العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 19-01-2012, 02:06 AM
eng-ahmed eng-ahmed غير متواجد حالياً

eng-ahmed is just really niceeng-ahmed is just really niceeng-ahmed is just really niceeng-ahmed is just really nice
افتراضي Re: الحقوووووونى ياشباب

يا ريت حضرتك لو حليت المشكلة دى تنقل لنا التجربة عشان انا عندى نفس المشكلة
قديم 01-02-2012, 03:51 PM
omda1975 omda1975 غير متواجد حالياً

omda1975 has a spectacular aura aboutomda1975 has a spectacular aura about
افتراضي رد: الحقوووووونى ياشباب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة asus_matrix32 مشاهدة المشاركة

الحقوووونى علشان هتجنن من أسبوع تقريبا كتبت موضوع عن مشكله عندى وهى صوت (كركره) لما الموتور يبقى شغال فى مرحله المور ويختفى الصوت لما بضغط على الدبرياج واتصلت بالتوكيل ولما أشتكيت من الحوار ده راح حاجز لى ميعاد المهم روحت فى فرع المقطم وقولت ليهم على المشكله دى ومشكله صوت صفاره من كبوت العربيه لما تعدى سرعه 100\كم ومشكله الباب الخلفى يمين تقيل فى القفل ورد المهندس كالاتى
من ناحيه صوت الكركره
المهندس: حضرتك الصوت مش موجود
أنا:نعم
المهندس :أيوه حضرتك مفيش صوت أركب تانى كده ودوس دبرياج
أنا : لأ حضرتك أتفضل أنت وأقفل الباب علشان تحاول تسمع الصوت وأنت جوه العربيه
المهندس : حاضر ,وعلى فكره الموتور مافهوش حاجه بس أنت قلقان على الفاضى
انا :بص طمنى من ناحيه الصوت ده ومش عايز حاجه تانى
المهندس : لأ حضرتك قول فى أيه تانى
أنا :فيه صوت صفاره بعد سرعه 100\كم والباب الخلفى تقيل
المهندس : بس كده يعنى ما فيش حاجه مهمه بس علشان الواحد مش لاقى عيب فى العربيه
أنا : بص حضرتك أنا مش برمى بلايا عليكم انا عندى عيوب وعايزها تتحل دلوقتى ومن ناحيه الصوت اللى من الموتور ده هو اللى جايبنى هنا
المهندس : هجيب حد من الصيانه يبص عليها ومن ناحيه صوت الصفاره للأسف مافيش طريق فى المقطم يمشى سرعه 100\كم
انا : أزاى يعنى علشان مافيش طريق أمشى وفيه عيب فى العربيه وكمان الصوت اللى من الموتور مش واضح دا بقا أسمه أستهبال وبعد أزنك هات ليا حد أعرف أتكلم معاه .
المهم واحد تانى جه ركب العربيه وخادنى جوه الورشه بالعربيه وقالى دلوقتى حضرتك هات لى عيب واضح علشان أعرف أفيدك وأصلحه حكيت ليه على كل الحوار من أوله
راح مدخلنى قسم الهياكل (السمكره) علشان يستعدل الرفارف وانا متأكد أنها مش من الرفارف وبقوله أنه تقريبا جاى من المرايا النيكل اللى فى أول الكبوت لأن الخلوص اللى فيها أكبر من عربيات شوفتها هناك راح رد عليا قالى حضرتك دى بتاعت الفبريكه يعنى مش محتاجه تتغير سكت وما نطقتش بكلمه ورحت على المهندس اللى فى الاستقبال علشان صوت الموتور قعد يشرح لى فى حوارات وتروس وأشتغلات المهم أنا كنت وصلت لمرحله أنى كنت عايز أولع فى المهندسين كلها
أنتظرت نص ساعه وبعدها أستلمت العربيه ومشيت وأنا عمال أدعى عليهم وبعد يومين روحت مشوار سفر ولقيت أن صوت الصفاره لسه موجود وبقيت هتجنن لما بسمعه ولما رجعت وأنا فى الجراج بركن العربيه لقيت سواق تاكسى روحت سلمت عليهم وفتحت معاه حوار على الصوت اللى من الموتور راح صدمنى
بيقولى دى تبقى بليه دبرياج
وبعد ماطولت عليكم أسف جدا بجد كنت عايزكم تعرفوا مدى الاستهبال اللى فيهم وفى أسلوبهم
بطلب منكم طلب فى النهايه
أعمل أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ أأأأأأأأأيه
بالرغم أن مافيش تأثير على سحب وسرعه العربيه معايا بس مع العلم أن الصوت واضح جدااااااااا
وأخيرا بجد أنا بشكركم على تعاونكم معى ومع من هم قليلون الخبره مثلى
با جمااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااعه احترسوا اغلب التوكيلات في مصر بعد النجاح في بيع عدد كبير من السياره تصبح الخدمه سيئه ولا يستمعون للشكاوى ويريدون فقط عمل الصيانات الروتينيه وهذا عن تجربه لذلك يجب ان نكون ايجابيين حتى لا تضيع حقوقنا اذا كان هناك عيب فعلا لاتسكت وحاول التعامل بمنتهى الحزم والاصرار ولا يقنعك احد بعدم وجدود العيب لان هيه ده الطريقه الاساسيه التي يستخدموها في الخداع والتحايل(مثلا لو في صوت يقنعك ان ودنك الي بايظه) ثانيا الابلاغ وفضح التوكيل على النت ثالثا الشكوى على الخط الساخن لحماية المستهلك لو كلنا عملنا كده هيتعلمو احترام شكوى العملاء