العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 16-08-2011, 07:13 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute
افتراضي ارجوكم ساعدونى والله بنام مهموم من الرجة اللى فى الماتور

السلام عليكم ورحمه الله
العربيه فيرنا 2007 ماشية 50000 كيلو
لسة مغير شكمان وخراطيم الريداتير وكوعة الريداتير اللى فى الماتور اللى داخلة على وش السلندر
مغير فلتر بنزين وهواء
دى الحاجات اللى عملتها فبل المشكلة العربية تمام اسبوع واتنين وتلاتة وفجاة
اجى ادور الصبح او الظهر عادى المهم تكون باردة وبقالها قترة حوالى 5 ساعات او اكثر
بلاقى العربية دارت تمام وبعدها رجة جامدة فى الماتور طبعا بتسمع فى الشكمان ويهتز بطريقة غريبة وممكن من كتر الرجة فى الماتور العربية تفصل خالص وادور نفس الرجة ومرة تالتة وممكن رابعة وازود سنة بنزين الاقى الرجة بتروح سنة وسنة وفجاة الماتور يهدى ولا كانى فى حاجة وامشى بالعربية واشغل التكييف وافصل واشغل العربية حوالى 20 مرة ولا اى حاجة طووووول اليوم واقف فى اشارات واطلع اجيب حاجات واجى ولا كانى فى مشكلة اروح مبسوط واقول
غدا يوم اخر
وفجاة ادور العربية الصبح- ......................... ... زهقت انا فاكر مرة من حوالى 6 شهور حصلت معايا مرة كدة وثوانى كمان وراحت ومجتش تانى لكن الوقتى كل يوم الصبح تقريبا بقالى 4 ايام اهه كل يوم
انا اخر مرة غيرت البوجيهات كانت من سنة و8 شهور وعامل بيها حوالى 25000 الف كيلو لحد الوقتى انا قلت جايز معرقة او حاجة بس جيت اسال الاول بالله عليكم انام مرتاح لانى بحب العربية دى جدا
والله يا جماعة لسة دافع الف ونصف تقريبا فيها عشان اظبطها وشكمان وخراطيم وفلاتر وزيوت وتيل حاجات ضرورية يعنى بس مش عارف اية اللى جرى ممكن لو حد عندة حل يقولى اخوكم محمد ورمضان كريم

قديم 16-08-2011, 08:38 PM
Viva4ever Viva4ever غير متواجد حالياً

Viva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of lightViva4ever is a glorious beacon of light
افتراضي رد: ارجوكم ساعدونى والله بنام مهموم من الرجة اللى فى الماتور

ممكن كهربة العربة مش مظبوطة او الرشاشات مسدودة او طرمبة البنزين عايزة تتغير
قديم 16-08-2011, 10:48 PM
osa92003 osa92003 غير متواجد حالياً

osa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond reputeosa92003 has a reputation beyond repute

اعتقد ان حضرتك محتاج تحط الموتور على جهاز الكشف على الماتور وده واضح ان المشكله فى حركه الصبابات فى العربيه اثناء الدوران الصبح لان دى اصعب لحظه فى تدوير الموتور نتيجه للبروده اما بعد ذللك بيكون الموتور سخن ومافيش مشكله فى حركه الصبابات والبساتم
قديم 16-08-2011, 11:22 PM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

روق يا باشا
احتملات كتير بس نبتدي بالسهل
نضافه صمام الايدل و البوابة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 16-08-2011, 11:59 PM
الصورة الرمزية memodina1
memodina1 memodina1 غير متواجد حالياً
من انا؟: محمد مصطفى..01223907706
التخصص العملى: محامى..حقوق عين شمس
هواياتي: السوفت وير وعالم السيارات

memodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond reputememodina1 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Viva4ever مشاهدة المشاركة

ممكن كهربة العربة مش مظبوطة او الرشاشات مسدودة او طرمبة البنزين عايزة تتغير
انا معاك لو الرشاشات مسدودة يبقى العربية هتقطع معايا لكن مفيش اى مشاكل فى الطريق والطرمبة لو مش سليمة على الاقل هتنتش معايا مش عارف انا هروح بكرة وربنا يستر ان شاء الله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة osa92003 مشاهدة المشاركة

اعتقد ان حضرتك محتاج تحط الموتور على جهاز الكشف على الماتور وده واضح ان المشكله فى حركه الصبابات فى العربيه اثناء الدوران الصبح لان دى اصعب لحظه فى تدوير الموتور نتيجه للبروده اما بعد ذللك بيكون الموتور سخن ومافيش مشكله فى حركه الصبابات والبساتم
والله رحت للتوكيل وقلتلة اكشف على العربية والله الراجل المهندس قالى لاة وحرام وبلاش كدة فلوس على الفاضى قلتة عادى يا عم اكشف نطمن والراجل قالى كدة عشان لسة كاشف على العربية لما كنت بغير الخراطيم وخلافة من اسبوع كدة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد على 1999 مشاهدة المشاركة

روق يا باشا
احتملات كتير بس نبتدي بالسهل
نضافه صمام الايدل و البوابة
ازيك يا استاذ احمد ويارب تكون بخير
يعنى انا شاكك فى حساس البوابة برضة بس هل فى مشاكل فى فكة وتنظيفة وهل الموضوع دا ملوش علاقة بالبوجيهات مثلا تكون مرطبة او معرقة لانى بقالى فترة مغيرتهاش يعنى مغيرش البوجيهات ولا انظف الاول واخر نصيحة هل اروح للتوكيل لانى الراجل قالى طب تعالى بكرة وانت عارف مش بشوف هو بيعمل اية ولا اروح للميكانيكى بتاعى هو برضة عندة جهاز كشف وكويس وشاطر وعلى الاقل شايف بيعمل اية اية رايك التوكيل ولا التانى وحساس الايدل اللى فى البوابة لو فكيتة اشوفة بنفسى الاول وكبتة تانى هل فية مشاكل ولا غلط وشكرا ليك وبارك الله فيكم جميعا ويارب المشكلة تتحل انا اللى قالقنى الراجل صاحب الموضوع دا عندة نفس المشكلة ومعرفش يحلها نهائى ودا الموضوع
http://masrmotors.com/vb/showthread.php?t=65605&page=2