العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 03-12-2012, 12:59 PM
adhamdedo adhamdedo غير متواجد حالياً

adhamdedo will become famous soon enough
افتراضي سرقه سياره بطريقه النصب (تحذير)

الموضوع حدث مع صديق لى فى سوق سيارات القاهره
كان نازل ومعاه ميكانيكى وصديق آخر ليشتروا عربيه وبعد لف وتفحيص
وجدوا عربيه ريتموا تحفه
عتب ونواكل وفاميه وشكلها جديده ومجدده وصالونها رائع وكماليات
ووجدوا البائع شاب لابس كويس ولابس سلسله جنزير دهب وكلامه واضح انه ابن ناس
اتفرجوا على العربيه وعجبتهم جدا بس الملحوظه الوحيده ان لونها الخارجى اسود
والداخلى ازرق قال لهم ان اللون مثبوت على الرخصه وهو عامل كده لمذاجه علشان النواكل والفاميه بس العربيه سليمه
طلباتك فى العربيه يا استاذ قال لهم انا عايز 22 الف جنيه
طبعا اعترضوا على السعر وقالوا كتير المهم كان اخرهم 18 الف جنيه
ركزوا بقى مع الحته دى === قال لهم انا مش موافق بس انتظروا لاخر السوق ولو ماجابت السعر اللى انا طالبه مضطر ابيع لكم لانى مسافر كمان اسبوع خارج مصر ولازم ابيع العربيه
وشرطى انى اسجل لكم كمان علشان انسى العربيه
واخدوا ارقام الموبيلات وصديقى وقف بعيد هو واللى معاه يدعوا ان ما حد يجى ويخلص العربيه على 22 الف وتطير العربيه منهم لانها كانت تستاهل
المهم آخر السوق وتقريبا الساعه 6 مساء الباشا اتصل عليه طبعا صديقى طار من الفرح ومردش لانه كان واقف مراقبه وطيران عليه
قال لصديقى انت بن حلال والعربيه هتكون من نصيبك لانى لازم ابيع وصديقى يقول له اهم شىء تكون مبارك وطبعا التانى يقول له 4 الاف مش هتفرق معايا انا مبارك ياسيدى ومن غير فلوس والذى منه
المهم طلع الرخصه والبطاقه وكان معاه عقدين ابيض وشهاده مخالفات طبعا كل ده مضروب
وقال لهم الساعه 6 دلوقت والشهر العقارى خلاص قفل
هنعمل عقدين وخدوا العربيه ومش مهم الفلوس كمان (طبعا ايه الكرم ده والامان ده)
المهم صديقى طبعا عمل 100 ناصح فى بعض وقال لا انا هدفع 15 الف وبكره مع التسجيل هدفع الثلاثه الباقيين
المهم التانى ضحك وقال له ممش مهم الفلوس النهارده وهاتوهم كلهم بكره
المهم كتبوا العقود ودفعوا ال15 الف وصاحب العربيه يرمى لهم الفوس ويحلف ياخدوا العربيه ويجيبوا الفولس كلها مع بعضها
ياسلام على الناس الكويسه ده كلام صديقى واللى معاه ايه الراجل الكريم ده المهم مشوا بالعربيه ودفعوا 15 الف والاتفاق تانى يم الصبح هيتقابلوا ويروحوا الشهر العقارى للتسجيل
وطبعا صديقى جاء لنا المحله وكلنا اتفرجنا على العربيه وطبعا العربيه كانت روعه كحاله وسعر وكمان
وتانى يوم الصبح شدوا الرحال على القاهره
وشوفوا النصيب وهما مسافرين بالعربيه كمين يوقفهم علشان النواكل والفاميه
ونزلوا يتحايلوا على الظابط وفهموه انهم رايحين يسجلوا المهم ما اطول عليكم دفعوا الغرامه وماشيين فراحانين جدا (ياريته الظابط كان اخدها منهم)
المهم صاحب السياره النصاب كلمهم بالموبيل وقال لهم هبنتظرهم فى عبود
ووصلوا له طبعا اول ماقابلهم بوس واحضان ومقابله رائعه قال لهم اسوق انا العربيه لانكم ما تعرفوا الطريق طبيعى جدا ركب العربيه وسئلهم على ال3 الاف جنيه قالوا فى الطابلوه قال لهم خليهم فى الطابلوه
وفعلا وصلوا للشهر العقارى صديقى بيطلع الفلوس من الطابلوه قال له لا خليهم ياباشا عادى سيبهم مهو انا هرجع معاكم ومش هاخدهم الا لما توصلونى وركن ونزل من العربيه السايس رايح عليهم الباشا دفع له خمسه جنيه وقال له روق العربيه طبعا صباح الفل ياباشا نهارك عسل
وطلعوا الشهر العقارى
وهما داخلين المكتب مسك بطنه وقال لهم القولون تاعبنى جدا مش قادروبسرعه اداهم الموبايل وقال له اصل النغمه دعاء وما اقدر ادخل بيها دوره المياه
والباشا دخل الحمام
وصديقى واللى معاه انتظرو كتير اوى قالوا لبعض اكيد حصل له حاجه دخلوا ناحيه ماهو دخل وجدوا ان فيه باب تانى والباشا بلغ فرار
نزلوا جرى على تحت مالقوش العربيه طبعا صياح والعربيه اتسرقت وفى ثوانى لقوا نا لابسه ملكى
من الشرطه جريوا عليهم فيه ايه حكوا له الموقف والسايس جه بيكلموه قال لهم واحد نازل من العربيه قدامكم واعطانى خمسه جنيه وقال روق العربيه ونزل لوحد فتح عربيته بالريموت وركبها ومشى هعمل له ايه
وطبعا بعد كده محضر والذى منه ولم يتوصلوا لصاحب العربيه واكتشفوا ان البيانات للبطاقه والرخصه والنمر تخص سياره ثانيه خالص وبلغ بسرقتها واسم صاحب البطاقه ورقمها وهمى
انا قلت احكى لكم القصه
للتحذير من هذه الطريقه الجديده للنصب
ربنا يبعد عنكم عديمى الضمير والنصابين

اذا عجبك الموضوع من فضلك قم بعمل لايك لصفحتي علي الفيس بوك ولك جزيل الشكر
http://www.facebook.com/WeshCylinder
قديم 03-12-2012, 01:32 PM
الصورة الرمزية spider_amrdiab
spider_amrdiab spider_amrdiab غير متواجد حالياً
من انا؟: انا الذى نظر الاعمى الى ادبى
التخصص العملى: اخصائى تخاطب
هواياتي: قيادة السيارات

spider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to allspider_amrdiab is a name known to all
افتراضي رد: سرقه سياره بطريقه النصب (تحذير)

اولاا الواد ده حيتجااب يعنى حيتجااب الشرطة مش حتسيبو
ثانياا موضوع العربيات المستعملة ده كلله مشاكل

انا الذى نظر الاعمى الى ادبى و اسمعت كلماتى من به صمم ...فالخيل و الليل و البيداء تعرفنى و السيف و الرمح و القرطاس و القلم
قديم 03-12-2012, 01:39 PM
Mohammed Hamada Mohammed Hamada غير متواجد حالياً
من انا؟: انا اللى ضاع من عمرى سنين
التخصص العملى: CSR@LinkDotNet
هواياتي: السيارات

Mohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud ofMohammed Hamada has much to be proud of

هذا الموضوع منقول و مسروق من عضو نزله هنا بتاريخ 30-11-2012, 07:00 PM
و ده الرابط http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=103783
أرجو حذف الموضوع و أنذار العضو الناقل بدون أذن فقط ليعرض صفحته ع الفيس وشكرا

تذكر دائما أن
الليل هو بداية النهار
والشتاء هو بداية الصيف
والألم هو بداية الراحة
والتحديات هى بداية الخير
والتفاؤل بالخير هو بداية القوة الذاتية
قديم 03-12-2012, 03:11 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed Hamada مشاهدة المشاركة

: 01964E~163::0 1964E~163:

تسلم يا كبير على التوضيح
قديم 03-12-2012, 04:11 PM
الصورة الرمزية NASERELFHHAM
NASERELFHHAM NASERELFHHAM غير متواجد حالياً
من انا؟: الفقير الى الله
التخصص العملى: أعمل بمصر للطيران
هواياتي: الكومبيوتر

NASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond reputeNASERELFHHAM has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohammed Hamada مشاهدة المشاركة

صح مظبوط مع ان دى أول مشاركه للعضو وبدأها كده : red_face10:

ما كان لله دام واتصل..وما كان لغير الله انقطع وانفصل