العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات اليابانية > سوزوكى Suzuki > ماروتى MARUTI

قديم 18-08-2010, 12:10 PM
Om Abd Allah Om Abd Allah غير متواجد حالياً

Om Abd Allah will become famous soon enough
افتراضي رد: تكييف سوزوكي ماروتي 800 cc

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين وديت العربية لشركة التكييف وقال ما فيهاش حاجة وانها سخنت عشان انا المفروض اطمن علي مية الردياتير كل 3 ايام تقريبا خصوصا عشان الحر اليومين دول ....... وبس
انا دلوقتي بركبها عادي بقالي يومين ومافيهاش حاجة ولله الفضل والمنة ..

التعديل الأخير تم بواسطة Om Abd Allah ; 18-08-2010 الساعة 12:16 PM
قديم 18-08-2010, 01:50 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohamed ellithy مشاهدة المشاركة

ياباشا انا سجلت مخصوص علشان موضوع التكيف ده
انا عاوز اركب تكيف فى عربيتى
امتلك 128 1100سى سى ولو انا هغير المتور ممكن اغير بنفس المتور بس 1300 ولا اغير برجاتا 1500
والنوع التانى ده اللى بيشتغل بالكهربه اكتر ده هيحتاج منى تغير المتور برده ولا ايه
بالله عليك فدنى علشان انا بسيح من الحرررررررررررررررررررررر ررررررررررررررر

وابعتلى التلفونات والعنوين وانا ممكن اتصل واستفسر
يا باشا طالما تسقيط بتسقيط يبقى تقوي قواعد الشاسية كويس برصاص او ألمونيم وتركب ماتور من دول
فيات رتمو :1100 سى سى 55 حصان
1300 سى سى 65حصان<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-comسى سى 75حصان<o:p></o:p>
فيات ريجاتا:<o:p></o:p>
1300 سى سى 68 حصان<o:p></o:p>
1500 80-85 حصان حسب الكربراتير بابين ولا باب واحد<o:p></o:p>
1600 انجيكشن 100 حصان<o:p></o:p>
فيات لانشيا:<o:p></o:p>
1300 70 حصان يوجد به تكييف<o:p></o:p>
1600 انجيكشن 90 حصان<o:p></o:p>
2000 انجيكشن 130 حصان بس يحتاج الى تعديل كبير فى الشاسيه<o:p></o:p>
فيات اونو:<o:p></o:p>
1300 68 حصان<o:p></o:p>
1300 تربو 105 حصات الموتور ده جامد جامدجامد<o:p></o:p>
1400 تريو 118 حصان اجمدواجمد<o:p></o:p>

هما دول اللي ممكن يترخصوا
لو فيه اي اقتراحات تانية من الاعضاء ياريت يفيدونا بيها لكن اعتقد ان دول الحلول الموجوده علشان الترخيص لكن لو ليك حد في المرور يخلصلك ترخيص اي ماتور تاني يبقى شوف الموضوع ده

كمان هتحتاج تغير التابلوه علشان فتحات التكييف
وغالبا بيركب على 128 تابلوه اونو او اوبل كورسا

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 18-08-2010 الساعة 02:04 PM
قديم 18-08-2010, 01:53 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حبيب الناس مشاهدة المشاركة

بسم الله الرحمن الرحيم

يا جماعه مالكي سوزوكي ماروتي 800cc انا حابيت انقل لكم تجربه انا عشتها وعملتها امبارح الجمعه 7-5-2010 انا ركبت تكييف في عربيتي الماروتي

كان بقالي اسبوعين بلف ودور علي تكييف للعربيات الصغيره خاصة ان الماروتي بره بتنزل بتكييف قعدة كتير اعمل سرش علي النت علشان اقري كتير عن الموضوع ده ولقيت منتدي تاني اسمه قريب من منتدانا الكريم بلاش اسمه علشان ميبقاش اعلان ليه فيه موضوع مفصل عن تكييف الماروتي وناس كتير متعرفش حاجه عن الماروتي فضلت تفتي وتقول مينفعش ده 800 cc وكمان 37 حصان واحد حل الجدل ده وراح ركب تكييف وقالهم ينفع
وانا كمان حبيت اجرب وحبيت انقلكم تجربتي مع تكييف الماروتي التجربه ده كلفتني 2700 جنيه
اولا روحت شركة تكييفات في مدينه نصر قالي هيلغي السخن ويركبلي كباس وسربنتينه وكويلر وكانت التكلفه 3200جنيه بس الكباس مش فاكر ماركته
روحت لواحد تاني في المهندسين قالي هيركبلي كباس ماركته ساندن ياباني وهيشغلي السخن والبارد مع بعض وده تكلفته برضه 3200 جنيه
روحت لواحد ثالث في المعادي موزع لتكييف ساندن قالي هيشغله بارد فقط قالتله اللي قالوهولي بتاع المهندسين قالي انا ممكن اعملهولك بس التبريد هيكون مش كافي لان العربيه صغيره والتبلوه صغير جدا عندك فهركبلك كولر صغير مش هيقضي الغرض لكن بيطلع هوا ساقع لكن مش كفايه مش هيبرد العربيه خاصة احنا داخلين علي الصيف وكمان قالي انت مش هتستعمل الساخن كتير فملهوش لزمه انا فعلا استعمالي للساخن ممكن 4 او 5 مرات في الشتاء فقلتله الغي الساخن
بالفاعل الراجل ركب كباس ساندن 505

وركب سربنتيه مخصوص للماروتي لانها الحوض ضيق جدا
وركبلي كويلر داخل التابلوه واستغل الفتحات بتاعة التبلوه
واخدنا العربيه ورحنا لخراط عمل قاعده للكباس للأخرام (الجوايط) اللي موجوده في الماتور بتاعة التكييف وثبتنا عليها الكباس ولحم علي تنبوره الماتور تنبوره تاني علشان يحط عليها سير الكباس
وعمل شويه خراطيم واختراعات لحد ما بقي التكييف شكله زي كده

وبصراحه رجعت من عنده مش مبسوط شويه حسيت العربيه اتغيرت
النهارده فضلت اظبط الكهرباء بتاعه العربيه وعليت العربيه سنه صغيره لكن الحمد لله العربيه اتظبططت وشغلت التكييف في عز الضهر وانا ماشي في وسط البلد
بصراحه مفيش فرق كبير الفرق بيتحس في النقله اولي والثانيه فقط لكن غير كده مش هتحس بان العربيه فيها حاجه فرق بسيط مع النقله الاول والنقله الثانيه بتحس انك بتدوس سنه بنزين ازيد شويه والتكييف شغال لكن باقي النقلات طبيعيه
واكيد طبعا لما بيكون التكييف مش شغال كأنه مش راكب خالص
انا حبيت انقلكم التجربه بصدق نيه علشان اللي ناوي يركب تكييف للماروتي ميخافش ويركب وطبعا العناوين واسماء المحلات انا ابعتها علي الختص لو حد حابب يسئل
او ممكن احطها في الموضوع لو الادارة سمحت

ارجو اني مكنش طولت عليكم
تقبلوا تحياتي
تسلم ايدك يا حبيب الناس على الموضوع الرائع ده
انا كنت عاوز اعمل تكييف قبل كده في بيجو 504 وكان فيه ناس بتتريق عليا ان ملهاش كده انت خليت فيه امل عندي تاني
بس لما تبقى تيجي العربية تاني
ههههههههههه
ياريت تبعتلي عنوان الشركة واسمها وارقامها

قديم 18-08-2010, 01:58 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Om Abd Allah مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الحمد لله رب العالمين وديت العربية لشركة التكييف وقال ما فيهاش حاجة وانها سخنت عشان انا المفروض اطمن علي مية الردياتير كل 3 ايام تقريبا خصوصا عشان الحر اليومين دول ....... وبس
انا دلوقتي بركبها عادي بقالي يومين ومافيهاش حاجة ولله الفضل والمنة ..

أولا مبروك على التكييف
ثانيا معلش كل حاجة في اولها بتاخد وقت على ما تتعودي عليها
ثالثا جو مصر اصبح كل يوم بيتجه للمناخ القارى ولذلك كل واحد متعود على حاجة معنيه سواء في العربيات او غير العربيات لازم يتعلم ويفكر ازاي يتصرف في الجاي جديد يعني في العربيات مثلا لازم تراعي موضوع المياة والكشف عليها رغم انك مش الفمروض تشوفي ده غير لما تحصل مشكلة في الحرارة وتبان عندك في التابلوة ، وفي الحر الشديد ده مينفعش اني افول البنزين فول تانك خصوصا اذا كنت هركن فترة في الشمس قبل ما اتحرك ده هيخلي ضغط الهواء يزيد في التانك وريحة البنزين تدخل في العربية ، في الحر الشديد برضة مينفعش اقرص على ماتور العربية ولازم في المشاوير البعيدة ادي وقت راحة للماتور وقدر الامكان اتجنب الحركة في الشمي فترة من 12 ل 4 ظهرا وفي الحر الشيد ده برضة المفروض اني مملاش هواء الاطارات على المقاييس المعتاده لأ لازم اقلل شوية عن الضغط المتعودعليه ............... إلخ إلخ إلخ إلخ

وربنا يرحمنا من اللي احنا فيه

قديم 28-08-2010, 04:30 PM
الصورة الرمزية حبيب الناس
حبيب الناس حبيب الناس غير متواجد حالياً
من انا؟: مصر
التخصص العملى: محاسب بشركة العادل لأستيراد والتصدير
هواياتي: الكمبيوتر

حبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond reputeحبيب الناس has a reputation beyond repute

الأخت أم عبد الله
انا اسف علي التأخير وقلت الدخول الي المنتدي وده بسبب قلة الوقت في رمضان وكل عام والجميع بخير
اولا الف مبروك علي إعادة تركيب التكييف في العربيه وربنا يملهولك بركه وكمان ربنا يديكي خير العربي ويكفي عنك شرها
بالنسبه للسحب العربيه بعد تركيب التكييف اكيد هيكون فيه فرق علي السرعة الاولي والثانيه ولكن الفرق غير ملحوظ علي السرعة الثالثه والرابعه
بالنسبه لسخونه السياره يجب ان تراعي حكايه الميه بتاعة الريداتير وده متكشيفيش هليها غير الصبح بدري وتزوديها ميه بس دوري العربيه الاول وبرضه لازم تخلي بالك مية البطاريه كما علشان الميه بتاعتها بتقل في الحر والكلام ده بيتعمل مره كل شهرين او ثلاثه
وكمان لازم تراعي الزيت وانتي بتغيريه تكتبي عداد الكيلو متر في ورقهه علشان تفتكري هتغيريه امتي بالظبط ومش لازم يكون لوز الزيت اسود علشان نغيره الزيت لما يكون لونه اسود ده معناه ان العربيه كويسه والزيت بنضف مكان الاحتراق كويس لكن الزيت بتغير لما بيحل يعني لزوجته بتروح ود اما حسب الكيلو متر يعني زيت الـ 5000 كليو يتغير علي الـ5000 كيلو أو بعد 6 شهور من الاستعمال لانه برضه بيحل لا فترة صلاحيته تنتهي
فيه صيانات دوريه لازم نبص عليها بعنينا ميه الريداتير الزيت البطاريه السيور ميه المساحات مستوي الهواء في الكاوتش
يا رب اكون افادتك
افتكرت فيه حاجه كمان اسمها سير الكاتينه ده بيتغير علي 40000 كيلو متر ومتنسيش تغيره او تكسلي لانه مهم لانه لو اتقطع وحاولتي تدوري العربيه كذا مره طبعا العربيه مش هتدور ممكن تكسري حاجه اسمها الصبابات وطبعا وده تكلفه اصلاحه غاليه وبتاخد وقت كبير وربنا يستر علينا وعلي القراء