العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 08-12-2009, 03:06 AM
EgyZizo EgyZizo غير متواجد حالياً

EgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant futureEgyZizo has a brilliant future
افتراضي رد: فيها إيه لو " لو جان "

عيوبها شكل داخلى من القرون الوسطى (سئ للغايه)
أهو دى حاجة من الحاجات اللى محيرانى على الآخر ..

ازاى أنا أول مرة شفتها (وياما شفت) ، عجبنى الشكل الداخلى وترتيب التابلوه وزراير التكييف
وازاى حضرتك بتقول انه من العصور الوسطى ؟؟

يا ترى ايه المقياس اللى بنحكم بيه على الشكل ؟؟؟؟؟
واللا مافيش مقياس؟؟
قديم 08-12-2009, 08:36 AM
m_o_sakr m_o_sakr غير متواجد حالياً

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

مميزات الفرنا موتور قوى, شكل داخلى احلى و اكثر تطوراً من اللوجان, سهولة الصيانه, سعر إعادة بيع جيد, قطع غيار منتشره و بأسعار معقوله, مفيش عيوب كبيره, اداء العربيه و التسارع افضل من اللوجان و إستهلاك بنزين اقل و عيوبها عدم الثبات على السرعات العاليه
مميزات اللوجان وجود ايرباج, شكل خارجى أفضل, عربيه اوسع و اريح و عيوبها شكل داخلى من القرون الوسطى (سئ للغايه) و عدم إنتشار قطع الغيار و ارتفاع سعرها نسبياً و إن كانت قطع الغيار حتنتشر نتيجة إنتشار العربيه و سعر إعادة البيع مش كويس حتى الأن
و حضرتك ممكن تفكر فى البروتون الساجا الجديده و ده لينك لموضوع مقارنه بين لوجان و بين ساجا
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...526#post108526
و ده لينك لموضوع مقارنه بين الفرنا و اللوجان عامله الدكتو عمر
http://www.masrmotors.com/vb/showthr...536#post108536

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة flashfox مشاهدة المشاركة

لا مواخذة انت عجباك الساجا و مش عاجبك اللوجان مع ان الساجا مش منتشرة اصلا ولا ليها قطع غيار في التوكيل بتاعها اساسا وثانيا
ازاي شكل اللوجان قديم يعني العربية شكلها مميز جدا
ثالثا سعر اعادة البيع ازاي وندرة من الناس هي اللي بتبعها قبل ما تستلمها او اول ماتستلمها وبتبعها بنفس سعرها
رابعا الفيرنا مع 3 اصحابي وبيشتكوا لانها خفيفة فعلا وغير كدة من جوة التابلوه مش بي ام هو تابلوه عادي واللوجان شكله احلي (فول اوبشن لاني مشفتش تابلوه الهاف)
وياريت محدش يحكم علي عربية ميعرفهاش لان دة بيدي صورة غلط عن العربية بجد
يا أستاذ فلاش انا مقلتش إن الساجا عجبانى ولا قلت ان قطع غيارها منتشره ولا حاجه, حضرتك إقراء المشاركه تانى, انا بتكلم عن الفرنا مش البروتون, انا قلت ممكن تفكر فى العربيه دى و كتبت لينك مقارنه بين لوجان وساجا وفرنا
كمان كتبت إن اللوجان شكلها من الخارج أفضل وكتبت مميزات و عيوب العربيه مش عيوبها فقط
سعر إعادة بيع الفرنا افضل حالياً و الله اعلم فى بعد كده حيكون إيه؟؟
انا كتبت عيوب الفرنا و إنها مش ثلبته على السرعات العاليه, يعنى مكتبتش مميزات بس, انا كتبت مميزات و عيوب
موضوع تابلوه اللوجان ده رأى و رأى كتير من الناس إن شكله مش حلو و فى الأخر الشكل ده موضوع ازواق و زى محضرتك عاجبك شكل تابلوه اللوجان ومش عاجبك تابلوه الفرنا, انا عاجبنى تابلوه الفرنا اكتر من اللوجان!!!
أنا اعرف العربيه و شفتها و ركبتها و بالرغم من كده انا مش بحكم عليها, انا بأقول رأيئ فقط
شكلراً لحضرتك

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 08-12-2009, 08:48 AM

m_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond reputem_o_sakr has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_o_sakr مشاهدة المشاركة

عيوبها شكل داخلى من القرون الوسطى (سئ للغايه)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة EgyZizo مشاهدة المشاركة

أهو دى حاجة من الحاجات اللى محيرانى على الآخر ..

ازاى أنا أول مرة شفتها (وياما شفت) ، عجبنى الشكل الداخلى وترتيب التابلوه وزراير التكييف
وازاى حضرتك بتقول انه من العصور الوسطى ؟؟

يا ترى ايه المقياس اللى بنحكم بيه على الشكل ؟؟؟؟؟
واللا مافيش مقياس؟؟
إيه المقياس اى حضرتك حددت على اساسه ان شكل التابلوه حلو و عجب حضرتك!!!
انا شايف من وجهة نضرى إن شكله سئ و قديم, متحسش فيه بأى تطور, يعنى شكل عتيق جداً

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.

قديم 08-12-2009, 10:28 AM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

يارجاله يا ريت مننجرفش لموضوع شكل التابلوه حلو ولا وحش لان مش ده اللى بيحكم على العربيه
ومش بالضروره ان اللى يعجبنى يعجبك
فيه واحد يحب ياكل سمك وواحد ميطيقوش ويحب ياكل فراخ
متقدرش تقول ده غلط ولا ده غلط دى اذواق وراحه نفسيه
ياريت نسيبنا من موضوع الشكل اللى من القرون الوسطى ده لان الناس مستغربه شكل العربيه مش اكتر
تحياتى للجميع

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

قديم 08-12-2009, 11:07 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة POP EL GAMED مشاهدة المشاركة

يارجاله يا ريت مننجرفش لموضوع شكل التابلوه حلو ولا وحش لان مش ده اللى بيحكم على العربيه
ومش بالضروره ان اللى يعجبنى يعجبك
فيه واحد يحب ياكل سمك وواحد ميطيقوش ويحب ياكل فراخ
متقدرش تقول ده غلط ولا ده غلط دى اذواق وراحه نفسيه
ياريت نسيبنا من موضوع الشكل اللى من القرون الوسطى ده لان الناس مستغربه شكل العربيه مش اكتر
تحياتى للجميع
أنا مع حضرتك ان الشكل لا يحكم على أداء العربيه و لكنه عامل مهم فى إختيارها
و أكيد الناس اذواق (لولا إختلفت الأذواق لبارت السلع), انا بس رديت على الأستاذ الى بيقول ايه الى خلاك تقول شكلها مش عاجبك و على اى اساس قلت كده فرديت علبه مش اكتر, و لكن من وجهة نظرى إن العربيه فعلاً شكل الكونسول بتاعها وحش جداً

.
(لا تنسى ذكر الله)

((لا تنسونا بالدعاء))
>
>

إحترس من السرعه

.