العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

موضوع مغلق

قديم 21-02-2010, 05:36 PM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع التأمين...و النصب العظيــم !

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

fبدون ذكر احاديث دينيه ليه يادكتور ده انا بحبك من غير م اشوفك ياراجل هو مش النبى قال
المؤمن كيس فــــطن وقال
الحكمة ضالة المؤمن
هيا مش دى احاديث تنطبق هنا من سياق الردود وبجزء بسيط جدا من الفطنة تقدر تعرف الحقبقة فين
وانت اثرت الموضوع بحكمة ليه بقى تطلب عدم ذكر احاديث دينيه
طبعا انا فاهم قصدك انت مش عايز احاديث بتتكلم عن حسن الظن والكلام ده على اساس ان الحقيقة باينة
ماشى بس تحدد مش ترفض الاحاديث كلها اشكرك لسعة صدرك
ربنا يعمر بيتك يا أستاذ........خليييييييييف ه !

أنا قصدى باستخدام المنطق فقط ! يعنى باستخدام العقل و بدون مبررات قد يعتبرها البعض غيبيه !

عمومآ أنا نفسى بأستشهد بالآحاديث و ما رضيتش أدخلها فى الموضوع و عملت بها موضوع مستقل !

والرابط أهه http://www.masrmotors.com/vb/showthread.php?t=20787

وأهى تمشى على الموضوع ده و على مواضيع أخرى !

ما تبقاش حنبلى أوى ! ما انت عارف قيمة الدين عندى ولا يمكن أغلط فيه ! بس قصدى ( الحياد التام ) !

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 21-02-2010, 06:17 PM
Saif eldien Saif eldien غير متواجد حالياً

Saif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond reputeSaif eldien has a reputation beyond repute

دكتور بولبلان
طبعا ال عملة استاذ صبحى غلط محدش يقدر يقول فية كلمة واحد حتى لو التمسنى لية العظر فهو غلطان وربنا يرحمة ويرحمنى جميعنا
وحضرتك كمان غلط لما الموضوع يكون من المدة دة ومتقولش وتقول فى نهاية الموضوع
اسف طبعا لو حد زعل منى بس احب اتكلم بصراحة
وطبعا يا دكتور اثناء المقابلة بتاعت مصر موتورز قولت لحضرتك وبقولها تانى لو انت حاسس فعلا ان الشركة وموضوع التامين دة شى وحش انت ممكن تلغى الوثيقة وتنقل شركة تانية ودة كان امر سهل منذ البداية ودة ال انا مستغربلة انك استمريت ومستمر ومتقبل الوضع رغم ان حضرتك شايف ان دة شركة مش كويسة
ولو قولنا ان الشركة دة كويسة وان استاذ صبحى هو ال فى الشركة هو ال مش كويس اظن انة مراية لشركتة صح
فى النهاية اقول اننا اسرة وحدة ولا خاب من استشار ومحدش بياخذ فلوس من حد فى الاستشارة فى مصر موتورز
والان يا دكتور الموضوع فى ايدك انت وال حضرتك هتقول علية كترضية مظنش ان حد هيعترض عليها او حل يرضى حضرتك واظن دة ال قالة الاستاذ محمد صبحى
قديم 22-02-2010, 02:42 AM
alraues
Guest

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أخوانى الاعزاء
اردت توضيح نقطة مهمة جدا فى مجال التأمين لا يأخذ المنتج عهده الا اذا كان قديم فى الشركة و الهدف من دا ان يكون له مستحقات عاليهفى الشركة فى حاله رفده او وجود عجز عنده او وجود مشكله فى تعويض تخصم من مستحقاته فأنا مثلا من 3 شهور تقريبا كنت فى مشكله تعويض و التعويضات رفضت التعويض و مدير التعويضات خيرنى اما دفعها او خصمها من مستحقاتى السنوية او من اى مستحقات لى و كان التعويض 2413 جنية فدفعتها و لم يكن معى وقتها كانت حتخصم من مستحقاتى السنوية حتى لو توتال لوس او هلاك كلى تخصم وعلى فكره نحن دخانا السنوى كبير و الحمد لله ولنا ميزانية 40 شهر و بدلات و و و
و الشركة مش عبيطه برده حتى تكون الامور واضحه
و فى هذه الحاله لو لا قدر الله كان حدث لدكتور بلبل الله لا يقدر اى حادث فى السياره فى الفتره اللى كانت مش مسدده فيها كان التعويض حيمشى الى الاخر و أخر مرحله فى الملف قبل كتابه شيك التعويض حاجه اسمها بيان سداد ليوضح هل الحادث قبل السداد ام بعده و هنا كان الملف حيقف و يطلبونى و يخيرونى بين دفع التعويض او هم يدفعوه و يخصم منى سواء دفعه واحده او دفعات و توضع فى ملفى و توثر فى تقريرى السنوى هذه المخالفه
فسياسه الشركة هى العميل يتحاسب اولا و هما يحاسبونى بعدها لانه امام الهيئة العامة للرقابه على التأمين العميل طالاما معاه الوثيقة فهو مسددها و مش مشكلته بل مشكله الشركة لانها اعطت تصريح الى أفراد غير موثوق فيهم كى يمثلوها
ففى كل الحالات انا لم اضر اى شخص فى هذه المشكله الا نفسى و اشد ظلم ممكن الواحد يقع فيه هو ظلم النفس
و للفائده ال 2413 اللى دفعتهم كانت المشكله كالاتى
واحد فى معرض شغال معى من فتره و ثقه اتصل بى و اعطانى رقم شاسيه و رقم موتور و مبلغ تأمين و اسم عميل و نوع السياره و البنك و قال ان السياره زيرو لا تزال فى المعرض ولم ترخص و كده باكتب كده على مسئوليتى انى شوفت السياره و هى زيرو وسليمه وبعد 5 شهور تقريبا حصل حادث و كان عباره عن باب ورفرف لسياره فيرنا 2009 وعند تقديم صوره رخصه السياره اتضح ان السياره دى تانى سنه ليها و تجديد مش اصدار جديد و السنه السابقة كانت فى المهندس للتأمين وعلشان العربيه كانت فى شرم الشيخ و بتاع المعرض عايز يخلص علشان تطلعه العموله قال انها زيرو فرفض التأمين و جابوا العميل و فيه حاجة اسمها مخالصه تعويض لازم علشان الملف يغلق العميل يمضى عليها و دا بعد ما ياخد الشيك وادونى اسبوع و اجيب المخاصه دى اما حيخصموها منى و طبعا توضع فى الملف فدفعت للراجل التعويض من جيبى و ربنا سترها يومها كنت صارف 3200 عموله و الراجل طلع محترم و اخد 2000 جنيه بس و استغرب وقال لى دا انت كنت بتجرى فى الملف و بتزععق مع بتوع التعويضات علشان مش معتمدين الجريده بتاعت الباب و المرايه فقلت له لو انى اعرف ان البحر عميق جدا ما ابحرت و طبعا بتاع المعرض عمل نفسه مش عارف حاجه لان الكلام دا من 5 او 6 شهور و انتهى الموضوع
بس حبيت اوضح ان حق العميل محفوظ طالما اخد الوثيقة فى يده

و اكرر اسفى للدكتور بلبل ولكل الاعضاء ولمدير الموقع و المشرفين
وبرده انا فى انتظار قرار ابو نورا و الذى سوف يكون بناء على دراسه الموضوع مع المشرفين و الاعضاء
و مستعد لتحمل اى عقاب او ترضيه او حتى الحذف من المنتدى

و ممكن اوضح نقطه صغيره يا دكتور بلبل ما انا كان ممكن ما اردش ولا افضح نفسى من الاساس و الغى نفسى او انسى الموقع من الاساس او ادخل باسم تانى او اى حاجه ايه اللى جابرنى ان افضح نفسى و اتأسف للجميع كده ؟
و الله غلطه مش مقصوده وبرده حقك عليا
و تحت اى رد فعل ممكن تاخذوه معى يعز عليا دكتور بلبل لانى فعلا بهرت بشخصه و حكمته
و فى النهايه انا فى انتظار حكمكم و مستعد لاى شىء و
والله لو طلبتوا منى ان انسحب من المنتدى حأعمل لانى انا اللى حط نفسه فى هذا الوضع

و السلام عليكم و رحمه الله وبركاته
قديم 22-02-2010, 03:42 AM
الصورة الرمزية MANO_War
MANO_War MANO_War غير متواجد حالياً

MANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of lightMANO_War is a glorious beacon of light

معلهش استاذ محمد قرأت كلامك و برغم ان الموضوع لا يخصنى و لكنة بمجرد تداولة كتوبيك فى المنتدى أصبح حق الرد مكفول للجميع و لى بعض علامات الاستفهام و لا اتمنى ان تغضب او يغضب
أحد منى على كلامى:

حضرتك قمت بتوريد فاتورة دفع للدكتور بها رقم سيارة مشابهة لسيارة الدكتور و لكنها لم تكن هى!!!!!!
و قام المسئول فى شركتكم بالتأكيد على ان الوثيقة التى تخص الدكتور لم يتم توريد اية مبالغ
تخصها و ان رقم الوثيقة التى دفعت يخص شخص و سيارة اخريين
يعنى لو حدث ما لا يحمد عقباة اكيد
لن ننتظر سيادتكم لتلقى علاوتكم و زياداتكم السنوية حتى يتم تصحيح خطأ اقل ما يمكن قولة انة
ن . . بسبق الاصرار و الترصد!
و يعرض حياة الاخريين و ممتلكاتهم للضياع
قديم 22-02-2010, 05:02 AM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

[quote=Dr. Bolbolan;138672]ربنا يعمر بيتك يا أستاذ........خليييييييييف ه !

ههههههههههههههه ومال خليفة دى طويـــــــــلة اوى كده ليه اوعى تكون ناوى تضربنى زى الراجل اللى قالها ف مسرحية عادل امام

ما تبقاش حنبلى أوى ! ما انت عارف قيمة الدين عندى ولا يمكن أغلط فيه ! بس قصدى ( الحياد التام ) ![/quote
طبعا عارف والا مكنتش حبيت اتعرف بيك ثم بقى معلومة كده بالمرة من سياق كلامك
هل تعلم ان
مذهب الامام احمد هو من اسهل المذاهب الفقهية و من اكثرها مرونة وانه مظلوم لما تيجى سيرته على اى حد معقد الدنيا
واعتقد والله اعلم انه يمكن تمسكه بموقفه امام الحاكم فى فتنة خلق القرآن واللى بسببها سجنوه وعذبوه لان على ايامنا دى ممكن يعتبر ده نوع من التشدد لكن بفكره ومنطقه فهو عالم كبير والامة كلها تنظر اليه وماشية وراه ولايمكن يحيد عن الحق من اجل فتنة الدنيا والله اعلم
موضوع مغلق