العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > تعديل السيارات والاكسسوارت > تعديل السيارات العــام

تعديل السيارات العــام منتدى تعديل السيارات والاكسسوارات والسانود سيستمCar Tuning - Pimp My CaR!!!!!

قديم 16-06-2010, 02:16 PM
مهند سالم مهند سالم غير متواجد حالياً
من انا؟: أعشق السيارات من صغري، ولهذا تعلمت القيادة سريعا
التخصص العملى: باحث شرعي ولغوي
هواياتي: طبعا أحب السيارات، جيدا جدا في لعبة الشطرنج، جيد في البنج بونج

مهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond reputeمهند سالم has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طريقة تلميع و تشميع السيارة..(تجربة بالصور)

تسلم إيدك جدا
قديم 25-06-2010, 04:58 PM
alifathi alifathi غير متواجد حالياً

alifathi is on a distinguished road

اولا كل الشكر يا لانسر باشا على موضوعك المميز

بس انا لي استفسارات اولا انا عربيتى لونها اسود و انت عارف اللون الاسود ده التراب بيعمل فيه اية ؟؟

عموما ان العربية لما بتكون مغسولة بتكون تحفة و بتلمع بس مع اقل حركة التراب بيبهدلها و غير كده عندى خدوش كتير بالعربية لانها فابريكة برا و جوا

المهم انا موضوع تلميع العربية ده عجبنى اوووى بس الفكرة انا سامع عن بولش و لا كمبوند و عن شمع

هو الواحد علشان يدارى خدوش دية و علشان يلمع العربية هيكون الشمع كافي او لازم اجيب بولش كمان لو هاجيب بولش هل من نوع معين و هل من طريقة يمكن الواحد يعمله مع نفسة

ارجو الرد و شكرا مبدئيا على مساعدة
قديم 26-06-2010, 01:05 AM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute

اولا كل الشكر يا لانسر باشا على موضوعك المميز

لا شكر على واجب و انا تحت امرك

بس انا لي استفسارات اولا انا عربيتى لونها اسود و انت عارف اللون الاسود ده التراب بيعمل فيه اية ؟؟

ربنا يباركلك فيها يا رب

عموما ان العربية لما بتكون مغسولة بتكون تحفة و بتلمع بس مع اقل حركة التراب بيبهدلها و غير كده عندى خدوش كتير بالعربية لانها فابريكة برا و جوا

اة هيا دى المصيبة الواحد بيفكر يقعد يغسل فيها كل يوم لحد متبوش علشان يفضل شكلها حلو

المهم انا موضوع تلميع العربية ده عجبنى اوووى بس الفكرة انا سامع عن بولش و لا كمبوند و عن شمع

هو الواحد علشان يدارى خدوش دية و علشان يلمع العربية هيكون الشمع كافي او لازم اجيب بولش كمان لو هاجيب بولش هل من نوع معين و هل من طريقة يمكن الواحد يعمله مع نفسة

هو موضوع ازالة الخدوش دة صعب شوية
لانى جربت كتير منفعش مش فى عربيتى بس لا عربيات قرايبى كمان
الا لو كانت خرابيش صغير خالص
غير كدة انا عن نفسى منفعتش معايا

بص هو الشمع دة حاجة و البولش حاجة و الكومبوند حاجة

الشمع : بيسيب صبقة ناعمة غير مرئية بس هتحسها بعد متعملة و بيدى لمعة زى ما فى الصور

البولش : دا كريم فى حبيبات خشنة كدة لازالة الخدوش فى السيارة

الكمبوند : كريم تليمع السيارة (بس مجربتوش)

و الشمع هيكفى العربية كلها بتاع 3 او اربع مرات و يمكن اكتر

و بالتوفيق و ابقى قولنا عملت اية و انا تحت امرك فى اى استفسار تانى

قديم 26-06-2010, 10:20 AM
alifathi alifathi غير متواجد حالياً

alifathi is on a distinguished road

يعنى افهم من كلامك ا الواحد ممكن يجيب بولش يعمل به معالجة للخدوش و بعد كده يجيب شمع يضيف لمعة و حماية ؟؟

و كمان عايز اعرف البولش ممكن الواحد يعملة بنفسة زى الشمع و لا محتاج ناس متخصصة ؟؟ لو ينفع هل احد يعرف الطريقة و تقريبا سعر علبة بولش فى حدود كام
قديم 26-06-2010, 10:36 AM
الصورة الرمزية lancer.style
lancer.style lancer.style غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed Osama
التخصص العملى: Futuer Academy
هواياتي: CaR RiDe

lancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond reputelancer.style has a reputation beyond repute

يعنى افهم من كلامك ا الواحد ممكن يجيب بولش يعمل به معالجة للخدوش و بعد كده يجيب شمع يضيف لمعة و حماية ؟؟

اة ممكن

و كمان عايز اعرف البولش ممكن الواحد يعملة بنفسة زى الشمع و لا محتاج ناس متخصصة ؟؟ لو ينفع هل احد يعرف الطريقة و تقريبا سعر علبة بولش فى حدود كام

انا اسمع انة ينفع بس الافضل تروح ل اى واحد بتاع دوكو هو بيبقى عندة الصاروخ و بيعيش
بس مجربتش ممكن تشوف لو حد جرب و يقولك على تجربتة

و سعرة مش اكتر من 10 جنية

الكلمات الدليلية
شمع و تشميع السيارة