العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > منتدى السيارات العام

منتدى السيارات العام المنتدى الرئيسي بالموقع ، حيث يحتوي على كل المواضيع العامة عن السيارات نقاشات المنتدى اخبار السيارات فى مصر والخليج والعالم

قديم 14-10-2008, 03:18 AM
norhan norhan غير متواجد حالياً

norhan is on a distinguished road

السلام عليكم و رحمة الله

انا كنت عايزة اشتري عربية صغيرة كدة بالتقسيط بس خبرتي محدودة اويييييي في عالم السيارات
و مالقتش بجد منتدى فيه ناس خبرة زي اللي هنا ptmnlo123per171

فياريت تساعدوني عشان اقدر اقرر ان شاء الله

اولا انا عايزاها مش غالية و مقدمها قليل (اقل من10) و قسطها بردو ف حدود 1000 بس

و تاني حاجة عايزة قطع غيارها ماتكونش غالية خالص عشان دي هاتستحمل سذاجة السواقة لاول مرةptmnlo123per1127

هو انا محتارة بين شيفروليه سبارك و سوزوكي ماروتي (بس سمعت ان قطع غيارها غالية ) و بيكانتو

انتوا ايه رايكم ؟

و كمان ايه رايكم ف العربيات الصيني هل هي بتعيش ولا بتبوظ بسرعة و هل هي اللي تنفع مع التمن القليل اللي عايزاه ولا لا ؟

ياريت تفيدوني ف الموضوع دة و جزاكم الله خيرا

التعديل الأخير تم بواسطة norhan ; 14-10-2008 الساعة 03:36 AM
قديم 14-10-2008, 10:02 AM
الصورة الرمزية MoSHaX
MoSHaX MoSHaX غير متواجد حالياً
من انا؟: Thomas Wadee

MoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond reputeMoSHaX has a reputation beyond repute

انا منصحكش بالصينى لانى كلامك بيقول انك مش هتغيريها وغير كدة مش حلوة عامتا
خليكى فى الكورى احسن ... قريب من اليابانى فى الجودة والاعتمادية وقريب فى السعر من الصينى
يبقى عند الشيفرولية سبارك و الهيونداى اى تن والكيا بيكانتو وياريت تستبعدى السوزوكى ماروتى لانها ضعبفة جدا 800 سى سى بس ..وشكلها مش انسيبابى خالص
انا عن نفسى كنت بختار بين العربيات دى كسيارة اخرى للعائلة واخترت البياكنتو... لانها تعتبر اافضلهم بعد مقارنات كتير ولاكن سعر قطع الغيار اعلى شوية منهم..بس العربية كويسة وليها سمعة برة مصر برضوا وجوة مصر وخاصة مع الوكيل الحالى ...
واسعارها كالتالى
بيكانتو تكيف وباور بـ 61 الف و جميع الكماليات بـ 65 وجميع الكماليات اتوماتيك بـ 71 الف
اما الهيونداى الاى تن 62 الف كاسيت وباور وتكيف و 69 الف جميع الكماليات و 76 الف اتوماتيك بس مفيش منها اتوماتيك
اما الاسبارك فهى بـ 55 الف
اما السوزوكى بـ 38 الف
وغلب محلات السيارات الى بتتعامل بالقسط بياخدو فلوسهم كاش من البنك وبعد كدة بتتعامل انت مع البنك وبتكون الفايدة طبعا مركبة وبتكون حسب المقدم وعدد السنين وبناء عليها بتحسب الفايدة وفى بعض التجار مش بيتعاملو مع
البنك وفى موضوع هتلاقية فى المنتدى باسماء وعناوينهم
وكمان فى بعض مديرى المبيعات بتعمل لعبة فى التقسيط مع البنك وهى افورة تمن العربية علشان يسفيد العميل من القرض بتاع البنك فممكن تعملى الحكاية دى
يعنى باختصار موضوع التقسيط دة طوووويل وكبير وقليل المقدم الى حضرتك عاوزة تدفعية لو كان حتى 15 او 20 يبقى كويس ...
لو هتقسطى الشيفرولية سبارك هتكون كالتالى
المقدم 15 الف و القسط الشهرى 1000 جنية هتبقى على 60 شهر يعنى العربية هتشتريها بـ 75 الف وهى تمنها 55 الف...
قديم 14-10-2008, 10:09 AM
الصورة الرمزية islam_galal
islam_galal islam_galal غير متواجد حالياً
من انا؟: عبد من عباد الله
التخصص العملى: Mechanical Engineer

islam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond reputeislam_galal has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشارة لشراء عربية

السلام عليكم
أهلا و سهلا في مصر موتورز ptmnlo123per122

من موقع contactcars.com يتضح الآتي:
سبارك: تمنها كاش: 55490 جم
أقل مقدم: 13872.5 جم
القسط: 1039 لمدة خمس سنوات (60 شهر)
و في حالة التقسيط الاسلامي: نفس المقدم و القسط 1126جم لمدة خمس سنوات (60شهر)

ماروتي: تمنها كاش: 38000جم
أقل مقدم: 9500 جم
القسط: 711 لمدة خمس سنوات (60 شهر)
و في حالة التقسيط الاسلامي: نفس المقدم و القسط 771جم لمدة خمس سنوات (60شهر)

البيكانتو: تمنها كاش: 61000 جم

أقل مقدم: 15250 جم
القسط: 1142لمدة خمس سنوات (60 شهر)
و في حالة التقسيط الاسلامي: نفس المقدم و القسط 1238جم لمدة خمس سنوات (60شهر)

التقسيط في أي مكان حتلاقيه في نفس مستوي الأسعار تقريبا

أول مرة أسمع ان قطع غيار الماروتي غالية ptmnlo123per160 ، ممكن حد تاني من الأعضاء يفيدنا

بلاش الصيني أحسن في البداية علي الأقل لانها اعتماديتها ضعيفة (أعطال أسرع)

لو حضرتك حاتتعلمي عليها السواقة ، خليكي في المستعمل أفضل كبداية

أرجو أن تكون الإجابة وافيهptmnlo123per154

مقولة مأثورة (اللَّهُ يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الْعَادِلَةَ وَإِنْ كَانَتْ كَافِرَةً وَلَا يَنْصُرُ الدَّوْلَةَ الظَّالِمَةَ وَإِنْ كَانَتْ مُؤْمِنَةً)
قديم 14-10-2008, 11:12 PM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استشارة لشراء عربية

انا بسمع ان الماروتى قطع غيارها رخيصة ومنتشرة وكمان انت لسه فى مقتبل حياتك يعنى عاوز تخلاصى القسط

بسرعة علشان تستخدمى فلوسك فى حاجة تانية وكمان انتشار الماروتى يدل على نجاحها بس انا راى تشوفى

سوزكى التو شكلها شبابى و سعرها قريب

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 15-10-2008, 01:56 AM
norhan norhan غير متواجد حالياً

norhan is on a distinguished road

جزاكم الله خيرا و ربنا يكرمكم جميعا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moshax مشاهدة المشاركة

يعنى باختصار موضوع التقسيط دة طوووويل وكبير وقليل المقدم الى حضرتك عاوزة تدفعية لو كان حتى 15 او 20 يبقى كويس ...
لو هتقسطى الشيفرولية سبارك هتكون كالتالى
المقدم 15 الف و القسط الشهرى 1000 جنية هتبقى على 60 شهر يعنى العربية هتشتريها بـ 75 الف وهى تمنها 55 الف...

هو انا بصراحة كنت حاسة ان 10 دي مش بسهولة الاقيها كمقدم و ان الفرق بين الكاش و التقسيط ممكن يوصل ل 20 الف و شكرا لحضرتك على المعلومات دي شكله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة islam_galal مشاهدة المشاركة

السلام عليكم
أهلا و سهلا في مصر موتورز ptmnlo123per122

من موقع contactcars.com يتضح الآتي:لو حضرتك حاتتعلمي عليها السواقة ، خليكي في المستعمل أفضل كبداية

أرجو أن تكون الإجابة وافيهptmnlo123per154

شكرا و اهلا بحضرتك

هي المشكلة الوحيدة ف المستعمل ان لازم اكون واثقة في اللي بيبيع العربية لاني سمعت كتير عن مشاكل العربيات المستعملة و انها بتستهلك كتير ف تصليحاتها و كدة و كمان انا عايزاها بالتقسيط

و شكرا جدا على موقع contactcars.com ذكره بس افادني كتير فعلا ممتاز و مفيد اوي و هايوفر عليا اسئلة كتير اوي

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة maka مشاهدة المشاركة

انا بسمع ان الماروتى قطع غيارها رخيصة ومنتشرة وكمان انت لسه فى مقتبل حياتك يعنى عاوز تخلاصى القسط

بسرعة علشان تستخدمى فلوسك فى حاجة تانية وكمان انتشار الماروتى يدل على نجاحها بس انا راى تشوفى

سوزكى التو شكلها شبابى و سعرها قريب
فعلا انا لسة شايفة صورة لالتومن بعد كلام حضرتك شكلهافعلا اظرف من الماروتي و لسة شايفة اسعارها مش غالية بردو و شكرا جدا لحضرتك على الاقتراح الجديد