العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > ثورة الحرية 25 يناير

ثورة الحرية 25 يناير ساحة ثورة الحرية 25 يناير تحوى كل الموضوعات المتعلقة باﻷحداث التى مرت و تمر بها مصر الغالية منذ هذا اليوم و حتى اﻵن ... و هى ساحة الحوار السياسى الراقى و المسئول

قديم 27-07-2012, 03:28 PM
الصورة الرمزية sayed2077
sayed2077 sayed2077 غير متواجد حالياً

من انا؟: انا مش فارس ولا فتى احلام انا زحمة وربكه وشغل جنان
التخصص العملى: طالب هندسة قسم اتصالات
هواياتي: الكمبيوتر و السيارات

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مذكراتى ايام الثورة موضوع مميز جدااا وياريت كل واحد يكتب مذكراته او المواقف اللى حصلتله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_eng2001 مشاهدة المشاركة

انا احب اشارك اخواتى فى المنتدى عن ذكريات اول اسبوع من الثورة

متابعتى بدات من بعد صلاة الجمعة .... الى كنت سمعته انه فيى شوية قلق فى وسط البلد ... فقلت عادى ... زى الى كان بيحصل قبل كدة ... شوية مظاهرات خفيفة امام مجلس الشعب

يوم الجمعة بعد الصلاة ... اخدت بالى ان مفيش سيجنال فى الموبايلات ... و لا فى التليفون الارضى ... و لا انترنت ... فتحت التليفزيون المصرى .... يحرق الدم كالعادة ... الجزيرة و العربية بيقولوا ان الدنيا والعة نار
اترزعت ادام التليفزيون لغاية باليل و لغاية لما قالو مفيش بوليس فى البلد ..... الرجالة جريوا و هربوا !!!!!

ببص فى الشارع لقيت الناس بتنادى على بعض انها تنزل تحمى البيوت .... فنزلت معاهم .. و رحت معرض عربيتى فى الشارع بتاعنا و قفلناه ... و عملنا 3 نقط تفتيش فى الشارع ..

المهم ... بدأنا نسمع اخابار ان فيه عصابة من 5 افراد بيسرقوا البيوت بالقوة فى الهرم
بعديها بساعة .... عصابة من 10 افراد بيسرقوا البيوت فى الشيخ زايد و معاهم مسدس
بعديها بساعة ..... عصابة بتسرق البيوت و واحدة بتصرخ فى التليفزيون و بتقول انهم بيحاولوا يكسروا باب بيتهم ..
انتى ساكنة فين يا ست ؟؟؟ انا ساكنة فى الحى الاول ( او التانى ) فى 6 اكتوبر !!!! يا صلاة النبى انا ساكن فى الحى التانى !!! فين الكلام ده ؟ نروح ندور فى كل الحى التانى ملقيناش اى حاجة مش طبيعية

فبلغت الناس الى معانا فى الشارع ..... كل الى بيتقال و بنسمعه .. دى اشاعات و ياريت محدش يرددها تانى ... لو فيه عصابات او ناس جاية تسرق , ادينا مستنيين .... بس شغل الكلام الفارغ ده ملهوش لازمة
و لسة مخلصتش كلامى ..... و جه واحد ( الله يسامحه ) يقولنا .... الحقوا خزنوا ميه , ليه ؟؟؟ علشان ضربوا خزان المياه الى فى اكتوبر ... انا اتغاظت منه جدا جدا و قلتله ...

اعقل الكلام قبل ما تقوله , مين الى حيفجر خزان المياه ؟؟ و مصلحتهم ايه ؟ دى عصابة جاية تسرق المياه ؟!!! و بعدين يا عم الحاج خزان ايه الى فى اكتوبر ؟؟!!!! الناس بطلت نظام خزانات المياه ده من زمان
و بعدين يعنى ايه ضربوه ؟؟؟ ضربوه بالمتفجرات يعنى و لا ضربوه على ايديه ؟!!!!

المهم انا اتاكدت من ساعتها ان مفيش الاشاعات و الكلام الجامد ده
الى استمر كمان يوم ...... عصابة بتسرق الناس فى الفردوس .... نتصل بزمايلنا الى فى حى الفردوس ... يقولوا مفيش حاجة ... ده احنا الى سمعنا ان فيس ضرب و دبح فى الحى السادس ..... نتصل بزمايلنا الى فى الحى السادس ... يقولوا مفيش حاجة ..... احنا سمعنا ان الناس بتتسرق فى الحى التانى .... احنا فى الحى التانى يا عم !!! مفيش حاجة و الله !!!!!

و تم تجنب نشر الشائعات بالشكل ده .... ده غير موضوع الهاربين الى اتحصنوا فى مدرسة فى الحى السادس و ده احنا كنا سامعين تراشق بالاسلحة النارية المتختلفة طول الليل و تم القاء القبض عليهم صباحا

المشكلة فى رايى ظهرت بعد 4 ايام من السهر و اللجان الشعبية , الا و هى الزهق ... الشباب زهقوا و بدأوا يغيروا كلامهم 180 درجة .... فبعد ما كان السباب متحمسين جدا للثورة و ان مبارك يمشى ... بداوا يقولوا ان من الافضل ان مبارك يكمل فترته ... اهو الراجل حلف انه مش حيترشح تانى و هو كبر و عاوز يروح يعمل عمرة و يعتزل .....

و لما كلمت الشباب دى لمدة اكتر من ساعة .... واحد قالى ... بصراحة انا زهقت .. و انا عاوز اروح اقعد على الكوفى شوب مع اصحابى .. ده انا بقالى اسبوع مشربتش شيشة !!!!

انا مرضتش اعلق عليه و لا اتكلم معاع اكتر من كدة ... اصابنى نوع من الاحباط
احنا بارضوا كان نفس الاشاعات اللى كانت بتحصل عندنا وبينى وبينك ساعتها كنت انا كمان بدات ازهق من الثورة وكدا بس بعد ما فهمت ان كل ده معمول علشان يكرهونا فيها

غيرت راى تماما

جروب رابطه هيونداى اكسيل على
Facebook
اضغط هنا
-------------------------
للبيع قطع غيار السيارة هيونداى اكسيل
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا
--------------------------
سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
اللهم اغفر للمؤمنين والمؤمنات والمسلمين والمسلمات الاحياء منهم والاموات

سيد عصام
قديم 27-07-2012, 09:19 PM
الصورة الرمزية YahiaAshraf
YahiaAshraf YahiaAshraf غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طالب بالأكادمية العربية للعلوم و التكنولوجيا و النقل البحرى بالاسكندرية
هواياتي: السيارات - الكمبيوتر

YahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond reputeYahiaAshraf has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مذكراتى ايام الثورة موضوع مميز جدااا وياريت كل واحد يكتب مذكراته او المواقف اللى حصلتله

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sayed2077 مشاهدة المشاركة

هههههههههههههه ينهار ابيض

مسدس مره واحده

نورت الموضوع يا باشا

ده المسدس ده اهم حاجه
و انا نايم بيبقى معايا
و انا نازل بيبقى معايا
فى العربيه بيبقى معايا

يعنى مش بيفارقنى لحظه

لانى حالف اللى هيتعرضلى هفرغ المسدس كله فى دماغه و مش هيهمنى حد

: 01FDAB~189::0 1FDAB~189:
قديم 27-07-2012, 10:48 PM
الصورة الرمزية نبيل عبدالرحمن
نبيل عبدالرحمن نبيل عبدالرحمن غير متواجد حالياً
مدير عام المنتدى
من انا؟: مهندس انشائى بالمعاش
التخصص العملى: خبير مدير عام مساعد بقطاع البترول سابقاً
هواياتي: رياضة التجديف وألعاب القوى ( أيام الشباب طبعاً )

نبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond reputeنبيل عبدالرحمن has a reputation beyond repute

والله ذكريات لا يمكن الواحد ينساها
بدأت معايا يوم الثلاثاء 25 يناير 2011 لما سمعنا إنه فى مظاهرات فى القاهرة قلنا شوية شباب بيعملوا مظاهرات وبعد شوية الأمور هاتهدأ وترجع زى الأول وشويه شويه الأمور بدأت تتطور وبدأت شبكات المحمول تقطع وما فيش نت ومابقاش قدامنا غير التليفزيون
يوم الجمعه 28يناير2011 كنا معزومين على الغدا أنا وأخويا وزوجتينا والأولاد عند ابنتى فى منطقة السيوف وكانت عروسه جديدة وحضرت لنا مالذ وطاب من أصناف الطعام ، ونحن جالسين أمام التليفزيون نتابع ما يحدث بالقاهرة وبعض المحافظات ، ثم جاء بيان ببدء حظر التجول من الساعة السادسة ولن يسمح لأحد بالسير بعد هذا الميعاد ، تركنا الطعام على السفرة وأمامنا ربع ساعة للوصول لسكننا فى سموحه ، وحاولنا العوده عن طريق شارع جميله بو حريد ثم الزراعى وحتى سموحه ولكن تم إبلاغنا بقفل كوبرى العوايد وإضطررنا للعوده عن طريق رافد ميامى من الطريق الدولى ,اثناء سيرنا شاهدنا كل ما يمت للشرطه بصلة وقد إحترق عن آخره سيارات وموتوسيكلات الشرطة ومبانيها ونقاط المرور ووصلنا منزلنا بعد لأى شديد
فى الأيام التالية شكلنا لجان شعبية من شباب المنطقة ورجالها وأطفالها وكل قد حمل أى شيئ يدافع به عن منزله ، وقد قمنا بغلق جميع التقاطعات ومنع أى مركبة من السير ومر علينا سيارات تابعة للشرطة العسكرية وأعطونا أرقام تليفوناتهم للإبلاغ عن أى شيئ وسمعنا بإشاعات قطع المياه وقمنا بإخراج جهاز تليفزيون وضعناه أمام باب العمارة لمتابعة مايبث من أخبار ، ومن ضمن سكان عمارتنا أحد ضباط الشرطة الذى سألنا عنه زوجته فأفادت أنه بخير ولكن عنده أوامر بالبقاء فى مديرية الأمن القريبة من عمارتنا للدفاع عنها وكنا نسمع دوى الطلقات ونشم رائحة الغازات المسيلة
خلال هذه الفترة أغلقت معظم المحلات وكنا نبحث عن أماكن لبيع الخضروات والخبز فكنا نجدها بأسعار مبالغ فيه
ذكريات كثيرة مررنا بها وندعو الله أن تستقر حال بلدنا وننعم بالهدوء والطمأنينة

م . نبيل عبد الرحمن
مصر موتورز
الإسكندرية
قديم 27-07-2012, 11:32 PM
الصورة الرمزية sayed2077

sayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond reputesayed2077 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yahiaashraf مشاهدة المشاركة

ده المسدس ده اهم حاجه
و انا نايم بيبقى معايا
و انا نازل بيبقى معايا
فى العربيه بيبقى معايا

يعنى مش بيفارقنى لحظه

لانى حالف اللى هيتعرضلى هفرغ المسدس كله فى دماغه و مش هيهمنى حد

: 01FDAB~189::0 1FDAB~189:
لعلم حضرتك انا عاشق للاسلحه الناريه وخصوصا
الكلاشنكوف يمكن كان نفسى يجيبوا ليا اخ علشان ادخل الجيش علشان بس استخدم السلاح الاكثر من رائع ده
ومن كتر الفديوهات اللى بتفرج فيها عن السلاح ده
بقى عندى المعرفه الكامله بكل اجزاء السلاح ويمكنى فكه الى اجزاء وتركيبه مره اخرى بجد سلاح اعتمادى درجة اولى
وفعلا لو سمحت الفرصه فان شاء الله هجيب سلاح اكيد
وربنا ميجبش مواقف يخلينا نضطر نستخدمه فيها

وربنا يستر

تحياتى لك

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام
قديم 27-07-2012, 11:35 PM
الصورة الرمزية sayed2077

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة نبيل عبدالرحمن مشاهدة المشاركة

والله ذكريات لا يمكن الواحد ينساها
بدأت معايا يوم الثلاثاء 25 يناير 2011 لما سمعنا إنه فى مظاهرات فى القاهرة قلنا شوية شباب بيعملوا مظاهرات وبعد شوية الأمور هاتهدأ وترجع زى الأول وشويه شويه الأمور بدأت تتطور وبدأت شبكات المحمول تقطع وما فيش نت ومابقاش قدامنا غير التليفزيون
يوم الجمعه 28يناير2011 كنا معزومين على الغدا أنا وأخويا وزوجتينا والأولاد عند ابنتى فى منطقة السيوف وكانت عروسه جديدة وحضرت لنا مالذ وطاب من أصناف الطعام ، ونحن جالسين أمام التليفزيون نتابع ما يحدث بالقاهرة وبعض المحافظات ، ثم جاء بيان ببدء حظر التجول من الساعة السادسة ولن يسمح لأحد بالسير بعد هذا الميعاد ، تركنا الطعام على السفرة وأمامنا ربع ساعة للوصول لسكننا فى سموحه ، وحاولنا العوده عن طريق شارع جميله بو حريد ثم الزراعى وحتى سموحه ولكن تم إبلاغنا بقفل كوبرى العوايد وإضطررنا للعوده عن طريق رافد ميامى من الطريق الدولى ,اثناء سيرنا شاهدنا كل ما يمت للشرطه بصلة وقد إحترق عن آخره سيارات وموتوسيكلات الشرطة ومبانيها ونقاط المرور ووصلنا منزلنا بعد لأى شديد
فى الأيام التالية شكلنا لجان شعبية من شباب المنطقة ورجالها وأطفالها وكل قد حمل أى شيئ يدافع به عن منزله ، وقد قمنا بغلق جميع التقاطعات ومنع أى مركبة من السير ومر علينا سيارات تابعة للشرطة العسكرية وأعطونا أرقام تليفوناتهم للإبلاغ عن أى شيئ وسمعنا بإشاعات قطع المياه وقمنا بإخراج جهاز تليفزيون وضعناه أمام باب العمارة لمتابعة مايبث من أخبار ، ومن ضمن سكان عمارتنا أحد ضباط الشرطة الذى سألنا عنه زوجته فأفادت أنه بخير ولكن عنده أوامر بالبقاء فى مديرية الأمن القريبة من عمارتنا للدفاع عنها وكنا نسمع دوى الطلقات ونشم رائحة الغازات المسيلة
خلال هذه الفترة أغلقت معظم المحلات وكنا نبحث عن أماكن لبيع الخضروات والخبز فكنا نجدها بأسعار مبالغ فيه
ذكريات كثيرة مررنا بها وندعو الله أن تستقر حال بلدنا وننعم بالهدوء والطمأنينة
من خلال قرأتى لكلام حضرتك

اتاكدت ان الاحداث الرئيسيه مفيش مصرى ممرش بيها بس الاحداث الثانوية ديه بقى اللى بيبقى فيها العجب

انا ان شاء الله فى التكمله هحكى عن مواقف اتعرضطلها انا و ناس اعرفهم وكدا بجد هتعجبك جدااا ارجوا ان تشاهدها

Facebook
اضغط هنا
وكل السيارات الكورى
اضغط هنا

سيد عصام