العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو لوجان Logan

رينو لوجان Logan The Dacia Logan is a car produced jointly by the French manufacturer Renault and its subsidiary Dacia of Romania. It is manufactured at Dacia's automobile plant in Mioveni, Romania, in Colombia, Brazil, Russia, Morocco, Iran, India and South Africa. It is also marketed as the Renault Logan, Nissan Aprio or Tondar 90 depending on the existing presence or positioning of the Renault brand.

قديم 21-04-2010, 02:00 PM
exart2u exart2u غير متواجد حالياً

exart2u is on a distinguished road
عندي استفسار بخصوص لوجان المغربيه

أنا ليَّا واحد صاحبي من المغرب هوا نازل اسبوع وراجع وكنت قايلو انو يشوفلي الرينو لوجان عمله كام هناك بس اتفجأت من السعر اللي هو قالهولي 25000 ألف جنيه للعاديه اللي من غير حاجة خالص وده كان سعر المصنع طيب أنا اتفقت معاه انو يجبلي واحدة وهو نازل بس الفول أوبشن إيه ظروف الجمارك والضرايب ويه ظروف التوكيل لو حصلتلها حاجة
ولو عايز أعمل صيانة ال5000 التوكيل هيحاسبني ازاي مع العلم إن العربية هتيجي عن طريق النقل الجوي وعلى أساس إنها بتعتو
قديم 21-04-2010, 02:20 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: عندي استفسار بخصوص لوجان المغربيه

موضوع التوكيل ده انتا وحظك ممكن يدخلوها في الضمان بتاعهم وممكن يقولولك بالسلامه وثانيا هتلاقي نفسك دفعت قد تمنها اللي هنا ممكن اقل الفين ولا تلاته بس هتلاقي نفسك دوخت السبع دوخات هاتها من هنا وريح دماغك
قديم 21-04-2010, 02:45 PM
exart2u exart2u غير متواجد حالياً

exart2u is on a distinguished road

مش فاهم المفروض إن العربيه معلهاش جمارك والمفروض إني هدفع 15% ضرايب مبيعات
قديم 21-04-2010, 10:19 PM
ringoo ringoo غير متواجد حالياً
من انا؟: عمرو
هواياتي: الرسم على الزجاج

ringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond reputeringoo has a reputation beyond repute

نصيحة منى اتأكدت من السعر الاول ... لان اقل فئة لوجان فى المغرب ب 72200 درهم اى ما يعادل 48000 جنيه مصرى ومانور 1400 مش 1600
وربنا يبعد عنك اى شر باذن الله
قديم 21-04-2010, 11:37 PM
الصورة الرمزية ahmed turbo 1
ahmed turbo 1 ahmed turbo 1 غير متواجد حالياً

ahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond reputeahmed turbo 1 has a reputation beyond repute

تنتمى لوجان للتعريفه الجمركية الأولى ( تحت 1600 cc ) وهى التى تشمل دفع 61% من قيمة السيارة وتفصيلها كتالى :
جمارك 40% من قيمة الفاتورة CIF ثم 15% ضريبة مبيعات + نولون الشحن + 1% تأمين (قيم تراكمية وليس جمع)
وما حدث فى طيات إتفاقية أغادير هو خصم نسبة الـ 40% فقط من القيمة الإجمالية لتلك الشريحه أى انه تم تخفيض مصروفات دخول تلك السيارة من 61% من سعر الفاتورة إلى 21% من نفس السعر أى أنه السيارة ليست خالصة الجمارك تماماً كما يدعى البعض وبعملية حسابيه بسيطه سنجد أن سعر رينو لوجان يساوى >> 9477 +قيمة نسبة 21% والتى تساوى = 1990 ليصبح الناتج 11460 دولار أمريكى وأذا كان سعر الدولار حالياً 5.6 جنيه إذا الناتج بالجنيه المصرى هو 64215 جنيه وهذا هو سعر أعلى فئات لوجان فعلياً إذا تم إسترادها من المغرب .