العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > عالم تأمين السيارات

عالم تأمين السيارات خاص بكل شركات التأمين المصرية وتجارب الأعضاء مع شركات التأمين

موضوع مغلق

قديم 21-02-2010, 03:27 AM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute
افتراضي رد: حكايتى مع التأمين...و النصب العظيــم !

احييك على شجاعتك فى الاعتراف بالخطاء وارجو من جميع الاطراف الاسراع بوضع تعليقاتهم النهائية للتداول وعرض رأى الإدارة

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 21-02-2010, 09:17 AM
Dr.A Dr.A غير متواجد حالياً
التخصص العملى: طبيب /استاذ جامعي

Dr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud ofDr.A has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alraues مشاهدة المشاركة

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
أسف على التأخير و لكن ظروف قهرية ليس مجالها المهم

لمهم فى هذه الاثناء مر بى ظرف قهرى ذى اللى انا فيه دلوقت ولازم ينصرف 9000 جنية و الموضوع متعلق بحياه شخص المهم اى منتج معاه العهده و هو ممكن يلبس طاقيه دا الى دا و انا عارف ان دا غلط بس فى قاعده شرعيه بتقول الضرورات تبيح المحظورات لانه ممكن فى اى وقت يقولوا لنا هاتوا العهده ويجردوها بس دا بيحصل بشكل دورى كل 3 شهور و الواحد بيبقى معاه 30و 40 وثيقة عهده المهم الفلوس لم اوردها للاسف ولانى زودت عليها من اللى كان معايا لحد ما اقبض العموله و هى كانت تقريبا 5الف تقريبا قلت احطا و اوردها ودى غلطه منى بس والله لم يكن امامى اى خيار اخر و اى اخ منكم مكانى كان حيتصرف نفس التصرف خصوصا لو ابنه فى المستشفى و محتاج المبلغ دا المهم
دكتور بلبل كلمنى و كنت وعدته ان ابعث له صوره و شيطانى هدانى الى كتابه رقم وثيقته و اسمه على حافظه تانيه كنت موردها من يوم او اثنين و من خيبتى و من رحمه و حب الله لى انى كتبت رقم الوثيقة غلط و بعتها على الايميل و الموضوع انتهى معى الى هنا و قلت لما اقبض العموله ابقى اورد الفلوس
وبعد فتره فوجئت بمديرى بيطلع لى صوره الحافظة اللى انا بعتها على الايميل و قال لى ايه الحكايه فقلت له بصراحه الموضوع كذا كذا كذا فضحك و قال لى كده من اول الم تعترف فقلت له و اكدب ليه انا اخطأت و لازم اتحمل خطئى فقال لى طيب سوى المشكله دى لان صاحبها جاء الى فلان و بصراحة فلان دا بوظك عنده انت عارف العين عليك علشان شغلك و الكل يتمنى لك غلطه فقلت له حاضر و فعلا خلال يوم و التانى كانت العمولات نزلت و وردت الوثيقة و اعتذرت له و قال لى انا عارف انك خامه طيبه و محترم بلاش تعمل كده تانى فقلت له اسف ة الله الظروف كانت اقوى منى وكمان مره انا اسف وقال ربنا يوفقك و خلى بالك من نفسك علشان يا ابنى انت مميز و واحد بيحب و 10 ييكرهوا و انت سابق الكل بكيبوات ودا اللى مخلى الكل متغاظ منك و انتهى الموضوع ومن كسوفى لم اسأل حتى هو الراجل صاحب الوثيقة جاء ازاى ولا ايه الحكايه و بس و فوجئت بالاخ سيف بيرن عليا و بيقول لى الموضوع ومن المفاجئه انه نزل فى النتدى قلت له لا دا سوء تفاهم و معلش انا اسف ليه بس مكانش امامى غير كده
و هى دى الحكاية و اسف على الاطاله و الحكم لكم و ان الحكم الا لله و انا عارف انى غلطان و مستعد لتحمل اى عقاب او رد شرف لاخى الاكبر د بلبل و للجميع

و بعدين انا لو نصاب حسيب فلوس ليه؟
و لو فى الشركة انا كده عملتا اكثر من مره ايه اللى مصبرهم عليا؟

و مستعد لاى رد منكم
و السلام عليكم و رحمه الله
مع كامل الاحترام لك
يا ريت كنت فكرت كويس وكتبت الحكاية دي في ردك الاولاني مش التاني.
ثانيا واكرر مع كامل الاحترام امورك الشخصية ليس لها علاقة بكل ماحدث, الشغل شغل

السؤال المهم بقى
ياترى كان ايه ممكن يحصل لو حصل حادث و الدكتور او زوجتة حاولوا الاتصال بالشركة قبل سيادتك ما تصلح الموضوع؟

وربنا يديلك العمر والصحة ياتري فكرت انك ممكن تموت قبل ما تصلح الموقف؟

ختاما اشكر للدكتور بلبل فتح الموضوع لتنبية الناس وتحذيرهم
واشكر له حكمتة في تناول الموضوع.
مع تحياتي

All truth passes through three stages
First, it is ridiculed
Second, it is violently opposed
Third, it is accepted as being self-evident
قديم 21-02-2010, 10:27 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr.A مشاهدة المشاركة

مع كامل الاحترام لك
يا ريت كنت فكرت كويس وكتبت الحكاية دي في ردك الاولاني مش التاني.
ثانيا واكرر مع كامل الاحترام امورك الشخصية ليس لها علاقة بكل ماحدث, الشغل شغل

السؤال المهم بقى
ياترى كان ايه ممكن يحصل لو حصل حادث و الدكتور او زوجتة حاولوا الاتصال بالشركة قبل سيادتك ما تصلح الموضوع؟

وربنا يديلك العمر والصحة ياتري فكرت انك ممكن تموت قبل ما تصلح الموقف؟

ختاما اشكر للدكتور بلبل فتح الموضوع لتنبية الناس وتحذيرهم
واشكر له حكمتة في تناول الموضوع.
مع تحياتي
سيدى الفاضل أشكرك على ردك المهذب ! وأنا شخصيآ لم أكن سأرد على المشكو فى حقه ولن أرد ( مع قدرتى

بحول الله على الرد على كل كلمه فى المقال السابق ردآ بليغآ ) و لكن لن نخلص بأه فى أخذ و رد و عتاب أنا والزملاء

فى غنى عنه ! والكلام واضح وضوح الشمس فيما قلته أنا و فيما قاله غيرى والحقيقه يقدر يستخلصها كل ذى عقل !

و الموضوع من الآخر أصبح لا يهمنى ! بس أكرر أنا كتبته فقط لنصح الزملاء و أملا فى الثواب من الله ! وفى نفس

الوقت لم أذكر الآخ لا بأسمه ولا ياسم شركته ولم أقل حتى انه معنا فى المنتدى ( بل قلت فى أحد المنتديات ) !

اذا كان هوه بيغلطنى على سوء ظنى ! ماشى ياعم ! أنا شيطان وهوه ملاك رحيم بيساعد الناس ورؤساؤه عارفين كده

بس احنا اللى مش عارفين ! و أنا اللى غلطان ! عليه النعمه غلطان ! و المصحف غلطان !

أخيرآ أكرر شكرى لك يا دكتور وشكرآ لآنك مش ناسى هموم مواطنيك الغلابه وانت فى أمريكا !

ما تيجى نرشحك ...! ما تخافش مش رئيس دوله ! يا دوب رئيس مجلس محلى !! هههههههههه

Dr. Bolbolan ptmnlo123per122

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 21-02-2010, 10:44 AM
الصورة الرمزية Dr. Bolbolan
Dr. Bolbolan Dr. Bolbolan غير متواجد حالياً
من انا؟: مصرى مسلم متزوج وأبو ياسمين و أحمد
التخصص العملى: أخصائى أمراض نساء وتوليد ولكن حاليآ أعمل طبيب طوارىء بمجال البترول ومعى شهادات أميريكية من جوهانسبرج
هواياتي: صيد السمك واصلاح السيارات وأى حاجه بايظه

Dr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond reputeDr. Bolbolan has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة AboNoRa مشاهدة المشاركة

احييك على شجاعتك فى الاعتراف بالخطاء وارجو من جميع الاطراف الاسراع بوضع تعليقاتهم النهائية للتداول وعرض رأى الإدارة

الآخ وائل أبو نورا - بعيدآ عن هذا الموضوع - تعجبنى آرائك فى معظم المواضيع ! بس طبعآ انت بشرى

مثلنا ! و مش لازم كل آرائك تعجب كل الناس ! و من حقك تقول رأيك زينا برده فى كل المواضيع ! هههههههههه !

عايز أسألك سؤال !

هل تعتبر الراجل اللى بيطلع الآتوبيس و فاتح مطوه وبيسرق الناس عينى عينك ( رجل شجاع ) !

وهل تعتبر اللى بيعمل كده فى الخفاء الى أن ينكشف رجل جبان !

و ما هو تعريف النصب ! و هل تعتقد النصاب لو وقع فى نصبايه ! ح يبطل ؟ أو ح يعترف ؟؟ أو مش ح يدافع عن نفسه و يقلب الحقائق ؟

علمآ بأن موضوع النصب ده لم يصبح فرديآ ده أصبح منظومه ( و ده اللى أنا بأنبه اليه ) !

أكرر ....أكرر....السؤالين دول مش مقصود بيهم حد ! لآن الموضوع أعلاه انتهى خلاص !

بس فيه مواضيع بتفتح مواضيع أخرى ! فقط عايز أعرف وجهة نظرك بدون ذكر أى أحاديث دينيه !

Dr. Bolbolan

ليت الشباب يعود يوما فأخبره بما فعل المشيب بى ! ptmnlo123per1127
قديم 21-02-2010, 04:22 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Dr. Bolbolan مشاهدة المشاركة

الآخ وائل أبو نورا - بعيدآ عن هذا الموضوع - تعجبنى آرائك فى معظم المواضيع ! بس طبعآ انت بشرى

مثلنا ! و مش لازم كل آرائك تعجب كل الناس ! و من حقك تقول رأيك زينا برده فى كل المواضيع ! هههههههههه !

عايز أسألك سؤال !

هل تعتبر الراجل اللى بيطلع الآتوبيس و فاتح مطوه وبيسرق الناس عينى عينك ( رجل شجاع ) !

وهل تعتبر اللى بيعمل كده فى الخفاء الى أن ينكشف رجل جبان !

و ما هو تعريف النصب ! و هل تعتقد النصاب لو وقع فى نصبايه ! ح يبطل ؟ أو ح يعترف ؟؟ أو مش ح يدافع عن نفسه و يقلب الحقائق ؟

علمآ بأن موضوع النصب ده لم يصبح فرديآ ده أصبح منظومه ( و ده اللى أنا بأنبه اليه ) !

أكرر ....أكرر....السؤالين دول مش مقصود بيهم حد ! لآن الموضوع أعلاه انتهى خلاص !

بس فيه مواضيع بتفتح مواضيع أخرى ! فقط عايز أعرف وجهة نظرك بدون ذكر أى أحاديث دينيه !

D. Bolbolan
fبدون ذكر احاديث دينيه ليه يادكتور ده انا بحبك من غير م اشوفك ياراجل هو مش النبى قال
المؤمن كيس فــــطن وقال
الحكمة ضالة المؤمن
هيا مش دى احاديث تنطبق هنا من سياق الردود وبجزء بسيط جدا من الفطنة تقدر تعرف الحقبقة فين
وانت اثرت الموضوع بحكمة ليه بقى تطلب عدم ذكر احاديث دينيه
طبعا انا فاهم قصدك انت مش عايز احاديث بتتكلم عن حسن الظن والكلام ده على اساس ان الحقيقة باينة
ماشى بس تحدد مش ترفض الاحاديث كلها اشكرك لسعة صدرك
موضوع مغلق