العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > عفشة السيارة

عفشة السيارة عفشة السيارة تشمل أنظمة التعليق و التوجيه و نقل طاقة المحرك للعجلات

قديم 29-05-2012, 01:13 PM
الصورة الرمزية محمد حسن عبد الرحمن
محمد حسن عبد الرحمن محمد حسن عبد الرحمن غير متواجد حالياً
هواياتي: معرفة وتجميع المعلومات عن السيارات واحب اصلح اى حاجة بايدى

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute
افتراضي رد: استفسار عن تربيط العفشة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhamdy75 مشاهدة المشاركة

لازم عفشجى أو ميكانيكى

لأن العدة والمفاتيح

لازم تكون أصلية

عشان بيربط جامد

والعدة الاصليه غاليه نار

أنا وأعوذ بالله من قولت أنا عندى عدة كاملة وأعتقد انها أصليه لأنها بتاعت ولدى منذ أن كان يعمل بالبحرية وكان بيجيب الحاجات ديه من بره وعندنا فى البيت منذ سنين السنين وتشوفها تلقيها زى ما هى على حالتها لم يحدث لها شياء فاعتقد أنها أحسن من الأصلية بتاعت دلوقتى وكمان انا وهو عندنا نفس الهواية أن اى حاجة فى البيت تحتاج تصليح بنصلحها حتى لو مش عرفنها نفتحها ونعرف طريقة عملها أزاى ونحدد العطل ونصلحه بنفسنا وحتى نعملها صيانه أنا أسف خرجت عن الموضوع بس كانت بحاول أوضح أن هى إصليه وخرجت عن الموضوع شويه هل بعد كل ده ممكن أعرف أربط العفشه أزاى ولا لازم خبره أنا قلت أسال الأول لأن مجربتش أعمل حاجه فى العربية الا القليل وطبعا حاجات سهله لاتذكر هل ممكن وانا بربط يحصل مشكله مسمار يتقطم حاجه تبوظ وآلف شكر لأهتمام حضرتك بالموضوع.
أخوك محمد

:G ROWIN~12:

قديم 29-05-2012, 01:20 PM
ahmed_gamal777 ahmed_gamal777 غير متواجد حالياً

ahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond reputeahmed_gamal777 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

ربط زى ما انت عاوز بس خلى بالك اى صامولة تحتها كاوتش زى كاوتش المقص ( طعمية ) تربط عليها بقدر معين عشان ما تشققش من كتر الرباط وتحتاج تتغير بعد كدة
انما صواميل البارات الطرف اربط عليها من نار
صواميل بيض بارات الطرف اربط عليها من نار
مسمار المقص اللى فى الشاسية بيتربط من نار
صواميل ربط الجشمة بالمساعد بيتربطة من نار لكن تخلى بالك اوى انك تربط من نحية الصامولة عشان لو ربط من المسمار الزوايا هاتخلف معاك
صواميل الميزان بيتربط عليها بحنية
ومع رباط العفشة يا ريت بخة جاز كدة عشان الدنيا تروق معاك
تسلم الايادى
قديم 29-05-2012, 01:37 PM

محمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond reputeمحمد حسن عبد الرحمن has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr_astra مشاهدة المشاركة

ربط زى ما انت عاوز بس خلى بالك اى صامولة تحتها كاوتش زى كاوتش المقص ( طعمية ) تربط عليها بقدر معين عشان ما تشققش من كتر الرباط وتحتاج تتغير بعد كدة
انما صواميل البارات الطرف اربط عليها من نار
صواميل بيض بارات الطرف اربط عليها من نار
مسمار المقص اللى فى الشاسية بيتربط من نار
صواميل ربط الجشمة بالمساعد بيتربطة من نار لكن تخلى بالك اوى انك تربط من نحية الصامولة عشان لو ربط من المسمار الزوايا هاتخلف معاك
صواميل الميزان بيتربط عليها بحنية
ومع رباط العفشة يا ريت بخة جاز كدة عشان الدنيا تروق معاك

شكرا لحضرتك يا مستر أسترا لردك السهل والمبسط وربنا يجعله فى ميزان حسناتك واشكر حضرتك لأهتمامك بالموضوع رغبه من حضرتك فى مساعده الآخرين والرد على أستفسارتهم وشكرا لحضرتك.
أخوك محمد

قديم 29-05-2012, 01:40 PM

كان فى مومضوع عايز اعرف عنه عن الباور ممكن أعرضه على حضاراتكم واللى عنده خلفيه يقول لكى تعم الفائدة على الجميع وشكر لأهتمامك يا رجالة مصر موتورز.
أخوكم محمد

قديم 29-05-2012, 01:40 PM
الصورة الرمزية mr_astra
mr_astra mr_astra غير متواجد حالياً

mr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond reputemr_astra has a reputation beyond repute

محمد حسن عبد الرحمن

يااااااااااااا رب

إرحمنا بقدرتك علينا