العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 21-12-2013, 07:24 PM
محمود عبد الوهاب محمود عبد الوهاب غير متواجد حالياً

محمود عبد الوهاب is on a distinguished road
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

السلام عليكم يا شباب
انا عضو جديد في المنتدى سجلت بس من 5 دقائق
وكمان اول مرة اجيب عربية وبتعلم عليها السواقة ، انا معاياه هوندا سيتي 2005 أتوماتيك
عندي مشكلة عايز اعرف سببها ايه لو تفضلتم
وانا بسوق لما بدوس بنزين بيحص نتشه في العربية كل لما ازد بنزين ، يا ترى سببها ايه وممكن احلها ازاي
انا غيرت 4 بوجيهات من اسبوعين والنتشة راحت بس امبارح نزلت اتعلم عليها شويه وحصلت تاني النتشة

سؤال تاني
علشان اكون فاهم صح السلانسيه هوه إن العربية بتتحرك تلقائياً بعد لما احط وضع الفتيس على ال d وارافع رجلي من على الفرامل وانا طالع الصبح ومش بدوس على البنزين خالص ؟ لو صح كده
يبقى السلانسية مش شغال عندي لما بسوق العربية اول مرة لكن شغال لما بكون واقف في الاشارة
ممكن اعرف السبب وأحله ازاي
جزاكم الله خيراً
قديم 21-12-2013, 10:34 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اي مشكلة في الفتيس الاتوماتيك - ضع الاستفسار هنا وسوف نساعدك في حل المشكلة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mic2keen مشاهدة المشاركة

هوه ليه ما حد رد على سؤالي ؟

مطنشيني لية
غير الزيت والفلتر لو عندك

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 24-12-2013, 08:24 PM
Monsh e46 2002 Monsh e46 2002 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق البى ام دبليو القديم
هواياتي: ركوب السيارات البى ام دبليو القديمه

Monsh e46 2002 is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed elshikh مشاهدة المشاركة

سيارتي كورولا 2009 يوجد نتشه اثناء النقل من الاول الي الثاني
انا عربيتى بي ام دبليو موديل 2002 318i و احيانا بتحصل معايا و احيانا لا ؟؟؟؟؟ بس كتير بتحصل بس بانتظام ،،،، وحاجه تانى انا كنت مسافر مشوار كبير حوالى 280 كيلو وكنت قارص الطريق كله 200 220 مش بتنزل السرعه غير قليل قوى ووقفت احط بنزين وجيت ماشى الفتيس قفش على الغيار التالت ومش راضى لايدي الرابع ولا الثانى وقعدت كده حوالى 20 ثانيه وبعد كده مشيت فل الفل وانا عارف ان الزيت عندي ميتغيرش و يتزود بس لانه مدى الحياه و بزود بزيت ابيض atf ابو 110 خنيه و كولو بيتم فى الحرفين عند ناس جامده ،،،، كشفت على الفتيس طلع فيه حساس حراره و شيلت العيب بالكمبيوتر ولكن مغيرتش الحساس ومشيت بالعربيه تانى مشوار و حطتها على الجهاز و مطلعش حاجه والكهربئى قالى ممكن يكون كان مهنج و ظابات لان فى عيوب كتير بتتظبط بالكمبيوتر و بالمناسبه الهربائي اسمه عادل منصوره فى الحرفين. ،،،،، انا عايز حد يريحنى و يفهمنى الفتيس مالو ؟؟؟؟ و على فكره حركه تعليق التالت دى محصلتش تانى لكن النتشه ممكن تكون بتحصل كل يوم بس مش كتير ؟؟؟؟؟
قديم 24-12-2013, 08:26 PM
Monsh e46 2002 Monsh e46 2002 غير متواجد حالياً
من انا؟: عاشق البى ام دبليو القديم
هواياتي: ركوب السيارات البى ام دبليو القديمه

Monsh e46 2002 is on a distinguished road

انا عربيتى بي ام دبليو موديل 2002 318i و احيانا بتحصل معايا نتشه فى الغيار التانى و احيانا لا ؟؟؟؟؟ بس كتير بتحصل بس بانتظام ،،،، وحاجه تانى انا كنت مسافر مشوار كبير حوالى 280 كيلو وكنت قارص الطريق كله 200 220 مش بتنزل السرعه غير قليل قوى ووقفت احط بنزين وجيت ماشى الفتيس قفش على الغيار التالت ومش راضى لايدي الرابع ولا الثانى وقعدت كده حوالى 20 ثانيه وبعد كده مشيت فل الفل وانا عارف ان الزيت عندي ميتغيرش و يتزود بس لانه مدى الحياه و بزود بزيت ابيض atf ابو 110 خنيه و كولو بيتم فى الحرفين عند ناس جامده ،،،، كشفت على الفتيس طلع فيه حساس حراره و شيلت العيب بالكمبيوتر ولكن مغيرتش الحساس ومشيت بالعربيه تانى مشوار و حطتها على الجهاز و مطلعش حاجه والكهربئى قالى ممكن يكون كان مهنج و ظابات لان فى عيوب كتير بتتظبط بالكمبيوتر و بالمناسبه الهربائي اسمه عادل منصوره فى الحرفين. ،،،،، انا عايز حد يريحنى و يفهمنى الفتيس مالو ؟؟؟؟ و على فكره حركه تعليق التالت دى محصلتش تانى لكن النتشه ممكن تكون بتحصل كل يوم بس مش كتير ؟؟؟؟؟
قديم 25-12-2013, 08:16 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute

طب حطها تاني علي الجهاز تاني وشوف هتلاقي حساس الحرارة ولا لا؟؟؟؟؟

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.

الكلمات الدليلية
الاوتوماتيك, ويربول, ونة