العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 29-08-2012, 09:00 AM
doctor A doctor A غير متواجد حالياً

doctor A is a jewel in the roughdoctor A is a jewel in the roughdoctor A is a jewel in the rough
افتراضي هل مازال الزيرو زيرو ؟؟

السلام عليكم و رحمة الله و وبركاته ...
و أجمل تحية لاعضاء اهم منتدى سيارات ...و خصوصا اعضاء و مشرفى قسم اللوجان الكرام
ديه تقريبا اول مشاركه ليا فى منتدى سيارات ...لان معلوماتى عن السيارات و اهتمامى بها ..لايتعدى اهتمام باحث عن شراء سيارة و بس ...و طبعا اللوجان من ..ان لم تكن.. اول خياراتى
من غير تطويييل ...أنا ليا بعض الاستفسارات السريعه عن اللوجان :

1- الموضوع الازلى الخاص بقطع الغيار و الصيانه ....انا ملاحظ من متابعتى لما يكتب عنه فى منتدانا الكريم و غيره من المواقع ....ان ماكان يكتب من 2009 مازال يكتب حتى الان بنفس الطريقه و لكن من اعضاء اخريين !!
( لانى ارى شكوى من غلاء - أو عدم توافر فى قطع الغيار) .... مع تأكيد على الملحوظه الخاصة ب ( مع انتشار السيارة الذى فى تزايد مستمر - سوف تتوافر قطع الغيار الاصىلى و التقليد خارج التوكيل و فى كل مكان مثل غيرها من السياارت الشهيره ) ..وعندما انظر لتاريخ الكلام اجده مره فى 2009 و مره من عضو اخر فى 2011 و مره فى 2012 !!!!! ......
مع ذكر بعض الاعضاء ان بعض قطع الغيار زاد سعرها فى التوكيييييل !! ..ووجود شكاوى حديثه موجهه للشركه الام !
اى انها مازالت المشكله الرئيسيه !! هل ما اعتقده سليم و الى اى درجه ؟؟؟

2- ما قيل عن اللوجان من انها سهلة الصيانه و بانتشارها سوف تجد الكثير من الصنايعيه يفهم فيها ...و ايضا مع توافر قطع غيار ارخص ....اجده لا ينطبق مثلا على الرينو ميجااان او حتى الفيات سيينا الموديلات من 7 و 6 سنوات كمان ...انتشارهما ووجدهما فى السوق لم يحل مشكلة الصيانه و قطع الغيار من سؤالى لمالكيها ! ...

فهل نتوقع هذا من اللوجان ؟؟

3- بخصوص هبوط سعر اعادة بيع اللوجان ...هل ينطبق على المالك الاول متين الزيرو ...ام على كل مالكييها ...اى ان تانى يد و تالت يد ايضا يخسرون كثيرا من ثمن شرائها ...وهل هذا مثل ما يحدث للنيسان الصنى ( التى لا افهم سر هبوط سعر المستعمل منها ايضا)؟؟

4- هل تعتبر اللوجان من السيارات المعمرة (مع الالتزام بمواعيد الصيانه )...التى لايتوقع من مالكها الاول على الاقل ان يرغب فى بيعها فى الوقت القريب لاسباب تتعلق بالسيارة ..؟؟ وهل تحافظ على حيويتها ام تقترب من الكورى و الصينى فى الاهلاك ؟؟

5- انا مازلت لم استقر عليها تماما ...واكثر ما يدخل معها فى مقارنه بالنسبه لى هى النيسان صنى !! ...بالرغم من قرائتى لكثير من المقارنات ...ومعرفتى اختلاف الفئات ...لكن طبيعة اللوجان تجعلها تقارن اكثر بالفئات الاعلى سعرا ...ولكن ما اراه و اسمعه عن الصنى ..من حيث الاعتماديه و قوه التحمل ...و تحملها لعدم الانتظام فى صيانتها !!! يجعلها اختيار جيد جدا فى سعرها .......فهل يمكن ان يساعدنى اخوانى الكرام فى تلخيص بعض ما يرجح كفة احدهما ؟؟

6- هل مازال الزيرو زيرووو كما كان يقال - وانساها 3 او 4 سنوات بدون حاجه لاصلاحات ....خصوصا مع وجود كل هذا الكم من عيوب التصنيع و الذى على اثره يتم تغيير اجزاء كبيرة و هامه فى السيارات ( ليس فى اللوجان فقط ) فى اول مرحلة الضمان ؟ ...أم انه لم يعد عامل اساسى يفرقها عن كسر الزيرو ( على الاقل تم مراجعة عيوب صناعتها مع مالكها الاول - مع انخفاض سعرها)

7 - هل اصبح الالتزام بالضمان عبء على صاحب السيارة ...خصوصا اذا لم يكن متوافر صيانتها و قطع غيارها خارج التوكيل ..مع خوفه من عيوب الصناعه مما يجعله مضطرا الى التعامل مع التوكيل مع بعد المسافه و ضياع وقت و جهد و اموال اكثر من الصيانه خارجه ؟؟؟
وهل هذا يرجح شراء سيارات خلصت الضمان او فى نهايته افضل ؟

شكراااااااااااااااااااا و اسف على الاطاله ...و لكن اعلم انكم تعذرون حيرتى ...
قديم 29-08-2012, 10:39 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute
افتراضي رد: هل مازال الزيرو زيرو ؟؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة doctor A مشاهدة المشاركة

السلام عليكم و رحمة الله و وبركاته ...
و أجمل تحية لاعضاء اهم منتدى سيارات ...و خصوصا اعضاء و مشرفى قسم اللوجان الكرام
ديه تقريبا اول مشاركه ليا فى منتدى سيارات ...لان معلوماتى عن السيارات و اهتمامى بها ..لايتعدى اهتمام باحث عن شراء سيارة و بس ...و طبعا اللوجان من ..ان لم تكن.. اول خياراتى
من غير تطويييل ...أنا ليا بعض الاستفسارات السريعه عن اللوجان :

1- الموضوع الازلى الخاص بقطع الغيار و الصيانه ....انا ملاحظ من متابعتى لما يكتب عنه فى منتدانا الكريم و غيره من المواقع ....ان ماكان يكتب من 2009 مازال يكتب حتى الان بنفس الطريقه و لكن من اعضاء اخريين !!
( لانى ارى شكوى من غلاء - أو عدم توافر فى قطع الغيار) .... مع تأكيد على الملحوظه الخاصة ب ( مع انتشار السيارة الذى فى تزايد مستمر - سوف تتوافر قطع الغيار الاصىلى و التقليد خارج التوكيل و فى كل مكان مثل غيرها من السياارت الشهيره ) ..وعندما انظر لتاريخ الكلام اجده مره فى 2009 و مره من عضو اخر فى 2011 و مره فى 2012 !!!!! ......
مع ذكر بعض الاعضاء ان بعض قطع الغيار زاد سعرها فى التوكيييييل !! ..ووجود شكاوى حديثه موجهه للشركه الام !
اى انها مازالت المشكله الرئيسيه !! هل ما اعتقده سليم و الى اى درجه ؟؟؟

والله حاليا قطع الغيار انتشرت بكترة وانزل اسال واتاكد بنفسك
وبخصوص مووضع التوكيل في فعلا قطع غيار غليت جوه التوكيل
2- ما قيل عن اللوجان من انها سهلة الصيانه و بانتشارها سوف تجد الكثير من الصنايعيه يفهم فيها ...و ايضا مع توافر قطع غيار ارخص ....اجده لا ينطبق مثلا على الرينو ميجااان او حتى الفيات سيينا الموديلات من 7 و 6 سنوات كمان ...انتشارهما ووجدهما فى السوق لم يحل مشكلة الصيانه و قطع الغيار من سؤالى لمالكيها ! ...
فهل نتوقع هذا من اللوجان ؟؟
الرينو ميجان بتعتمد على الكمبيوتر في المقام الاول يعني عربية معقدة ومش اي ميكانيكي يشتغل فيها والكمبيوتر هوا الي بيشغل العربية و بيضبط الدنيا في العربية
اما موضوع الفيات سيينا انا معرفش حاجة عنها
على عكس اللوجان
اللوجان موتورها بسيط جدا في الصيانة ومش معقد وانا اعرف ميكانيكية كتير بيشتغلوا في اللوجان من غير مشاكل
3- بخصوص هبوط سعر اعادة بيع اللوجان ...هل ينطبق على المالك الاول متين الزيرو ...ام على كل مالكييها ...اى ان تانى يد و تالت يد ايضا يخسرون كثيرا من ثمن شرائها ...وهل هذا مثل ما يحدث للنيسان الصنى ( التى لا افهم سر هبوط سعر المستعمل منها ايضا)؟؟
اي مستعمل في مصر سعر اعادة بيعها بيهبط مع المالك الاول انما باقي الملاك مش قوي وان بصراحة مش بفهم اوي في موضوع اعادة البيع لانه موال طويل
4- هل تعتبر اللوجان من السيارات المعمرة (مع الالتزام بمواعيد الصيانه )...التى لايتوقع من مالكها الاول على الاقل ان يرغب فى بيعها فى الوقت القريب لاسباب تتعلق بالسيارة ..؟؟ وهل تحافظ على حيويتها ام تقترب من الكورى و الصينى فى الاهلاك ؟؟
مقدرش احكم على الموضوع دا بسبب ان العربية لسا مكملتش 4 سنين في السوق وعموما مع الالتزام بالصيانة العرببة هتعمر معاك باذن الله
5- انا مازلت لم استقر عليها تماما ...واكثر ما يدخل معها فى مقارنه بالنسبه لى هى النيسان صنى !! ...بالرغم من قرائتى لكثير من المقارنات ...ومعرفتى اختلاف الفئات ...لكن طبيعة اللوجان تجعلها تقارن اكثر بالفئات الاعلى سعرا ...ولكن ما اراه و اسمعه عن الصنى ..من حيث الاعتماديه و قوه التحمل ...و تحملها لعدم الانتظام فى صيانتها !!! يجعلها اختيار جيد جدا فى سعرها .......فهل يمكن ان يساعدنى اخوانى الكرام فى تلخيص بعض ما يرجح كفة احدهما ؟؟
فكك من الصني الجديدة بصراحة عربية مش حلوة ومش عجباني وكفاية انها تقفيل مصري وعموما المقارنة اصلا هتبقا ظالمة للوجان علشان العربيتين في فئات مختلفة بس انا افضل اللوجان
6- هل مازال الزيرو زيرووو كما كان يقال - وانساها 3 او 4 سنوات بدون حاجه لاصلاحات ....خصوصا مع وجود كل هذا الكم من عيوب التصنيع و الذى على اثره يتم تغيير اجزاء كبيرة و هامه فى السيارات ( ليس فى اللوجان فقط ) فى اول مرحلة الضمان ؟ ...أم انه لم يعد عامل اساسى يفرقها عن كسر الزيرو ( على الاقل تم مراجعة عيوب صناعتها مع مالكها الاول - مع انخفاض سعرها)
بص ياباشا
في حاجة اسمها الضمان ودا بيعمله التوكيل علشان اي عيب صناعة جاي من المصنع يتصلح مجانا من غير اي تكاليف لمالك السيارة يعني حتى لو العربية فيها حاجة تتغير هتلاقي التوكيل بيغيرها مجانا وهوا اصلا ملزم بالموضوع دا
وبخصوص تاثير الموضوع دا على اعادة البيع فانا اعتقد انه يؤثر فعلا على اعادة البيع خصوصا لو تم تغير جزء حساس من العربية (وش سلندرـ اسطوانات) كده يعني وعلى فكرة دي سياسة سوق المستعمل وموجودة في كل العربيات مش اللوجان بس
7 - هل اصبح الالتزام بالضمان عبء على صاحب السيارة ...خصوصا اذا لم يكن متوافر صيانتها و قطع غيارها خارج التوكيل ..مع خوفه من عيوب الصناعه مما يجعله مضطرا الى التعامل مع التوكيل مع بعد المسافه و ضياع وقت و جهد و اموال اكثر من الصيانه خارجه ؟؟؟
وهل هذا يرجح شراء سيارات خلصت الضمان او فى نهايته افضل ؟
بص ياباشا
في حاجات ممكن تتغير وتتعمل بره التوكيل عادي زي السمكرة وتغيير بعض الاشياء في السيارة التي ليس لها علاقة في الضمان زي الازاز والفوانيس والاكسسوارات عموما
اما عن قطع الغيار الحساسة والصيانة عموما فهيا مهمة جدا انها تتعمل في التوكيل حفاظا على السيارة وكمان علشان الضمان علشان لا قدر الله لو طلع في العربية عيب صناعة وانتا مش ملتزم بالصيانة التوكيل هيقولك وانا مالي ؟؟ الضمان خلص يعني انتا هتشيل الليلة كلها وكمان برضه علشان التوكيل هوا ادرى واحد بالعربية
والكلام دا لو التوكيل جنبك وصيانتها سهلة
انما لو التوكيل بعيد عنك ومش في منطقة سكنك يبقا مش مشكلة تعملها مع ميكانيكي مضمون او مع نفيسك لو ليك في الصيانة والكلام دا
بس الاولوية لصيانة التوكيل لكن لو التوكيل بعيد عنك خليك مع ميكانيكي بس يكون مضمون
شكراااااااااااااااااااا و اسف على الاطاله ...و لكن اعلم انكم تعذرون حيرتى ...
العفو ياباشا ولا يهمك انتا تأمر
واي اسفسار انا تحت امرك

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn
قديم 29-08-2012, 10:40 AM
الصورة الرمزية Hisham.Elgazzar
Hisham.Elgazzar Hisham.Elgazzar غير متواجد حالياً

من انا؟: الفقير إلى الله
هواياتي: جميع الأعمال اليدوية-IT

Hisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond reputeHisham.Elgazzar has a reputation beyond repute

موفق بإذن الله
الرينو عموما أداءها متميز عن اى عربية
طالما بيتعمل صيانتها دائما فى التوكيل
قديم 29-08-2012, 11:19 AM
احمد السباعى احمد السباعى غير متواجد حالياً
من انا؟: اجمد مهندس اتصالات فى الكوووون
التخصص العملى: هندسة الاتصالات
هواياتي: اللياقة البدنية - السباحة- الجرافكس

احمد السباعى will become famous soon enoughاحمد السباعى will become famous soon enough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sherifabden مشاهدة المشاركة

العفو ياباشا ولا يهمك انتا تأمر
واي اسفسار انا تحت امرك
رد مميز جدا من حضرتك ولا شئ يقال بعده . طلب بس من حضرتك ......عناوين الميكانيكية بتوع اللوجان
شكرا
قديم 29-08-2012, 11:21 AM
الصورة الرمزية sherifabden
sherifabden sherifabden غير متواجد حالياً

من انا؟: انا شريف عابدين السيد عاشق السيارات
التخصص العملى: طالب في الصف الاول الثانوي
هواياتي: قيادة وتجربة السيارات وممارسة الرياضه

sherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond reputesherifabden has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد السباعى مشاهدة المشاركة

رد مميز جدا من حضرتك ولا شئ يقال بعده . طلب بس من حضرتك ......عناوين الميكانيكية بتوع اللوجان
شكرا
الف شكر يابشا
بس انا من سوهاج
مش هقدر افيدك للاسف

الاجابة عن جميع استفساراتكم حول السيارات وانواعها
يرجى التواصل على الفيس بوك
https://www.facebook.com/profile.php...46&ref=tn_tnmn

الكلمات الدليلية
زيرو, نيسان, رينو لوجان