العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > موضوعات متميزة

موضوعات متميزة لا يسمح للأعضاء بنشر موضوعات بهذا القسم

قديم 10-02-2010, 04:53 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute
افتراضي ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

عندما أتى صديقان لوداعى قبل مغادرتى مصر لاول مرة
هم احدهم بسؤالى ! ماهو حلمك؟ وعاجلنى الاخر بسؤال جديد!
أذا تحقق حلمك هل ستعود ام ستبقى؟
والحقيقة ان حلمي وقتها كان محصور فى اقتناء سيارة تكون خاصة بي أنا.وهذا كان ردى على صديقى..
أما السؤال الثانى فلم اجيب علية حتى الان!!!!!وعلية سوف احكى لكم ماحدث معى بسبب حبى للسيارات وحلمي ان اقتنى
سيارة خاصة بي.
البداية كات فى منتهى الصعوبة ولا يمكن بأى حال من الاحوال قيادة سيارة فى هولندا بدون
رخصة قيادة هولندية... وللحصول عليها لابد من الدراسة لان الامتحان فيها مقسم
الى 3 اجزاء الامتحان الاول هو امتحان نظرى فى قانون قيادة السيارة
الامتحان الثانى امتحان عملى لتطبيق ما تعلمناة نظريا الامتحان الثالث خاص بالميكانيكا وكل مايتعلق بالسيارة.
طبعا حاجة شبة مستحيل-لشاب لسة واصل البلد هنا جديد-المفروض اولا اجيد اللغة
وبعدها ابداء احوش فى فلوس لان وقتها كان ثمن الدرس الواحد من اجل الحصول
على الرخصة (60 جيلدر او خلدة)وهى العملة القديمة للهولنديين قبل اتفاقية الايورو.
والحد الادنى من الحصص لا يقل عن 40 حصة. طبعا غير رسوم دخول الامتحان وكان وقتها -300جيلدر-وغير رسوم الامتحان النظرى -100 جيلدر - يعنى موضوع كبير ومحتاج فلوس كتير مع العلم ان المرتبات وقتها وبالنسبة لمغترب لسة بيحبو لا عندة لا لغة ولا اقامة مرتبات زهيدة جدا تتعدى قيمة الدرس الواحد بحاجات بسيطة. بالطبع المعلومات دية كلها جمعتها من افراد عائلتى الموجودين هنا ومن بعض الاصدقاء الذين تعرفت عليهم هنا وهم من محافظات مصرية مختلفة.
بصراحة نفسى اتسدت وصرفت نظر على فكرة انى اركب سيارة هنا-قلت كفاية انى احوش
وانزل اشترى السيارة اللى تعجبنى فى مصر....
طيب فى مشكلة جديدة اية بديل السيارة-الموتوسيكل محتاج رخصة برضة -يبقى مافيش غير
العجلة-ايوة اجيب عجلة واوفر تمن تذاكر الاوتوبيس والترام.. خاصا انة فى خلال الكام يوم اللى فاتوا علية هناك كنت بشوف الاف العجلات ماشيين فى الشارع وراكبيهم من جميع الجنسيات ومن جميع الاعمار -يبقى الموضوع
مش محتاج لا رخصة ولا تحويش.. اول حاجة فكرت فيها طبعا انى اقول لاخى الاكبر انى عاوز اركب عجلة اروح واجى بيها للشغل-
وبمجرد انى فتحت معاة الموضوع وبطرح علية الفكرة..... لقيتة انفجر فية-طبعا انا مش بحب كدة - خاصا من اخويا الكبير دة بس قلت اعديها يمكن دة اسلوب
التعامل فى البلد دية وانا لسة جديد مش فاهم (طبعا بينى وبين نفسى بقول ماله دة هو فية اية؟)
انا-اية ياعم انت بتزعقلى لية؟ اخويا-انا مش لاقيك علشان اسيبك تركب عجلة هنا
انا-لية هو اللى بيركب عجلة هنا بيروح فين؟
اخويا-ركوب العجل هنا خطر وخطر كبير وسنويا بيموت ناس من حوادث العجل انا-يموتوا لية بس بيضربوا عليهم نار -اية ياعم هو احنا فين
اخويا-اسمع بس هنا الطرق كلها والشوراع بيمشى فيها الترام والعجل لازم يعدى من عليها وبالتالى كتير من الاحيان ان العجل يتزنق بين قضبان الترام
أنا- الله والناس دية كلها عايشة ازاى مستنين دورهم يموتوا ولا اية؟ اخويا-هو كدة وانا مش ح اسمحلك تركب عجلة
انا- الله مانت راكب عجلة وانت اصلا مابتعرفش تسوق اخويا- لا انا بعرف اسوق وبستعملها من سنين.............
وانتهى الحوار ولم احصل على موافقة ولا على كيفية ركوب العجل هنا ومرت الايام حتى كان احد اصدقاء اخى فى زيارة لنا وفوجئت بة يسألنى -عندك عجلة ولا لسة ماجبتش؟
فأجبتة بالنفى وعاجلنى -لية بس دية ح توفر عليك كتير-على كل حال انا عندى عجلة لية بكرة
ح اجيبهالك واجى-ههههههههههههه طبعا اخويا خرج وسمع اخر كلمتين-ح اجيبهالك واجى -
وسأل صاحبة -هى اية دية اللى ح تجيبها وتيجى ورد علية الرجل وقالة- اية ياعم انت ازاى محمد ماعندوش عجلة لغاية دلوقتى ماهو اولى بالفلوس اللى بيصرفها دية
اخويا صامت تماما ومش عاوز ينطق وبعد فترة رد على صاحبة وقالة انا خايف علية بس مش اكتر فسألنى الرجل
بتعرف تسوق ؟ قلت لة دة انا فريرة -لايمنى انت بس على العجلة.....
تانى يوم كنت بتحايل على الساعة تمر علشان الشغل يخلص واروح للعجلة وفيييييييييييييييين لما الساعة جت 5 وانصرفت متوجها الى اخى
وياسلام سلم ... لما روحت ولقيت صديقى اخى موجود. واول ماشافنى قام بأخراج مفتاح صغير وقاللى
اتفضل ياسيدى عجلة وبالقفل بتاعها كمان__ طبعا ضحكت من باب المجاملة لكن بصراحة انا كنت فاكر ان كلمة بقفلها دية عبارة عن قفشة منة مفروض تضحك
لكن مافهمتة فيما بعد انة كان يقصدها خاصا عندما عرفت ان العجلة ثمنها 25 جيلدر
لكن القفل تمنة 75 جيلدر
خرجت لاجرب العجلة وخرج معى اخى وصديقة وانا قلبى عمال يدق خايف حاجة تحصل
قدامهم --اقع ولا حاجة - العملية تبوظ واخويا ينشف دماغة
اخذت نفس عميق وقرأت قل هو الله احد وسوقتها- ثقة اية واصرار اية وحرص اية
حاجة تفرح
نزلت بكل ثقة وانا شايف نظرات الرضا والاعجاب تفط من عين الرجل صديق اخى
ونظرة نعسانة يصاحبها لوية نص شفة من اخى!!
طبعا كلمونى بعدها وفهمونى ان فى قانون لسواقة العجل -ولازم يبقى فى نور فى العجلة وفى اللى راكبها
اضاءة فسفورية تظهر فى الليل وتوضع على جسم الراكب فى اى مكان يكون ظاهر ولازم استخدم يداى اثناء القيادة والاشارات اعطيها بأحد يداى ولابد من اتباع الاسفلت الاحمر لانة طريق العجل فقط وحاجات تانية كلها تصب فى خانة ........
الحرص -الحرص - الحرص
ومر حوالى 5 ايام وفى اليوم السادس شأت الظروف انى انتظر اخى حتى ينتهى من عملة وبعدها نتوجة الى المنزل وطبعا هو معاة عجلة وانا معايا عجلة وكان الكلام دة فى شهر ديسمبر يعنى كانت ايام سقوط الثلوج وبالفعل كانت الشوارع مليئة بالثلوج والقيادة بحرص شديد_
وتحركنا من اجل عبور حوالى مسافة 1-كم تقريبا وبعد حوالى نصف المسافة وكنت قد اصريت ان اعاون اخى فى حمل احدى الشنطتين
الذى يحملهم فى يدة واقتسمناهم
بينى وبينة والحظ العسر ان شنطتى كانت تحتوى على زجاجات كبيرة كولا وسفن اب
هههههههههههه
وفى اول ملف يقابلنا فى الطريق ولسة بفكر أأخد يمين وأذ بى طاير فى الهوى_وتبعثرت اوراقك يا شحاتة_
طبعا سمعت صوت فرقعة تليها فرقعة عرفت انهم للسفن اب والكولا
لما جسمى لقى مكان يستقر فية بدأت ابص حوالية لقيت اخويا بيجرى علية وبيسألنى انت كويس؟
طبعا موقف مايعلم بية الا ربنا.....
قلت اللحق نفسى__ قلت لة -اة اة -انا كويس هو اية اللى حصل انت خبطت فية ولا اية
ههههههههههههههههههههه
بستعبط
قاللى -انا لا لمستك ولا كلمتك انت اللى دخلت فى الرصيف طبعا نظرت للرصيف لقيتة فعلا موجود -لكن من كثرة الثلوج مش شايفة
طبعا الخسائر كانت عبارة عن السفن اب والكولا
بالاضافة الى الاضأة فى العجلة وعلية لازم اخد المسافة كلها بجر المدعوقة العجلة
طبعا خدناها مشى ولا حد بينطق بكلمة لكن تفكيرنا شغال
انا قلقان ان اخويا ياخد العجلة او تحصل مشكلة لو طلب كدة وانا رفضت
ولم يوقظنا من التخيلات الا وصولنا الى منزل اخى وبالظبط زي مابيحصل فى المواقف اللى زي دية
اول ما زوجة اخى فتحت لنا الباب اول سؤال سألتة لاخويا جبت الكولا والسفن اب ولا نسيت زى كل يوم!!!!
يتبع

<!-- / message --><!-- sig -->
قديم 10-02-2010, 06:04 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: ذكرياتى مع السيارات فى هولندا

احنا من زمان واحنا مستنين الموضوع ده منك يا استاذ جنيدى والبدايه رائعه ومشوقه منتظرين الباقى ptmnlo123per122

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 10-02-2010, 06:12 PM
atgps atgps غير متواجد حالياً

atgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond reputeatgps has a reputation beyond repute

والله فكرتنى بهولندا، أنا قعدت حوالى 6 شهور فى أمستردام وبرده ركبت عجلة بس هى على الأقل آمن من مصر فهناك حارة خاصة للعجل، وأتذكر انى كنت راكب عجلة مع صديق وخرج بره الحارة ومشى فى الشارع وصدمتنا سيارة، كانت سيارة هوندا وبها بنتين، وأتذكر أنهم بكوا من الخوف علينا والحمد الله لم يحدث لنا شئ وحاولنا نهدى فيهم ومشيناهم قبل البوليس مايجى
قديم 10-02-2010, 07:05 PM
الصورة الرمزية horas3000
horas3000 horas3000 غير متواجد حالياً
من انا؟: شريف بيومي منسي
التخصص العملى: Executive Manager
هواياتي: السيارات و التكنولوجيا و الموسيقي

horas3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond reputehoras3000 has a reputation beyond repute

تسلم ايدك
و في انتظار البقية

Sharief Mansy

Farewell my Cayenne, you were the best car i ever had and driven
قديم 10-02-2010, 08:31 PM
الصورة الرمزية m.genedy
m.genedy m.genedy غير متواجد حالياً
من انا؟: مصري
التخصص العملى: مدرب كرة قدم - محاسب ضريبى
هواياتي: كرة القدم-الكمبيوتر-السيارات

m.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond reputem.genedy has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

احنا من زمان واحنا مستنين الموضوع ده منك يا استاذ جنيدى والبدايه رائعه ومشوقه منتظرين الباقى ptmnlo123per122
فعلا عندك حق انا تأخرت كثيرا
وكان الاتفاق ان ابداء بعد ان ينتهى دكتور عبد السلام
ارجوا المعذرة