العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > استراحة مصر موتورز

قديم 15-10-2010, 02:57 PM
corsair
Guest

افتراضي رد: أدب الرحلات

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

من ضمن الحاجات اللي كرهتني في الكورة مرة نزلت تدريب في مدرسة ابتدائي وبنتكلم مع الولاد نفسك تطلع ايه زمااااااااااااااااااان على ايامنا كنا بنقول عاوز ابقى ظابط عاوز ابى دكتور عاوز ابقى مهندس عاوز ابقى صايع اي حاجة بسأل ولد نفسك لما تكبر تبقى ايه او تعمل ايه تخيلو يرد عليا يقولي ايه نفسي ابقى حسام حسن يا حبيبي حسام حسن ده لاعب كورة يعني انت نفسك تلعب كورة وتبقى لاعب كورة يقولي لا انا عاوز ابقى حسام حسن يا حبيبي حسام حسن ده اسم واسم حسم ده بيلعب كورة يبقى انت عاوز تلعب كورة اجيبه يمين يروح شمال اجيله شمال يروح يمين لما زهقني جيل منيللكن العيب مش عليه العيب على اللي اهمله وقصر في حق امانه ربنا اللي عطهاله

حرام عليك كفايا كرهتني في الحاجه الوحيدة اللي بتخرجني من مود الحكومه

كفايا يا عم محمد علي باشا بدل ما اجبلك اسماعيل باشا يقطعك هنا.

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة sad-bird مشاهدة المشاركة

انا عارف كلكم زهقتوا مني وبتقولوا عليا متحامل على الكورة

احنا مش زهقنا احنا طلعنا من هدومنا بسببك روح يا شيخ منك للي قتلت جوزها
قديم 15-10-2010, 09:00 PM
الصورة الرمزية sad-bird
sad-bird sad-bird غير متواجد حالياً

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

معلش يا عموره حظك جه كده بقى قعدت اكتب الرد على المشاركة نص ساعه وفي الاخر لسه بقول اعتمد المشاركة النور فصل هحاول ارد دلوقتي وربنا يسترها
وكمان مش فاكر كل اللي كتبته لانه كان كتير هحاول بقى على قد ما اقدر

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Injection مشاهدة المشاركة

ده الموضوع شكله هيسخن قوى.

طيب سخن انت كمان يلا وانزل الملعب
ههههههههههههه

معلومات رائعة ياخالد باشا, شكرا جدا عليها, ومعظم الناس فاكرة الحرب فعلا تمثيلية, وميعرفوش أن لولا الحرب دىكان زماننا زى غزة أو فييتنام

الحمد لله لو ان الواحد كان نفسه تستمر لكن هانت ان غدا لناظره لقريب ان اجلا او عاجلا الحرب قادمة

والله شكلنا هنروح مارينا بتذكرة ذهاب فقط.

هيا مش مارينا بس اللي رايحنا
بس عاوزين واسطة علشان لما نروح مارينا نبقى سوا نسلي بعض بدل ما يفرقونا عن بعض
هههههههههههههههه

والله مش لاقى حاجة أقولها, أستاذ جمال ده راجل دمااااااااااااااغ, ومصر محتاجة ناس كتير زيه دلوقتى.

يا راااااااااجل حرام عليك كفايه الللي فيها انت عاوزها تخرب اكتر والا ايه

كفاية أقتباس لحد كده

ههههههههه
ايه ايدك وجعتك والا عينك

أيه الحكايات دى كلها يا دوك, تغيب تغيب وترجع بقافلة حكايات.

ياعم انا حكاياتي على قد حالها متجيش حاجة في ابو عمر
ده مسح زور بس لغايه لما الاكل ينزل من عصارة ومخمخة ابو عمر

ومغامراتك فى ثانوى جامدة جدا

سنةاولى وتانية مش مغامراتي انا دي حصلت قدامي بس لكن تانية حصلت قدامي واتدبست فيها

كل دى أنشطة

امال لو قلتلك اللي في الجامعة كنت قلت ايه انا كان كبيري اني اقعد في البيت اسبوع واحد مش اكتر بعد كده تلاقيني في معرض او مؤتمر او رحلة اومعسكر

ده أنا كنت مشترك كمبيوتر, غير الحصص العادية مقعدتش عليه أكثر م 10 مرات فى ال3 سنين, كلها أنشطة صورية, وفين, فى طبرى الحجاز.
ههههههههههههه
طيب منتا جنبي اهو ما تجيلي على الكلية

يا حبيبي انا كنت في اسرة الكمبيوتر ايام ما كان الكمبيورت له قيمة واللي بيعرف اصلا يفتح الزرار بتاعه ويعمل باور اون يبقى عبقري وهقولك مواقف الكمبيوتر في الاخر لحسن النور يقطع تاني

وحكاية الصاروخ دى مشابهة للهبل اللى كان بيحصل عندنا, وأكياس المياه اللى بتترمى من فوق على الحوش, والسجائر اللى نص المدرسة كانت بتشربها, ده مرة رموا ديسك من الدور ال3 على الحوش!!!

لالالالالالالا الافترا بتاعنا موصلش لغايه كده احنا اخرنا كانت حاالات فردية مش زي دلوقتي المدرسين مش لاقيين حق ولا باطل مع الطلبة

وقنبلة المولوتوف, أنا كدبت نفسى وقلت هتبقى أزازة مياه ولا حاجة سائلة تانية, بس مولوتوف بجد, الولد ده بطل بصراحة.

بطل ايه بس ده مصيييييييييييييبة
انا افتكرت هما مش لقيوه ليه يومها المبني اللي كان فيه بيطل على مدرسة اعداداي وسورها جنب المبني على طول نط من الشباك على سور المدرسة التانية وخرج من هناك

بس المولتوف اللي كان عاملها كانت صغيرة او تأثيرها محدود او مش مالي الزجاجة للأخر والا كان الراجل ولع هو تقريبا كان قصده يخوفه بس
بس الغريب يومها اننا كنا كلنا بنضحك طلبه ومدرسين
اصلنا كنا بنحب المدير ده قوييييييييييييييييييييي
والا منظره وهو صوته عامل زي صوت العرسة وخايف ومرعوووووب
ههههههههههههههه

وبالنسبة للكورة, أنا عامة بعتبر لعيبة الكورة والممثلين والمغنواتية كلهم entertainers مجرد مهرجين وأرجوزات زى اللى كانوا موجودين زمان, ومع الأنحطاط فى مستوى أفلامنا وفقدانها للرسالة الجيدة, بقوا أقل من الأرجوزات.

عندك حق لو اني اختلف معاك في الرؤية الدرامية
الرؤية الدرامية لاي عمل ليها اثرها وفاعليتها سواء سلبا او ايجابا لكن للأسف التطور في صناعه السينما والتركيز على القضايا الشائكة اللي كان صعب فتحها حلو لكن اللي مش حلو انك تعرضها باسفاف وابتذال زي قضايا الزواج العرفي والعلاقات المثلية والمحرمات وزنا المحارم والعشوائيات اللي فلقنا بيها خالد يوسف هو كلامه صح لكن عرضه بالصورة دي بيعمل نوع من المحاكاة عن الناس خصوصا لما الناس بتاخد قيمها من الافلام النهاردة ومن النجوم مش من الاهل والتربية والمجتمع والكملام كتير في الموضوع ده لو تحب بس عم خالد هيطرنا في الشارع بعد كده ومش هنلاقي مصور موتورز تاني
ههههههههههههه

وبعد ظهور الألتراس والتعصب الأعمى للفرق المختلفة, بأذن الله وقريبا هندخل فى حرب أهلية بين المشجعين.

هو احنا مدخلناش فيها مهي كل يوم بتحصل بعد كل مااتش والمسلسل اللي كان مرة بيتريق زمان على مشجعي الفريقين والحروب اللي بتدور بينهم اصبحت اليوم حقيقة

وبالنسبة للالتراس فده له قصة معايا هقولها هيا كمان لما اخلص
هههههههههههههه
خليك متشوق ومتابع

وبعدين هو حضرتك دخلت الجيش, ولا أيه, لو حصل أنا أطالب بقص كل الحكايات الموجودة والا هعتصم فى الموضوع.

للأسف ياعموره دخلته الله يسامحه اللي زقني
ههههههههههههههه
وللأسف اكتر مش هقدر احكيلك منه حاجات كتير انت عارف طبعا ليه

والكلام موجه لخالد باشا برضه, ربنا يخليهولنا.

ياااااااااااااااااااااااا اااارب يخليك للغلابة يا ابو عمر يا زعيم الاغلبية
بس عمك خالد مدخلش الجيش
طلعت اوت منك يا عموره

الا صحيح محدش يقوله كل سنة وانت طيب يا زعيم كده

أنا يشرفنى أنى أكون أول واحد يعبرك, بهزر طبعا, بجد يشرفنى الرد على حكاياتك الملحمية, 3 سنين فى 3 مشاركات, شكرا يادوك .

الشرف ليا انا يا عمرو بس اما وريتك يا مفضووووووووووووووووووح
هتروح تعمل لولا امتى
وتلزق درش عيب عليك منظره بقى عره قوي
ههههههههههههههههه

وشكرا لكل محترم شارك فى الموضوع المتميز ده بقصة أو بتعليق علشان يكون جزء منه, أنا مذبهل من كمية القصص والجهد اللى أتحط فى الموضوع, والمعلومات والتجارب اللى أستفدت منها انا وغيرى جدا, وشكر كبير جداااااااا لخالد باشا (الريس).

طيب يلا يا ريس سخن انت كمان واحكي وطلع وقوووووووووووول لحسن افضحك اكتر منتا مفضوح بلولا ودرش
هههههههههههههههه

إن العين لتدمع وإن القلب ليحزن وإنا على فراقك يا خالد لمحزونون
ولا نقول إلا ما يرضي ربنا
إنا لله و إنا إليه راجعون

التعديل الأخير تم بواسطة sad-bird ; 15-10-2010 الساعة 09:19 PM
قديم 15-10-2010, 09:37 PM
الصورة الرمزية sad-bird

sad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond reputesad-bird has a reputation beyond repute

الالتراس
كنت مرة في قاعده وواحد بيتكلم عن الالتراس بقوله يعني ايه التراس
قالي دي رابطة مشجعي النادي ( كان الاهلي على ما اذكر )
قلتله والله الالتراس معناها كده
بيقولي اه والزمالك كمان عاملين التراس
يا سلام والزمالك كمان اه
وكل نادي دلوقتي بيتجه لعمل رابطة للمشجعين بتوعه
قلتله والله كويس هيتعمل رابطة لكل مشجعي النادي حاجة تشرف صحيح ضم وتجميع الناس
الا صحيح هو مش التجمع لاكتر من 3 في قانون الطواريء والتجمهر والتجمع والصيحات والهيصه يبقى تحريض على قلب نظام الحكم
اخدها بضحك وقلب الموضوع
قلتله عموما خلينا في الالتراس تعرف تكتبها انجليزي
طبعاااااااااااااااااااااا اا ultras
هايل
ممكن تجيب قاموس
ليه
نترجمها سوا
منا عارفها رابطة مشجعي النادي اللي احنا تبعه ده انا متأكد منها قاموس ايه وبتاع ايه
معلش خدني على قد عقلي وترجمها معايا
حاضر
افتح ياعم ترجم كده
يدور مش لاقيها
قلتله شيل الاس s علشان دي للجمع وترجم بقى
altraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa aaaa يا نهار مش فااااااايت يعني احنا كده متطرفين
انا مقولتش حاجة
انت اللي قولت
لالالالالالا الالتراس يعني رابطة المشجعين ملهاش دعوة بالتطرف وبعدين دي رياضة والرياضة مذكورة في القرآن
يا نهارك مش فايت قرآن ايه اللي مذكورة فيه
اه دي ايه في القرآن علموا اولادكم ...........
طيب بس بس بس بس بس .. انت هتخرف دلوقتي
ليه بس
هقولك ليه لان اللي هتقوله ده قول مأثور عن سيدنا عمر بن الخطاب رضي الله عنه ولا هو آية في القرآن ولا هو حديث شريف وانما قول مأثور والهدف منه اعداد جيل صالح وقوي وقادر على الدفاع عن نفسه ووقتها كانت رياضات الدفاع تتمثل في السباحة والرماية وركوب الخيل مش في الكورة
لما الرياضة تتطورت ونشأت انواع اخري ورياضات اخري ومسابقات بدأنا بقى في التفاعل لما المسابقات زادت عن حدها والهمجية رجعت تاني بقت الرياضة بالوضع ده لعنه مش نعمة وبعدين الاهتمام بيكون بكل حاجة تنمي الجسم وتحافظ عليه مش كل حاجة تخرب ابلد وتوقف حال الدنيا وتلهي الناس عن حياتها
وسكت واستني الباشا يرد بكلمه ابداااااااااااااااااااااا اا
بعد دقيقة من الذهول قالي بس التراس يعين رابطة مشجعين مش يعني متطرفين
يا نهار مش فاااااااااااااااااااااااي ت قوم يا اخي من خلقتي قوم مش عاوز اشوف شكلك

تفتكروا هو كان متنح ليه

قديم 15-10-2010, 10:25 PM
الصورة الرمزية sad-bird

اسرة الكمبيوتر في المدرسة

كان عندنا في المدرسة معملين كمبيوتر الاتنين اي بي ام
الاول اجهزة على ديسكات 5.25 خمسة وربع بوصة والثاني كان 3.5 بوصة
والاول ده كان الشائع بتاع الطلبة لكني انا طبعا مكنش من الطلبة ههههههههههههه

وكنت دايما تلاقيني في المعمل التاني ابو ديسكات 3.5 بوصة وعلى طول تلاقيني شايل شنطة العدة علبة صغيرة فيها ديسكات عليها دوس انتقالا من دوس 3 الي 6.22 اخر اصدار اشتغلت عليه بعدها نزل 98 كنظام تشغيل واختل مكان الدوس

وكان فيه جهازن ماستر الاول في المعمل 5.25 وده عليه هارد 1 جيجا
والتاني مساتر عليه هارد 2 جيجا وكان عليه ويندوز 3.11
طبعا كانت طفرة لينا بعد اجهزة صخر والدوشة بتاعتها وعلشان تشغله غالبا العاب او كتابه بس وتشغل شريط صخر على الجهاز ووصلة منه على كاسيت صغير علشان تشغ شريط الصوت وتركبهم على تلفزيو ن وتقعد النصبة معموله قدامك قاااااااااااااااااد كده ولو حبيت تنقل الجهاز من مكان لمكان هيييييييييصة

المهم كان العباقرة اللي هما احنا طبعا اللي معانا اسرار المعامل كلها وكل محتواياتها اكتر من المدرسين نفسهم بل ان الجهاز الاحدث وقتها ابو هارد 2 جيجا مكنش حد بيشتغل عليه غير 3 افراد والتلاته طلبة وانا كنت منهم
ويوم ما قرروا انهم يستغنوا عن خدماتنا كان فيه برنام صغير معمول على GW Baisc وقتها ده كان طفرة مقانة بالبيزك العادية او اللوجو
عملنا كام امر كده باللون الاحمر وحطيناه في الجهاز
الجهاز يفتح
يشتغل
والعداد يعد براحته ( وقتها كانت الرامة 32 و 64 ) مش النهاردة بنقيس بالجيجا هههههههههه
وبعد ما العداد يعد تلاقي الويندوز بيحمل واحنا حاطين الملف في اول التشغل ولغينا ملف AUTOEXEC وشغلنا البرنامج اللي عملناه
وفجأه سمعنا صريخ
يا نهار اسود طفي يله انت وهو وجري على الاستبليزر وفصل الباور عن كل المعامل
فيه ايه يا استاذ خير
مفيش
امال ايه
فتحنا الباور تاني وهو راح على الجهاز وراح عامل نفس الحركة
وتنح وكان قرب يعيط
فيه ايه
مفيش
الجهاز عهده عليه طبعا واي حاجة تحصل فيه اكيد تبقى كارثة بالنسباله
وقتها الجهاز يجيب مرتب سنة بحالها ويمكن اكتر وهو مش ناقص
المهم تاني يوم قعد يتمسكن ويتمسح فينا ويا ولاد ده انا اخوكم الكبير برضة وانتو عارفين اني بعزكم بس اصل باقي التلاميذ بيتكلمو عنكم وعن وجودكم الدايم في المعمل واننا بنتعامل معاك غير باقي الطلبة
طيب احنا مالنا ايه المقدمة دي عاوز ايه
عاوزكم تشغلوا الجهاز الماستر
طيب ما تشغله حضرتك مش حضرتك بتعرف كمبيورت برضة
ايوه بس انتو حاطين فيروس عليه
احناااااااااااا

وهنحط فيروس ليه
وهنجيب فيروس منين
لالالالالا
ده اتهام باطل
امال ايه اللي بيحصل للجهاز ده
ولا نعرف
ادخل بص يا سامح ( زميلي ) دخل فتح الجهاز الجاز شغال وزي الفل اهو ماله فيه ايه
المدرس تنح قوي محدش فينا عمل حاجة علشان الجهاز يشتغل لوحده
ايه ده بقى عفريت والا ايه

طيب اي اوامر تاني
خلاص يا ولاد متزعلوش مني وان شاء الله كل يوم فترة الفسحة تيجوا بس مش اكتر م كده علشان زمايلكم
وقتها كنا تشبعنا اصلا كمبيورت فمكنش فارقة معانا وفي نفس الوقت كان الوقت ضيق للمذاكرة
خلاص يا استاذ وبنقاص اصلا الفسحة
خرجنا
وهو عمل ريستارت للجهاز
يا ولاد التيييييييييييييييييييييي ييت
انت يلا انت وهو
خير
فيه ايه تاني
انتو عملتو ايه
ولا حاجة
فيه ايه
تعالى انت وهو شيلو اللي عملتوه من الجهاز لحسن اوديكم في داهية
مفيش حد بيقعد على الجهاز ده غيركم
( بالذمة مش عيب مدرس كمبيورت يحتاس قدام الطلبة بتوعه هو خرج علوم رياضه اصلا واحنا ولاد امبارح )
طيب احنا عملنا ايه بس
شغلوا الجهاز اهو
فيه ايه بقى
الجهاز اشتغل وده متنح
لا بقى
انا عاوز افهم فيه ايه
وفضل مقتنع ان فيه عفريت على الجهاز اسبوع وهو يحاول معاه علشان يعرف السر ايه ابداااااااااااااااااااااا ااا

ايه بقى اللي كان بيحصل
عملنا برنامج صغير ب Qbasic ودي كانت بالنسبالة لغة برمجه جديده عليه ومكنش يعرف اي حاجة فيها ودخلنا البرنامج في خيارات التشغيل الاولى وغيرنا عداد الثواني
فكان سامح الو لما دخل يفضل يدوس escape لما الجهاز يحمل يروح داخل ويندوز
طيب لما هو بيفتح بيحصل ايه
الملف بيروح داخل على اللي احنا عاملينة والشااشة تبقى سودة ثواني وبعدين تظره رسالة حمراء مع فلاشر
الجهاز فيه خطأ كبير برجاء اغلاق الجهاز لعدم حدوث انفجار
وهو يموت من الرعب ويجري يقفل الجهاز لغايه في الاخر لما صعب علينا قلنا كفايه عليه كده وشلنا الملف من على الجهاز وسيبناه محتاس ولا عرف ايه اللي عملنا في الاول ولا في الاخر
وبعديها بفترة اتصاحب علينا وبعدين مرة واحده انا عارف اعرف اللي انتو عملتوه في الكمبورت ايام ما كان مدوخني كان فيه ايه
ولا حاجة
ده برنامج صغير سامح جايبه من واحد
وبعدين لقانا مرة شغالين على QBasic فقال ايه ده عرفناه
وعلمناه شويه اجاة
منها بدأ يفهم ايه اللي حصل
طلب منا نعمله حاجة قريبة من اللي كان عاملينه في صورة عرض عملناها ونزلنالها الوان وظبطان الدنيا وبعدين بيقول طيب ازاي بقى اخلي الحاجة دي فتتح اول لما الجهاز يشتغل
هاااااااااااااااااه
مين
بتقول ايه
مهو انتو لازم تقولولي عمتوا ايه وازاي مفيش غيركم في المدرسة كلها يعرف يعمل الكلام ده وانتو قدامي دلوقتي عملتوا نص الشغلانه يبقى باقي النص التاني
هتقولو والااااااااااااااا
طبعا كنا بقينا اصحاب معاه والسنة اصلا قربت تخلص ومش عاوزين وش على الاخر
قلناله على نص الح0كاية وسيبناه يكمل الباقي
وده فضل حابس نفسه في المعمل كتييييييييييييييييييييييي يير
يدرب نفسه علي حاجات كتير من اللي علمناهاله

هههههههههههههههههههههههه
كانت ايام
دلوقتي الواد عمرو شايل اللاب جنبه مخليه على كرسي درش وفي ثواني يدخل يحمل اللي عاوزه من الفلاش مودم ومن برامج تطبيقات لبرمجه لجرافيكس ل شبكات
مش احنا كنا نفتح زرار البور اللي كان لازم يعمل صوت وانت بتفتحه لو معملش التكه بتاعته ( تيك ) ميشتغلش هههههههههههههههههههه
والتخزين الناس دلوقتي بتتعامل بالتيرا بايت واحنا كنا فرحانين لما كنا بنشغل الاجهزة على ديسكات 3.5 بوصة
ويا سلام بقى على العباقرة الاطفال لما كنو يفرحوا قوي باللوجو ويقعدوا يرسموا بالسلحفة ويا لهوي على العياط والزعل والبهدله اللي كانت بتحصل من الديسك ال 5.25 لو كان اتعرض لشمس او حرارة او تراب او اتني او واحد حطة في كطتاب وقعد عليه كانت تبقة كارثة ويفضل مينامش اسبوع
ههههههههههههههههه

هو انا رغاي كتير كده ليه
منك لله يا للي في بالي سايبنا كده محتاسين
الواحد مش كان قلبها مراجيح احسن علشان بيدوس نفسه يتفرج على المراجيح
ههههههههههههههههه

قديم 15-10-2010, 10:31 PM
الصورة الرمزية sad-bird

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة احمد بدر1978 مشاهدة المشاركة

بس مش باين عليك المصايب دى

يا ما تحت السواهي دواهي يا ابو نسمة