ؟
هل المشى الكتير بالعربيه ؟ ولا انى احمل عليها كتير كاسيت وتكيف مثلا ؟

يعنى انا البطاريه اللى معايا دلوقتى داخله فى تلات سنين اهيه وحالتها تعتبر جيده مع العلم انى مش بمشى بالعربيه كتير ممكن مره فى الاسبوع ولما بزيد اوى بيبقى تلات مرات فى الاسبوع اينعم النهارده لقيتها نايمه واطريت اطلع بالعربيه زق بس ده لانى متحركتش بالعربيه اسبوع كامل مع الركنه والسقعه فده منطقى

لكن كنت عايز اعرف بصفه عامه ايه اللى يخلى البطاريه ينتهى عمرها الافتراضى ؟

قديم 06-01-2014, 06:29 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ايه اسباب أستهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الأفتراضى

جودة البطارية نفسها + تاريخ انتاجها + حالة الدينامو المسئول عن شحنها + حالة الوصلات الكهربائيه

وطبعاً لو موصل جهاز انذار او اى جهاز على البطارية مباشرة بيستهلك منها حتى والعربيه مش دايرة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 06-01-2014, 11:36 AM
الصورة الرمزية ahmed_eng2001
ahmed_eng2001 ahmed_eng2001 غير متواجد حالياً

ahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond reputeahmed_eng2001 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedraafat00 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

كنت عايز اعرف يا جماعه ايه اسباب استهلاك البطاريه وانتهاء عمرها الافتراضى ؟
هل المشى الكتير بالعربيه ؟ ولا انى احمل عليها كتير كاسيت وتكيف مثلا ؟

يعنى انا البطاريه اللى معايا دلوقتى داخله فى تلات سنين اهيه وحالتها تعتبر جيده مع العلم انى مش بمشى بالعربيه كتير ممكن مره فى الاسبوع ولما بزيد اوى بيبقى تلات مرات فى الاسبوع اينعم النهارده لقيتها نايمه واطريت اطلع بالعربيه زق بس ده لانى متحركتش بالعربيه اسبوع كامل مع الركنه والسقعه فده منطقى

لكن كنت عايز اعرف بصفه عامه ايه اللى يخلى البطاريه ينتهى عمرها الافتراضى ؟

استاذ احمد ....
اخبار حضرتك ايه ؟ و اخبار استهلاك عربيتك للبنزين ايه ؟ اتظبطن شوية و لا لسة ؟؟

البطارية عاملة زى خزان المياه تقريبا ..... بمعنى انها بتخزن الطاقة الى بيزودها الدينامو ... ده بالاضافة الى ان البطارية تنتج الطاقة بصورة مبدئية ...

اهم اسباب تلف البطارية :-

1- شحن الدينامو مش منتظم ... و فى الواقع ... شحن الدينامو الزيادة ..
ده بيخلى مياه البطارية ممكن تغلى و تتبخر .... و هناك بعض الوقائع من الصنايعية ان البطارية ممكن تنفجر

2- جفاف مياه البطارية .... و ده بيبوظ البطارية و بيفقدها قدرتها على الشحن و التفريغ ... نتيجة تعرض الالواح الداخلية للهواء و بالتالى تغيير تركيبها الكيميائى

3- التحميل الزائد على البطارية .... زى اجهزة السنتر لوك و الانذار و بقية الاوبشنز الى بتشتغل على طول الوقت .... ده بيقلل عمر البطارية
تحميل كاسيت و تكييف على العربية و هى شغالة .. مفيهاش مشكلة

قديم 06-01-2014, 12:51 PM

ahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to beholdahmedraafat00 is a splendid one to behold

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AbOnOrA مشاهدة المشاركة

جودة البطارية نفسها + تاريخ انتاجها + حالة الدينامو المسئول عن شحنها + حالة الوصلات الكهربائيه

وطبعاً لو موصل جهاز انذار او اى جهاز على البطارية مباشرة بيستهلك منها حتى والعربيه مش دايرة
تماااااااام شكرا يابونورا عالرد والافاده

قديم 06-01-2014, 12:53 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

استاذ احمد ....
اخبار حضرتك ايه ؟ و اخبار استهلاك عربيتك للبنزين ايه ؟ اتظبطن شوية و لا لسة ؟؟

البطارية عاملة زى خزان المياه تقريبا ..... بمعنى انها بتخزن الطاقة الى بيزودها الدينامو ... ده بالاضافة الى ان البطارية تنتج الطاقة بصورة مبدئية ...

اهم اسباب تلف البطارية :-

1- شحن الدينامو مش منتظم ... و فى الواقع ... شحن الدينامو الزيادة ..
ده بيخلى مياه البطارية ممكن تغلى و تتبخر .... و هناك بعض الوقائع من الصنايعية ان البطارية ممكن تنفجر

2- جفاف مياه البطارية .... و ده بيبوظ البطارية و بيفقدها قدرتها على الشحن و التفريغ ... نتيجة تعرض الالواح الداخلية للهواء و بالتالى تغيير تركيبها الكيميائى

3- التحميل الزائد على البطارية .... زى اجهزة السنتر لوك و الانذار و بقية الاوبشنز الى بتشتغل على طول الوقت .... ده بيقلل عمر البطارية
تحميل كاسيت و تكييف على العربية و هى شغالة .. مفيهاش مشكلة
أهلا أزيك يا أستاذ احمد
انا بخير والحمدلله بس العربيه مش بخير
للأسف أستهلاك البنزين زفت زى ما هوه امبارح حطيت بنزين اخدت اكتر من 40 لتر على 81 كيلو !!!!!!!!!!!! خلاص انا يأست وسلمت للأمر الواقع -_-
وشكرا يا باشا عالمعلومات والأفاده بخصوص استهلاك البطاريه

الكلمات الدليلية
البطاريه, بطارية السيارة, كهرباء السيارات