العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > منتدى الصيانة العام

منتدى الصيانة العام أى مشكلة فنية تواجهك ضعها هنا

قديم 27-10-2010, 02:12 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ما هى الأعراض التى تحدث للسيارة بسبب تلف المانيفول

ألف مبروك حل المشكلة، وفي انتظار رأيك بعد التركيب
قديم 27-10-2010, 02:15 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

الف مبروك الوس الجديد
عاوزين انطبعاتك عن العربيه بعد تركيبه
بعد إذنك يا أستاذ حازم كنت عايز أسأل حضرتك عن ميكروباص فولكس، 1600سي سي موتور أمامي. هل هذا الميكروباص موديل 1980 أو قبل ذلك؟
وهناك من يسقط له موتور تويوتا جاز، هل هذا أفضل أو البنزين؟
وشكرا مقدما
قديم 28-10-2010, 09:12 PM
MOHAMED22 MOHAMED22 غير متواجد حالياً

MOHAMED22 has a spectacular aura aboutMOHAMED22 has a spectacular aura about

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

الف مبروك الوس الجديد
عاوزين انطبعاتك عن العربيه بعد تركيبه
مساء الخير أستاذ حازم وشكرا على إهتمامك وأحب أعرف سيادتك إن وش السلندر بعد التركيب أداءالسيارة أصبح أفضل وجميع المشاكل تقريبا إتحلت فيما عدا مشكلة واحدة وغريبة جدا حتى الميكانيكى قالهالى بوضوح وبكل صراحة قالى العربية فيها كتمة وبحاول أعرف السبب وإطلع جرب وشوف المهم دورت الكونتاكت ولاحظت إن صوت الموتور أصبح هادىء والرعشة إختفت وسحب السيارة كويس والمشكلة هى زى ماقالى إن العربية فيها كتمة وهى عبارة عن أول ما أدوس بنزين ألاقى العربية مكتومة وبعد كدة ألاقى الوضع أصبح طبيعى ولما أرفع قدمى من على دواسة البنزين وأذود بنزين تانى تحدث نفس الكتمة ودى لاحظتها فى جميع الغيارات من الأول حتى الخامس وكذلك فى المرشيدير نفس الكتمة وقلتلة على الملاحظة دى قالى أنا بحاول أعرف السبب وكشف بالكمبيوترتانى وقالى جميع الدواير سليمة ولم يسجل أعطال وهو راجع على جميع أجزاء السيارة من فلتر هواء وبنزين وطلمبة وجميع الحساسات والبوابة والرشاشات وجميع الوصلات والخراطيم حتى الكارتة ركب واحدة جديدة والنتيجة نفس الكتمة ورجع ركب القديمة تانى هو بصراحة لم يترك شىء فى السيارة إلا وشافة وقالى هات العربية يوم السبت علشان أشتغل فى العربية على رواقة علشان أقدرأحت إيدى على العيب دة وأخذت العربية ورحت لورشة كهربائى علشان أتأكد من كلامة وشرحت لة الوضع وكشف بالكمبيوتر ولم يسجل أى أعطال أوقراءة خطأ وقالى كل حاجة عندك سليمة إرجع للميكانيكى يشوف حل للكتمة دى وبصراحة وش السلندر ملوش دعوة بالكتمة دى وعلى العموم أنا إحترت وتعبت وروحى طلعت ومعنديش حل سوى الأنتظار ليوم السبت
قديم 29-10-2010, 02:20 PM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHAMED22 مشاهدة المشاركة

أنا عاجز عن الشكر فى شخصك الكريم ياأستاذ حسام وأحب أعرف حضرتك إن الميكانيكى هو إللى غلطان فى البداية وفى النهاية لأنة هو الذى حدد العيب ووضع العلاج بمعنى أنة قال الوش عايز يروح المخرطة علشان يتزود ويتقشط حتى بعد شغل المخرطة شاف الشغل إللى إتعمل فى وش السلندر المفروض وواجبةوضميرة يتحتم علية أن يقول الوش عايز يتغيرمن الأول أوحتى بعد شغل المخرطة لأنة عارف المشاكل التى من الممكن أن تحدث للسيارة بعد تركيب وش السلندر وهو بالحالة دى وفى الحالة دى كان يفهمنى بدل البهدلة واللف والدوران على ميكانيكية البلد لمدة أكثر من شهروخسارة ال 600 جنية إللى دفعتهم على الفاضى لأنى معنديش خبرة فى شغل وش السلندر وربنا يسامحة المهم اليوم إشتريت وش سلندر من بورسعيد ودفعت 850 جنيه بالعافية لأنه قليل فى السوق وماسكين فى سعرة والميكانيكى فحصة وقالى وش نضيف وبحاله الزيرو 0 وإنا معاك فى رأيك إن أى حد عندة مشكلة فى وش السلندر يغيرة ويريح دماغة ومالة وبلاش شغل المخرطة فى التزويد والقشط لأنها مسكنات مؤلمة ووقتية ونتائجها غير مرضية بالمرة لأنى إيتكويت منها

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MOHAMED22 مشاهدة المشاركة

مساء الخير أستاذ حازم وشكرا على إهتمامك وأحب أعرف سيادتك إن وش السلندر بعد التركيب أداءالسيارة أصبح أفضل وجميع المشاكل تقريبا إتحلت فيما عدا مشكلة واحدة وغريبة جدا حتى الميكانيكى قالهالى بوضوح وبكل صراحة قالى العربية فيها كتمة وبحاول أعرف السبب وإطلع جرب وشوف المهم دورت الكونتاكت ولاحظت إن صوت الموتور أصبح هادىء والرعشة إختفت وسحب السيارة كويس والمشكلة هى زى ماقالى إن العربية فيها كتمة وهى عبارة عن أول ما أدوس بنزين ألاقى العربية مكتومة وبعد كدة ألاقى الوضع أصبح طبيعى ولما أرفع قدمى من على دواسة البنزين وأذود بنزين تانى تحدث نفس الكتمة ودى لاحظتها فى جميع الغيارات من الأول حتى الخامس وكذلك فى المرشيدير نفس الكتمة وقلتلة على الملاحظة دى قالى أنا بحاول أعرف السبب وكشف بالكمبيوترتانى وقالى جميع الدواير سليمة ولم يسجل أعطال وهو راجع على جميع أجزاء السيارة من فلتر هواء وبنزين وطلمبة وجميع الحساسات والبوابة والرشاشات وجميع الوصلات والخراطيم حتى الكارتة ركب واحدة جديدة والنتيجة نفس الكتمة ورجع ركب القديمة تانى هو بصراحة لم يترك شىء فى السيارة إلا وشافة وقالى هات العربية يوم السبت علشان أشتغل فى العربية على رواقة علشان أقدرأحت إيدى على العيب دة وأخذت العربية ورحت لورشة كهربائى علشان أتأكد من كلامة وشرحت لة الوضع وكشف بالكمبيوتر ولم يسجل أى أعطال أوقراءة خطأ وقالى كل حاجة عندك سليمة إرجع للميكانيكى يشوف حل للكتمة دى وبصراحة وش السلندر ملوش دعوة بالكتمة دى وعلى العموم أنا إحترت وتعبت وروحى طلعت ومعنديش حل سوى الأنتظار ليوم السبت
فيه أستفسار بسيط من سعاتك الأول يا أستاذ : محمد

الميكانيكى اللى متحدد بالأزرق فى الأقتباسين

هو هو

ولا ده غير ده

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 29-10-2010, 03:05 PM
الصورة الرمزية hazem_khidr
hazem_khidr hazem_khidr غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مهما كبرت صغير ..انا مهما عليت مش فوق !!!!
التخصص العملى: محاسب و صاحب مصنع ملابس
هواياتي: السيارت و شغف القياده

hazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond reputehazem_khidr has a reputation beyond repute

خد العربيه مشوار طويل ان شاء الله الكتمه تروح
لو ما راحتش يبقي في علبه شكمان مسدوده

حـازم خـضـر