العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > شيفروليه الكورية CHEVROLET و دايو DAEWOO > كروز

كروز chevy gold logo

قديم 10-03-2011, 09:17 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
مميز شوية تعديلات على شوية دردشة بخصوص لاسيتى وكروز

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة عليكم يا احلى منتدى

اولا انا بعتذر جدا على عدم تكملتى للموضوع السابق بس والله لظروف خارجة عنى

انا بقالى فترة من يوم ما جبت العربية تقريبا وانا بحاول اجمع اى حاجة عنها مهما كانت صغيرة كبيرة وبسال وبعرف وفى ناس كتير ضحكت عليا لما سالت على قطع غيارها ويقولى ياعم العربية لسة زيرو بتسأل لييية ...........؟
طيب هو انا ضامن اية الى ممكن يحصل ولا فى اى حد ضامن اى حاجة
لما الواحد يكون عندة خلفية عن عربيتة اكتر بدرى احسن لما يتزنق فى وقتها لقدر الله لما يحصل حاجة ..

بردة الى انا لاحظتة هنا فى القسم دة بالذات انة ميت اوى مفيش اى تجديد فى المواضيع مفيش معلومات كفاية .... طب اية السبب ... هل دة علشان العربية لسة جديدة بردة وبقالها سنتين بس !!!! ولا اية السبب ... كان نفسى مثلا اشوف جدول صيانتها هنا او اسعار قطع غيار لكن بردة مفيش .

عموما انا جمعت شوية معلومات وصور تعديل لا بأس بها فى الوقت الحالى اتمنى انها تعجبكم وحبيت طبعا اشارك اخواتى هنا بيها .

هبتدى معاكم بالمعلومات الى اقدر احصل عليها وبعدين نشوف الصور
يلا بينا

صيانة العربية دى بتم كل 5000 كيلو طبعا تغير الزيت والفلتر دة امر اساسى والباقى زى ما حضراتكم عارفين شيك ع العربية وتربيط ع العفشة وفحصر تيل وانوار.

فلتر البنزين بيتم تغيرة كل 40000 كيلو

فلتر الهوا بيتم تغيرة كل 10000 كيلو

البوجيهات بيتم تغيرها كل 20000 كيلو

التيل حسب الاستخدام

بالنسبة لسير الكاتينة فبالنسبة للاسيتى فدة مش بيتغير لانة معدن لكن بيتم فحصة كل 10000 كيلو

بالنسبة للكروز بيتغير طبعا

العفشة فى العربيتين واحد ما عدا تيل الفرامل تتشابهة فى الموديلات العالية فقط

الرفرف الامامى ب 880 جديد و 800 استيراد ... طبعا دة مش عدل بس هو دة السوق

الفوانيس الخلفية ب 1400 تقريبا

ودى ارقام تخص العربيتين

سعة خزان الوقود 60 لتر
سعة الحقيبة الخلفية 450 لتر
نصف قطر الدوران 10.9 متر
وزن السيارة 1324 كيلو جرام
ارتفاع السيارة عن الارض 147.5 مم

الابــــــــــعــــــــــ ـاد

الطول الكلى (مم)
4597

العرض الكلى (مم)
1788

الارتفاع الكلى (مم)
1477

قاعدة العجل (مم)
2685

نيجى بقى للصور وبما ان التعديل يخص الشكل الخارجى فطبعا الصور دى للعربيتين ويارب تعجبكم

1- دة الاسبويلر وموجود الحمد الله فى مصرنا الحبيبة وثمنة حوالى 500 جنية الكورى وجاهز للرش على طول بدون معجون او فلير ولا سنفرة حتى

2- دة بقى ... زى ما حضراتكم شايفين كدة بالضبط

3- التعديل دة ما شاء الله ممتاز ودماغ عالية

4- فى منتهى الشياكة الصراحة

5- الفوانيس الخلفية المعدلة (ليدات) بصراحة متدفعش فيها جنية لانها مفرقتش كتير وموجودة فى مصرنا الحبيبة

6- دى بقى الفوانيس الصح ومستعد ادفع فيها اى فلوس (فى العربية كلها الصارحة)

7- الواجهة دى شرسة حبتين

8- الصورة دى بقى بتوضح تركيب دعامات للعربية بس انا استغليت انها موضحة العربية من تحت قولت فرصة بردة تشوفوها

9- دى صورتين للفوانيس الامامية معدلة ملقتش غيرهم ومش عاجبنى واتمنى يكون فى حاجة احسن من كدة قريب ان شاء الله

10- دى فوجات ليدات شكل جميل لكن اكيد غير عملية

11- الكمالة دى فكرتها سهلة وبسيطة وعجبتنى اوى الصراحة بتبين الجمب كلة كدة حتة واحدة

اتمنى ان الموضوع يكون عجبكم وان شاء الله بكرة هيجيلى معلومات اكتر عن الصيانة واسعار قطع الغيار وهفيدكم بيها ان شاء الله

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 10-03-2011, 09:21 PM
الصورة الرمزية HaMaDa-ToUBaR
HaMaDa-ToUBaR HaMaDa-ToUBaR غير متواجد حالياً
من انا؟: Egyptian man, like all young people seeking to elevate himself and gain more experience and friends
التخصص العملى: Currently the Faculty of Commerce, Mansoura University, but after like that God knows
هواياتي: Computers, networks and social relationships

HaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond reputeHaMaDa-ToUBaR has a reputation beyond repute
افتراضي رد: شوية تعديلات على شوية دردشة بخصوص لاسيتى وكروز

انا اسف جدا يا جماعة ع الصور الى ظهرت صغيرة اوى كدة الصور دى عندى كبيرة اوى مش عارف اية الى صغرها كدة
اوعدكم ان شاء الله هحل المشكلة دى وارفعلكم الصور تانى بحجم كويس بس لما ارجع من برة لان عندى مشوار مهم
وانا اسف مرة تانية

HaMaDa-ToUB@R

01000902024

قديم 11-03-2011, 04:48 AM
الصورة الرمزية MOTOR HEAD
MOTOR HEAD MOTOR HEAD غير متواجد حالياً
من انا؟: احمد يوسف
التخصص العملى: فى كليه هندسه
هواياتي: العربيات طبعا

MOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really niceMOTOR HEAD is just really nice

ياريت يااخ حماده و على العموم مشكور على المجهود

[SPEED NEVER KILLS

اللهم صلى على سيدنا محمد
قديم 11-03-2011, 08:28 AM
الصورة الرمزية karem ali
karem ali karem ali غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب طموح
التخصص العملى: طالب
هواياتي: اعشق السيارات وقيادتها

karem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond reputekarem ali has a reputation beyond repute

شكرا ليك يا حماده على الموضوع و انا قولت انى ما دام حماده مختفى كده اكيد راجع بموضوع جامد جدا عن لاسيتى

كريم على
قديم 13-03-2011, 04:47 PM
Dem0n Dem0n غير متواجد حالياً

Dem0n will become famous soon enoughDem0n will become famous soon enough

اولا - شكرا جدا للموضوع الهايل
ثانيا - انا معايا شيفي كروز احمر غامق ناوي اظبط فوانيس الورا ( الخلف ) هعملهم نقط و من قدام فل زنون و احط سبويلر شفتوا صغير واخد شكل انحنائي جميل ( معلش مش معايا صوره ) و العربية كلها فاميه لومار حلو اوي
لو عندك اي اقتراح تاني قولي و انا هعملة علطول
( مستني تظبط الصور عشان اختار كام حاجة منها كدا )
و في الاخير - شكرا لمجهودك جداا