العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > مقارنات

مقارنات لمساعدة الأعضاء فى المفاضلة بين الأنواع المختلفة من السيارات

قديم 01-11-2012, 07:29 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute
عاجل محتار وعايز رأيكم

السلام عليكم
محتار بين النترا 2009 وسيراتو 2010 وRB 2011 وبوما 2008
اوتوماتيك ياريت تنصحوني اشتري ايهم ولماذا ترشح هذا النوع وما عيوب الباقين مع الوضع في الأعتبار سرعة اعادة البيع وتوفر قطع الغيار وسهولة الصيانه والثبات في السفر وبرودة التكييف
ولو في اي نوع اخر (مش زيرو) ياريت تشورو عليه به مع ذكر سبب ترشيحك ومميزاتها وسعرها
معلش طولت عليكم
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 01-11-2012, 08:04 PM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: محتار وعايز رأيكم

المقارنة
الشكل :
هوا مسالة اذواق بس انا شايف ان شكل الاربي اشيك واحلى
الاداء :
برضه الار بي افضل
السيراتو 2009 وحشة في الاداء علشان الفتيس القديم والالنترا اتقل من الار بي واللانسر 107 حصان بس
الثبات :
لانسر وسيراتو ثباتهم حلو وعن تجربة
الاربي ثباتها مش قد كدا وكمان الالنترا مش اوي في الثبات
الوسع :
الاربعة واسعين جدا وزي الفل (مع افضلية بسيطة للسيراتو)
الشنطة :
الكوريين عموما بيعرفوا يستغلوا المساحات كويس جدا وشنطة الاكسنت والالنترا والسيراتو واسعة جدا على عكس اللانسر
التكييف :
الاربعة تكيفهم تلاااااااجة
قطع الغيار :
الاربعة زي الفل في الناحية دي
اعادة البيع :
الاربعة زي الفل في الناحية دي
سهولة الصيانة :
الاربعة زي الفل في الناحية دي مع افضلية بسيطة للانسر علشان ماتورها ابسط من الاربي والسيارتو والنترا
العفشة :
السيراتو عفشتها شبه ناشفة والاربي عفشتها طرية وناعمة والالنترا معرفش بصراحة واللانسر عفشتها ناعمة وحلوة
الافضلية للانسر
التقفيل والخامات :
العربيات الاربعة زي الفل في الحتة دي
سهولة القيادة والابعاد :
اللانسر ابعادها افضل وشنطها مش عالية فابعادها افضل من السيارتو والاربي والنترا بكتير
قوة الصاج :
لانسر صاجها ممتاز جدا جدا وبعديها السيراتو اللي هيا صاجها افضل من الالنترا والاكسنت لكن باقي العربيتين ورق من بره وخاصة الاكسنت
العلو عن الارض :
لو انتا لوحدك في العربية مستحيل اي عربية من الاربعة تحك في المطبات
لكن مع الحمولة الاكسنت والالنترا والسيراتو واللانسر بيناموا
بس في افضلية بسيطة للانسر
لكن مش مشكلة الموضوع دا لان الحك في المطبات ملوش ضرر كبير وممكن تاخد المطب بزاوية وعلى فكرة الاكسنت حلوة في المطبات لانها قصيرة نسبيا فدا هيساعد في المطبات انما السيراتو والالنترا طوال شوية
استهلاك الوقود :
اكترهم اقتصادية في الوقود الاكسنت والالنترا واللانسر انما السيراتو استهلاكها عالي وخاصة مع الفتيس القديم
الاوبشن والكماليات :
طبعا اللانسر فقيرة جدا جدا في الكماليات مقارنا بالسيراتو و الاكسنت والالنترا
ومبروك مقدما

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 01-11-2012, 10:04 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
شكرا للمقارنه الوافيه
سؤال
لو معاك لغاية 85000 تشتري مين فيهم
ولا تشتري نوع تاني وايه هو
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين
قديم 01-11-2012, 10:11 PM
trabelx trabelx غير متواجد حالياً

trabelx is on a distinguished road

ياجماعه انا محتار كنت عايز خدمه انا كنت عايز اجيب عربيه سكودا اوكتافيا ولا كورولا ولا الانترا الشكل الجديد ياريت لو حد يساعدني ايه الفرق بينهم ومين افضل من حيث المحرك ومتشكر جدا
قديم 02-11-2012, 01:55 AM
الصورة الرمزية fadymedhat
fadymedhat fadymedhat غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء..
هواياتي: خبرة فى مجال السيارات

fadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond reputefadymedhat has a reputation beyond repute

ال 85000 تجيب لانسر 2007-2008 سوبر اكشن و تجيب سيراتو 2010 بس مش جميع الكماليات(بدون سقف و بصمة)....و تجيب ار بى مانيوال.......

كن مطمئنا جدا جدا و لا تفكر فى الأمر كثيرا بل دع الأمر لمن بيده الأمر
السرعة فى القلب و القلب ميت..هدفى بدون تفكير و سباق بدون قلب..