العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 31-08-2010, 10:44 AM
الصورة الرمزية احمد بدر1978
احمد بدر1978 احمد بدر1978 غير متواجد حالياً
من انا؟: متزوج عندى بنتين وولد
التخصص العملى: مهندس موبيلات فى اى 2
هواياتي: تربية الكلاب والصيد

احمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond reputeاحمد بدر1978 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة خالدخليفة مشاهدة المشاركة

انا راجل عجوز ياعم مليش فى شغل الشباب بتاعكو اعمل معروف
عجوز مين يا عم خالد دة انت لسة شباب

الله يرحمه ويتغمد روحه الجنة....ويحشره مع الصالحين,,,,ويجزيه الفردوس الأعــلى,,

إننا لله وإنا إليه راجعون...

إن القلب ليحزن والعين لتدمع,,,وإنا لفراق أمثاله لمحزونون....

ان مرت الأيام ولم ترونـــــــي. فهذه مواضيعي فتـذكرونـــــــي. وان غبت يوما ولم تجدونــــــي. ففي قلبي حبكـم فـلاتنسونـــــــي. وان طال غيابـي عنكــــــــــــــم. دون عـودة اكون وقتهـا بحـاجــة للدعـاء فادعـولــــــــــــــــــ ي
قديم 31-08-2010, 01:39 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

السلام عليكم
أولا
على الرغم من إني زعلان جدا ان مفيش حد سأل عليا خالص لكن هرد عليكم
ثانيا
بما ان استاذ خالد خليفة قرر انه ياخد هدنه يريح فيها اعصابه
وبما ان الناس اتعودت على المشاركات اليومية له ومحتاجينها ( على رأي واحد الافيونة بتاعتنا)
وبما ان مفيش حد هيقدر يسد في الكتابة مكانه ولا بالخبرة ولا بالاسلوب
وبما انه صعيدي وفيه نخوة وغيره على موضوع علشان مش يبوظ
وبما انه غيور على موضوعه ومش هيسمح لحد انه يبوظهوله
وبما اننا مش لازم نكون انانيين ونفكر في نفسنا بس ولازم نفكر فيه هو كمان وخصوصا ان وراه شغل ومسئوليات وركوب العربية وفي الشوارع بتاعتنا يعصب وينرفز وربنا يستر طريقه
وبما اني على قناعه شخصية ويقين ان لو الواحد بدأ شيء وتوقف عنه صعب العودة له كما كان وبالتالي لابد ان استاذ خالد كان يدخل ويقول مشاركة او اتنين على الاقل يوم ويوم واظن انا اقترحت عليه الاقتراح ده

جمعوا كل اللي فات ده وقوليلي نعمل ايه

اقولكم انا

في الحال والتو جائت لي الفكرة الجهنمية
ومصدر الفكرة كان احمد بدر لما قال انه اساسي له طبق الفول على الفطار وعليه توم كتير وكمون وبصراحة الريحة دخلت في مناخيري قوي وانا بقرأ
وقلت ادي الناس شوية حقن فول ( اكله الغني والفقير في مصر على حد سواء مع الاختلاف في نوع الوجبات الرئيسية ) وفي نفس الوقت استثير حفيظة استاذ خالد وغيرته على الموضوع ويبدأ يبذل شوية مجهود علشان الموضوع مش يتنسي ويبوظ وفي نفس الوقت مش عاوزين نرهقه ونضغط عليه

انا عارف اني تجاوزت الموضوع شوية لكن كان لهدف ما والحمد لله تحقق وعلى رأي احمد ممدوح هو فيه حد ميعرفش الفول ده لو اتحط عليه جبس واسمنت برضة هيتاكل

والحمد لله وصلنا للهدف وهو عودة الاستاذ خالد للكتابة مرة اخري ولكني اطلب منه وبكل موضوعيه وحب عدم الضغط على نفسه في هذه الصفحة ونسيان او تغافل عن شئونه الخاصة ( الاسرة / العمل / علاقاته الاجتماعية ) فيكفينا موقف واحد يوميا او موقفين يوم بعد يوم حتى لا ترهق نفسك
ثالثا
لي لوم بسيط على بنات مصر جميعا وهم متمثلين في الاستاذه فاطمة وهو الحال الشائع هذه الايام
طالما هناك رجلا يستطيع القيام بالمهام الانثوية فلتقف الانثي لتشاهد ما يعمل وقد لا يعجبها ما يفعله حتى وان كان مخطئا فهو يحتاج للتصويب وهذا ما لم يحدث واكتفت بقول استاذ الفول ( رغم اني ولا استاذ ولا يحزنون، ولكنها بعض الفترات التي كنت مسئولا فيها عن بيتنا في ظروف مرض الوالدة او سفرها للحج هي ما اكسبتني الخبرة في هذه الشئون ) ولم تشارك باي من الوصفات السحرية لها ( لو اني اشك ان توجد فتاه من هذا الجيل لها اي وصفة سحرية او بصمة في شئون المنزل عدا امور الالوان والديكورات)
( رغم اني لا اعترف بالفصل في المهام بين الرجل والاثني في شئون المنزل ، فقد علمنا ان المصطفي صلى الله عليه وسلم كان يعاون زوجاته امهات المؤمنين في شئون المنزل )
رابعا
موضوع ال 39 خطوبة ( لم يصلوا 39 بعد )
هي مجموعة مشاركات كتبتها في موضوع اخر واضح ان استاذ خالد حدث تداخل في القراءة بين الموضوعين وبالتالي جاء الرد هنا خطأ ( جل من لا يسهو )
ولكنه وعلي الرغم من خبرته الكبيرة لم يفيدنا بالرد في الموضوع سواء بذكر خبراته او بذكر نصيحة لي توضح ما هو التصرف السليم في مثل هذه الأمور باعتباره اخ اكبر لنا
والامر بالامر يذكر انا لم اتقدم فعليا لخطبة ال 39 ولكنهم تقدمت لواحده فقط وتقريبا 4 او 5 كان هناك مشاورات والبقية اباقية مجرد التفكير اوالاقتراح سواء من احد الاصدقاء او من الاسرة او تفكيري الشخصي في احدي الشخصيات وجميعهم الحمد لله على قدر كبير من الاحترام ولم اسيء لأحد منهم بالقول ولا الفعل سواء في الحقيقة او في مشاركاتي

اما عن المناقشات والتعليقات بيني وبين استاذ احمد بدر او احمد ممدوح فهي على سبيل المزاح الذي تعودت عليه مننا وهو من باب تفريغ شحنات من الهموم والضحك على مواقفنا فيها لكننا لم نحول الموضوع لساحة لمناقشة امور الزواج واعتقد ان هناك اكثر من موضوع يناقش هذه القضية

خامسا
اما الغريب في الامر هو موقف الادارة ورد استاذ حازم شاهين باستبعاد كل ما ليس له علاقة بموضوع ادب الرحلات في موضوعات اخري مستقلة
نحن نشكر له هذا المجهود خاصة وانه حافظ على مشاعرنا

وانا لست اعترض على ذلك ولكن الغريب في الامر هو فصل مشاركات الاستاذ gadix من ادب الرحلات على الرغم انها خبراته الشخصية في الرحلات اواسفاره

وان كان الهدف هو فصل اي مشاركات غير ادب الرحلات للاستاذ خالد خليفة فليتم تغيير الموضوع باسم
((( أدب الرحلات ..... خالد خليفة )))
خاصة وان النية في النهاية تجميعها وتنقيحها والاضافة عليها وتعديلها من اجل طباعتها ككتاب

وليتم استبعاد بعض المشاركات الاولية في الموضوع في نفس الموضوع الاخر الذي تم فيه الفصل

اخيرا وليس اخرا
واقف انا وتاعب نفسي في المطبخ اعملكم 7 اطباق فول ولا حد منك يقول شكرا ولا ايه رأيه في الفول اللي اتعمل

وعقابا ليكم

استنو لما افكرلكم في عقاب مجزي

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون
قديم 31-08-2010, 02:29 PM
الصورة الرمزية خالدخليفة
خالدخليفة خالدخليفة غير متواجد حالياً

من انا؟: محب لكل الناس / وارجو من الله العفو والمغفرة
التخصص العملى: تاجر عطور بالجملة -تاجر اراضى
هواياتي: القراءة والاهتمام بعلم الحديث الشريف

خالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond reputeخالدخليفة has a reputation beyond repute

والله الراجل ده بيتكلم صح طالما جاب سيرة دراع مرسى يبقى بيتكلم صح ههههههههههههههههههه(سعيد صالح فى المشاغبين )
ايه ياعم انتى حسستنى كأنى بشوف مشهد لعمر الشريف بعد م ضاعت منه فاتن حمامة فى فيلم صراع على بلحة وفى اخر الفيلم واحد اشترى دماغه واشترى كيلو بلح لعمر الشريف
انت اللى مكسل علينا شوية وانا بقى لى يومين مريض وبقاوم واكتب (مش فاهم ليه) وحتى لما حدث تحسن طفيف قمت دلوقت بس بكتابات خفيفة لان هنا محتاج عصير مخ (ده غير ساندوتشات المخ بتاعة ابراهيم المنتن )
ثم يااخى
انا طلبت من الاستاذ حازم انه يحذف بعض الردود التى لاتخدم هدف الموضوع
وانا نفسى خفت على بعض الموضوعات من الحذف لقيمتها الكبيرة ونقلتها تانى ومنهم موضوعات ليك وخصوصا موضوع محمد علي وفوجئت ان الاستاذ حازم حولهم الى موضوعات منفصلة مش عارف ليه
يمكن خاف احسن تزعلو
معلش ميعرفش ان العلاقة بيننا اكبرمن ارتفاع هرم خوفو بمترين
لكن انا احييه على وضع موضوع الفول كموضوع منفصل
وان كنت عاتب عليه انه جمع الردود المحذوفة تماما وسماها اعتذار كأنى بعتذر عن حذف الردود...وجاب اعتذارى عن الكتابة
مما يؤكد خوفه (مش خوفو /ده ملك وده ملك تانى) على زعلكم منى
مع العلم انا اول واحد يعتذر ان اكتشف انه غلطان وانا برجع بسرعة لانى اكتشفت انى كلمة أسف او متشكر بيحلو 99% من المشاكل بلا اى تجاوزات
وعلشان خاطرى بلاش العقاب
وعلى رأى عبد الحليم فى اغنيته الشهيرة

بلاش العقاب .....بلاش العقاب
ياحبيبى....... ياحبيبى
أرحمنى من الحساب ياحبيبى ... ياحبيبى (مؤلف الاغنيه دى هيخر ب بيتنا )
هههههههههههههههههه
كل عام وانت طيب ومرحبا بك كاتبا لامشاهدا ...وصاحب موضوع لامعلق عليه
قديم 31-08-2010, 03:08 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

ابداااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااا
لازم العقااااااااااااااااااااا اااااب

قديم 31-08-2010, 03:35 PM
الصورة الرمزية sad-bird

عقاب اليوم
بما اننا قرب اذان العصر وكلنا جوعى وعطشي وانا اولكم طبعا
فهذا عقاب اليوم

والعقاب ده حاص بالرجالة علشان ترعفوا يا ستات المنتدي اننا بنعرف نعمل كل حاجة بس بمزاجنا بس سايبنكم تعكوا

العقاب الرئيسي
1. صينية بطاطس بالفرن
كيلو بطاطس مقطعة شرائحة نصف سم
لحم بقري نصف ناضج على حسب الحاجة مقطع مكعبات صغيرة
علبة صلصلة او طماطم تضرب في الخلاط
3 بصلة مقطعة شرائح
3 قرون فلفل حرااااااااااااااااااااااق او الاستعاضة عنه بشطة
فلفل اسمر وملح وكمون
3 قطع دهن بحجم مكعب مرقة الدجاج
زيت ذرة
ترص البطاطس في صينية
يفرك البصل بالملح والفلفل الاسمر والكمون ثم يوزع حول البطاطس في الصينية
تضرب الطماطم في الخلاط ومعها قرون الفلفل او الشطة وتوضع على البطاطس
يوضع الزيت والدهن واللحم على الوش وتدخل الفرن وعند منتصف التسوية تولع الشواية لتحمر الوجة
وتترك حتى تجف تماما من السوائل ويبقى طعمها مغري وتبقى عاوزة تتاكل اكل كده انا ابو دنيا هيصوت دلوقتي لكن معلش هانت كلها 3 ساعات

2. رز بالشعرية
اغلب بنات النهاردة الحمد لله الحمد لله الحمد لله مبتعرفش تعمل رز ( اهيف حاجة في المبطخ )
معلقتين زيت ذرة
معلقة سمن بلدي
رز حسب الحاجة
شعريه حسب كمية الرز تقريب 1 : 5
ملح
ماء مغلي

تحمر الشعرية في الزيت ، تحط الرز وتحمره شوية صغيرة ، تضع الملح وملعقة السمن البلدي ، تضع الماء المغلي بحيث يصبح اعلى من كمية الرز بمقدار صباع اليد الاصغير في حالة الرز البلدي في حال الرز الفلبيني تزيد الكمية اكتر من ذلك ( معرفش كام والكدب خيبة )
يوضع على نار عالية حتى يغلي ثم تخفض النار لنار متوسطة ثم يوضع على اصغر شعله في البوتاجاز حتى يكمل النضج

3. طبق سطلة خضراء ( وتبقى خيبة قوي بقى لو معرفتوش تعملوه )
4. طبق شوربة لسان عصفور
كيس لسان عصفور
سمن
شوربة
مكعبين مرقة دجاج
ماء
ملح
حمر لسان العصفور في السمن وضع عليه مكعب مرقة الدجاج وكوب ماء بارد عليه واتركه حتى يتشربها كلها ثم ضع الشوربة عليه وهي مغليه وانتظر حتى تمام النضج

5. عيش سخن ومفقع ومفيهوش ولا كلاكيع ولا رمل ولا حاجة خالص عيش بمعنى كلمة عيش وسخن

العقاب الثاني ( كله متلج علشان الحر اللي احنا فيه )
دورق عرق سوس متللللللللللللللللللللللل لللللللللللللللج في دورق زجاج وحبات التلج على وشة يا سلااااااااااااااااااااااا ااااااااااام
دورق عصير مانجو متللللللللللللللللللللللل لج وبرضه على وشه التلج

دورق عناب مخصوص لاحمد بدر وبرضة متلللللج علشان هو بيحبه لدرحجة انه في الافطار الجماعي مقدرش يمسك نفسه قدامه وبلعه كلها مرة واحده ( اطلع بالدورق يا احمد يا بدر)

بلاش الخشاف اصله مبيحبنيش

العقاب التالي
صينية كنافة بالمكسرات
صينية كنافة بالمهلبية
ام علي
وقطايف محشية وقطايف بالكريمة
وبلح الشام
وكلهم سخنيييييييين على الاكل على طووووووووووووول

وكفايه كده لحسن الحلواني اللي على باب الشارع قفل

كفايه كده لو اني كنت ناوي على عذاب كبييييييييييير لكن يلا علشان خاطر ابو خليفة تعبان بس

أه نسيت
تمر سيوي معتبر او تمر سعودي من تمر المدينة اللي بيدوب في البق وانت بتاكله ده
اختارو اللي عاوزينه علشان نبقى نفطر عليه لان اللي فوق ده مش فطار ده عقاب ليكم بحلم بالفطار واخركم معايا طبق الفول اللي مش عاجبكم من عم عبده اللي قدام مدرسة ابن خلدون
لو انه مش بيشتغل على الفطار لكن هقوله يعمل حسابه ( بصراحة بيعمل فول معتبررررررررررر )

ولو الموضوع اتشال من هنا انتو حرييييييييييين