العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 29-04-2012, 08:09 AM
الصورة الرمزية moslem2
moslem2 moslem2 غير متواجد حالياً

moslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of lightmoslem2 is a glorious beacon of light
افتراضي رد: نظره اولى على عيوب اللوجان الاوتوماتيك

هو حضرتك اللوجان الاتوماتيك تقفيل مغربى برده ولا رومانى؟

مغترب مصراوى لبلده هاوى
قديم 29-04-2012, 01:58 PM
mohamedsalahelden mohamedsalahelden غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف بيع بشركه ادويه
هواياتي: قياده السيارات

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedashraf مشاهدة المشاركة

بالمناسبة أنا لاحظت فعلا إن لو التكيف مش شغال وشغلت المروحة بس, الهواء الخارج بيكون سخن شوية فعلا, هل الموضوع دي ليه حل فى التوكيل بتركيب عازل أوكده؟

موضوع سخونة الدواسات لسه محستهوش, بس همه بيعالجوه إزاي فى التوكيل؟ بيركبو عازل فين؟ وكام التكلفة؟
لا فى التوكيل هيتم حله بتركيب عازل انا كان عندى وراح
قديم 29-04-2012, 01:59 PM

mohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud ofmohamedsalahelden has much to be proud of

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moslem2 مشاهدة المشاركة

هو حضرتك اللوجان الاتوماتيك تقفيل مغربى برده ولا رومانى؟
العربيه تقفيل مغربى
قديم 29-04-2012, 02:00 PM

ربنا معاك ويوفقك إن شاء الله, ما ضاع حق ورائه مطالب. جرب تراسل شركة رينو الأم في فرنسا كمان لو أمكن, أبعتلهم إيميل مثلا.
والله ممكن يكون عندك مشكلة في الجير فعلا لو كل العيوب دي كانت فالعربية, ممكن يكون من حظك العربية دي فلتت من رقابة الجودة فى المصنع, عموما قول الحمد لله وربنا إن شاء الله هيعوضك خير.

متابع.
ان شاء الله هراسلهم وان شاء الله خير
قديم 29-04-2012, 03:22 PM
khaabas khaabas غير متواجد حالياً

khaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond reputekhaabas has a reputation beyond repute

وانا كمان بستغرب من إن مفيش حد بيكره العربية دي قد الفيرناويه هههههههه
ياباشا ولا إنكار ولا فيراري, والعربية مش كاملة الأوصاف زيها زي أي عربية, ليها عيوب وليها ميزات, وعيوبها معروفة للجميع ومحدش أنكرها, بل بالعكس أنا لما جيت أشتري عجبني فيها إن عيوبها واضحة, يعني مثلا لو لقيت سخونة من عند الدواسات مش هتخض وأتفاجئ.

كمان مضنش (من وجهة نظري) إن الإحساس بالنقلات وصوت الموتور .. إلخ هي حاجات نحكم بيها على عربية إن كانت كوبيسه أو وحشة, زي محضرتك بتقول النتشة دي محستهاش فالصيني, بالله عليك معنى كده إن الصيني أحسن من رينو أو هيونداي؟! أنا إتفرجت على ريفيوهات للوجان على النت على مواقع أوروبية ولا حد جاب سيرت صوت الموتور ولا إن الباور تقيل, دي ناس بتقيم وعارفة إيه إللى يحكم على عربية بالفشل أو النجاح دي ليها عوامل كثير بس أكيد لا صوت الموتور ولا تقل الباور منهم, لأنهم فعلا أشياء نسبية, يعنى ممكن تقول صوت موتور الإلانترا أهدئ من اللوجان بس مش معنى كده إن اللوجان دبابة ماشية. ممكن تقول إن باور الفيرنا أنعم من اللوجان بس مش معنى كده إن اللوجان تقيله ومكلبشة فالأرض.

الإختلاف في الراي شئ طبيعي, أنا بس كنت بحاول أتناقش مع أستاذ محمد عشان أحاول أفهم منه إيه موضوع النتشة دي لأني مش حاسه عندي وغيري كمان, ممكن يكون هو موسوس زياده وممكن يكون فعلا عنده عيب مش موجود عندي وعند ناس تانيه ودي فايدة المناقشة. لاكن أنا لاقولت العربية خاليه من العيوب ولا قلت إنها فيراري. بس لما بقيس العيوب جنب الميزات ببوس إيدي وش وظهر وأقول الحمد لله على ما رزقنا والحمد لله لحد دلوقت مبسوط من العربية وراضي عن أدائها, ولكن هل ده يمنع إنى كنت أتمنى أركب حاجة أحسن؟ أكيد كنت اتمنى بس أدفع فى حاجة تستحق وده ملاقتهوش لحد 110 ألف, لاكن فضل ونعمة من ربنا, وربنا يكرمنا ونركب إللى أحلى من اللوجان والفيرنا, قولو آمين.

فالآخر بس أحب أقول ياريت نحاول نساعد الراجل ونحاول نفهم مشكلته يمكن حد يقدر يفيده بنصيحة تحل المشكلة, بدل منسخن فيه وخلاص ونخليه يغلى أكثر ويكره العربية أكثر.

لا والله موش بكره العربية ولا حاجة بس موش معنى ان معايا فيرنا مثلا اقول احسن عربية فى الكون
واحي حضرتك جدا على كلامك الموضوعى