العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > نادى الاطباء

نادى الاطباء خاص بالموضوعات الطبية التى يضعها المتخصصون خدمة لباقى الاعضاء

قديم 21-06-2011, 02:50 AM
الصورة الرمزية ahmed_harb777
ahmed_harb777 ahmed_harb777 غير متواجد حالياً

ahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond reputeahmed_harb777 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حملة أنقاص الوزن

والله يادكتور انا زهقت من موضوع انظمه التخسيس دي
هي بتجيب نتائج كويسه جدا معايا بس مش بعرف دايما التزم بيها لاني في كل وجبه لازم اكل اكل معين وانا في اوقات كتير بكون خارج البيت لظروف الشغل وطبعا بضطر اكل اي احاجه

فانا عملت ليا نظام مع نفسي هو اني قللت الاكل بكل انواعه وبقيت املي معدتي بالمياه لحد لما اروح

عاوز اعرف رأيك
وشكرا

قديم 21-06-2011, 04:03 AM
الصورة الرمزية alymonir
alymonir alymonir غير متواجد حالياً

من انا؟: مصري مسلم
التخصص العملى: مهندس سلامة مهنية بشركة بترول
هواياتي: لا يوجد حاليا

alymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond reputealymonir has a reputation beyond repute

يوهووووووووووووه:w6w20050 41122053268
هو فيه حد لسة هنا في الموضوع دة
تخيلوا إني لسة شايفه دلوقتي
معلش استحملوني شوية رغي كدة قبل صلاة الفجر
حاحكيلكم قصة سريعة و عايز حد يفيدني بالله عليكم
و حاقتبس موضوع الحديث في نقاط دة علشان لقيته أحسن من الحكاوي وبيوفر وقت و مجهود

1- أنا كنت لحد الكلية تقريبا وزني أقل من الطبيعي ( طول 180 , وزن من71-76 كجم )
2- بدأت بعد التخرج و مع الشغل و اللخبطة في الأكل و لمة الفطار في الشغل وزني يزيد بالتدريج بس تقريبا مازيدتش عن 82 كجم
3- جالي من حوالي سبع سنين زي التهاب شديد في الاثنا عشر ( أقل من القرحة ) و قعدت أتعالج منه فترة طويلة و بعاني منه كل فترة لحد دلوقتي
4- القولون عندي ( و 90% من المصريين ) مش متضبط يعني فيه أكلات بتجيبلي انتفاخات و عسر هضم و الذي منه
5- ارتجاع المريء : اللي هو أصلا سبب التهاب الاثنا عشر بيعملي مشكلة جامدة جدا إني لما باجوع فم المعدة بيوجعني جدا باضطر اكل كتير ( سد للوجع )
6- بعد الزواج و شغل الورادي لمدة 4 سنين دلوقتي + عملية من سنتين قعدتني في البيت شهرين , ضربت
وزني دلوقتي حوالي 92-93 كجم و في زيادة و مش عارف أعمل كنترول على نفسي
ايه الحل ؟؟
مع العلم بإني مش عايز أعمل رجيم لأني كل ما أقرر أعمل رجيم الموضوع بيقلب بالعكس
و كمان طبيعة شغل الورادي بتخليني مش عارف أنتظم على رياضة أو جيم
ملحوظة : مش عايز شتيمة

[IMG]file:///C:/DOCUME%7E1/ragy/LOCALS%7E1/Temp/moz-screenshot-4.png[/IMG]
قديم 21-06-2011, 07:37 PM
الصورة الرمزية phantiza
phantiza phantiza غير متواجد حالياً

phantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nktis مشاهدة المشاركة

الدكتور عمرو phantazia بقاله فتره مش موجود معانا.......
لعل المانع خير ان شاء الله.........
شاكر ليك يادكتور علي السؤال
الحمد لله اتمتع بكامل الصحة
اعتذر لانشغالي الطويل بالعمل

قديم 21-06-2011, 07:44 PM
الصورة الرمزية phantiza

phantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant futurephantiza has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alymonir مشاهدة المشاركة

يوهووووووووووووه:w6w20050 41122053268
هو فيه حد لسة هنا في الموضوع دة
تخيلوا إني لسة شايفه دلوقتي
معلش استحملوني شوية رغي كدة قبل صلاة الفجر
حاحكيلكم قصة سريعة و عايز حد يفيدني بالله عليكم
و حاقتبس موضوع الحديث في نقاط دة علشان لقيته أحسن من الحكاوي وبيوفر وقت و مجهود

1- أنا كنت لحد الكلية تقريبا وزني أقل من الطبيعي ( طول 180 , وزن من71-76 كجم )
2- بدأت بعد التخرج و مع الشغل و اللخبطة في الأكل و لمة الفطار في الشغل وزني يزيد بالتدريج بس تقريبا مازيدتش عن 82 كجم
3- جالي من حوالي سبع سنين زي التهاب شديد في الاثنا عشر ( أقل من القرحة ) و قعدت أتعالج منه فترة طويلة و بعاني منه كل فترة لحد دلوقتي
4- القولون عندي ( و 90% من المصريين ) مش متضبط يعني فيه أكلات بتجيبلي انتفاخات و عسر هضم و الذي منه
5- ارتجاع المريء : اللي هو أصلا سبب التهاب الاثنا عشر بيعملي مشكلة جامدة جدا إني لما باجوع فم المعدة بيوجعني جدا باضطر اكل كتير ( سد للوجع )
6- بعد الزواج و شغل الورادي لمدة 4 سنين دلوقتي + عملية من سنتين قعدتني في البيت شهرين , ضربت
وزني دلوقتي حوالي 92-93 كجم و في زيادة و مش عارف أعمل كنترول على نفسي
ايه الحل ؟؟
مع العلم بإني مش عايز أعمل رجيم لأني كل ما أقرر أعمل رجيم الموضوع بيقلب بالعكس
و كمان طبيعة شغل الورادي بتخليني مش عارف أنتظم على رياضة أو جيم
ملحوظة : مش عايز شتيمة
اولا اهلا بيك معانا
ثانيا اشكر حضرتك عليانك مجرد ناوي تخس يعني الاساس للتخسيس موجود ناقصك بس الهدف الي المفروض تحققة عشان تكمل الي هو نزوللك حوالي7 او 8 كيلو (موضوعك بسيط اوي )
شوف ياسيدي
مش حددللك نوعية الاكل وكمية الاكل الي تاكلها بس حقوللك علي الممنوعات المعروفة للريجيم زي
(المياة الغازية . العسل .عصير القصب .اللب . السوداني.الشيبسي......... ......................... .....)
طبعا قائمة الممنوعات معروفة تجنبها فقط لمدة اسبوع وبلغني بالنتايج

قديم 21-06-2011, 07:46 PM
الصورة الرمزية phantiza

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed_harb777 مشاهدة المشاركة

والله يادكتور انا زهقت من موضوع انظمه التخسيس دي
هي بتجيب نتائج كويسه جدا معايا بس مش بعرف دايما التزم بيها لاني في كل وجبه لازم اكل اكل معين وانا في اوقات كتير بكون خارج البيت لظروف الشغل وطبعا بضطر اكل اي احاجه

فانا عملت ليا نظام مع نفسي هو اني قللت الاكل بكل انواعه وبقيت املي معدتي بالمياه لحد لما اروح

عاوز اعرف رأيك
وشكرا
انا الي مستني تقولي الاخبار اية بعد ماقللت كمية الاكل
هل حسيت بنزول الوزن؟