العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

قديم 22-04-2010, 03:36 PM
noureymo noureymo غير متواجد حالياً

noureymo is on a distinguished road
افتراضي رد: سيور الكيا سايبا

شكرا يا ابو نورا ربنا يخليك
العربية خرجت من الضمان من زمان
موديل 2006 من ايام شركة الامل.
قديم 25-04-2010, 05:40 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

نفس سيور البرايد الكورى والمازدا 121 لانه نفس الموتور حضرتك هلاقى السيور عند نافع فى شارع دمشق او الجندى فى نفس الشارع دول اللى بجيب انا نفسى منهم بس اكيد هتلاقى فى التوفيقية والحرفيين وفى حتت كتير
تغيير سير الكاتينه على 50 الف بس انا غيرته على اربعين
اسف على ازعاجك يا أستاذ وائل
انا دلوقت برة مصر زي ما قلت قبل كده
وانا قلت للمدام تروح عند الجندي زي ما حضرتك افدتني اداها سير الكاتينة الكوري وقالها ده بيركب على السايبا 2006
وبص على سير الدينامو وقالها ده مقاسه 850 والي عندي بتاع البرايد مقاسه 900 بس خديه يمكن يركب ولو ما ركبش رجعيه
اما بالنسبة لسير التكييف فقال ان العربيات بتختلف في سيور التكييف فاحسن الميكانيكي يفكه ونجيب زيه
ايه راي حضرتك يا ريت تفيدني
انا اسف على الازعاج بس والله لو انا في القاهرة كنت حليت المشكلة دي
على فكرة انا كلمت شركة الامل وقالولي ان السيور عندهم وبيركبوها بس بصراحة لقيت انهم حرامية تخيل سعر سير الكاتينة 248 من غير تركيب
وعند الجندي 50 جنيه الايطالي
و125 جنيه الكوري
يا ريت تفيدني
قديم 31-05-2010, 12:31 PM

ابو نورا يا ريت تفيدني ضروري
انا كنت في مصر الاسبوعين الي فاتوا واكتشفت ان السيور الي راكبة في العربية بتعمل صوت وانا بدور العربية الصبح (بتصرخ) المهم رحت للميكانيكي قالي السيور ناشفة وطبعا فكيتهم ورحت غيرتهم مع انهم بقالهم اسبوع راكبين وبعد 4 ايام رجع الصوت تاني فقلت اجرب اركب سيرين صيني كانوا معايا في العربية وفعلا راح الصوت واكتشفت ان السبب ان السيور الي كانت بتعمل الصوت مشرشرة والي كان راكب في العربية اصلا مش مشرشر.
فهل الملاحظة دي صح ولا ايه بعد اذنك.
وبعدين الجندي قال ان السيور مقاس 9.5 وانا يما ركبت السيور كانت 13 فهل ده سبب ولا ايه مع ان السيور الصيني الي راكبة 13 برده بس ما بتعملش الصوت
فيا ريت حضرتك تفيدني يا ابو نورا بالمقاس الصح ارجوك علشان انا دلوقت سافرت وما عرفتش احل المشكلة دي وخايف السير يقطع والعربية مع المدام وانت عارف دي ممكن تكون مشكلة اد ايه
يا ريت تفيدني ارجوك وشكرا
قديم 11-06-2010, 07:04 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

اسف جداً مخدتش بالى من الرد

سير التكييف جيبه من الجندى وركبه عند اى مكاينيكى او حد متخصص فى الكيا ولو تحب اوصفلك واحد فى القاهرة ابعتلى على الخاص اوصفهولك

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش