العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA

كيا KIA احد اعمدة عملاق الصناعة الكورى اندمجت مع هيونداى لتصبح اكبر مجموعة فى كوريا الجنوبية بينما بدات باعادة تجميع موديلات مازدا القديمة من اشهر الموديلات بيكانتو - سيراتو - ماجنتيس - كارينز - ريو - اوبيروس - كارنفال - سورانتو

قديم 20-03-2012, 05:06 PM
muhamedaly muhamedaly غير متواجد حالياً

muhamedaly will become famous soon enough
افتراضي اسوأ مركز صيانه كيا اسمه ابو رواش

عملت صيانه ال120 الف امبارح في مركز ابو رواش لعربيتي الكيا برايد سيدان 2002 وللاسف لاحظت الاتى.1-العربيه صوتها بقي وحش خالص عن الاول وحسيت بعد ممشيت من المركزاني دي مش عربيتي واني راكب نقل.2-لمبة الحزام اللي في التابلوه كانت شغاله ودلوقتي اختفت.مش عارف لغوها ليه الظاهر مش عاوزيني استخدم الحزام.3-العربيه بقت تحدف يمين لدرجة اني رجعت بيها المنيا وانا متضايق ومتغاظ لانها كانت زي الساعه وطارة الدركسيون بقت مش عدله ومش عارف اشوف العدادات كويس 4-الاسوأ اني وقفت في الطريق للاستراحه ولما حبيت اكمل فوجئت ان العربيه مش عاوزه تدور الكلام ده بالليل علي الصحراوي الغربي ومعايا مراتي وولادي ووالدتي المهم رفعت الكبوت لاكتشف ان المركز المحترم مربطش كابل البطاريه السالب وفك من مكانه.ركبته باليد لغاية ما ارجع ولكن طول الطريق وانا خايف ليكون في عجله مش مربوطه ونضييع بسبب ناس مستهتره .لكن احمد لله وصلنا بالسلامه.5-كنت عاوز الصق جلده مش عارف اسمها ايه وبلغت مهندس الاستقبال بيها لكن للاسف سابوها علي التابلوه.6-الخدمه محترمه وناس اخر ذوق لدرجة ان المهندس مشى الساعه 4:30 من غيير ما استلم العربيه وسلمهالي عامل الغسيل اللي غسل العربيه ولم اجد احد يسئلني اخبار العربيه ايه او انت مبسوط ولا لأ او يجرب معايا العربيه.طبعا انا اتصلت بخدمة العملاء واشتكيت فقالو هنخلي المهندس اشرف يكلمك لكن انا رفضت لانه من الذوق انه كان استني وسلمني العربيه لاني المفروض في مكان محترم بيحمل اسم كيا مش في الشارع.وبالتالي اي واحد صحبي بيفكر يشتري عربيه هنصحه يبعد عن كيا .واللي معاه كيا يبعد عن فرع ابو رواش.ان شاء الله لو هغير العربيه مش هتكون كيا.
قديم 21-03-2012, 03:00 AM

افتراضي رد: اسوأ مركز صيانه كيا اسمه ابو رواش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة muhamedaly مشاهدة المشاركة

عملت صيانه ال120 الف امبارح في مركز ابو رواش لعربيتي الكيا برايد سيدان 2002 وللاسف لاحظت الاتى.1-العربيه صوتها بقي وحش خالص عن الاول وحسيت بعد ممشيت من المركزاني دي مش عربيتي واني راكب نقل.2-لمبة الحزام اللي في التابلوه كانت شغاله ودلوقتي اختفت.مش عارف لغوها ليه الظاهر مش عاوزيني استخدم الحزام.3-العربيه بقت تحدف يمين لدرجة اني رجعت بيها المنيا وانا متضايق ومتغاظ لانها كانت زي الساعه وطارة الدركسيون بقت مش عدله ومش عارف اشوف العدادات كويس 4-الاسوأ اني وقفت في الطريق للاستراحه ولما حبيت اكمل فوجئت ان العربيه مش عاوزه تدور الكلام ده بالليل علي الصحراوي الغربي ومعايا مراتي وولادي ووالدتي المهم رفعت الكبوت لاكتشف ان المركز المحترم مربطش كابل البطاريه السالب وفك من مكانه.ركبته باليد لغاية ما ارجع ولكن طول الطريق وانا خايف ليكون في عجله مش مربوطه ونضييع بسبب ناس مستهتره .لكن احمد لله وصلنا بالسلامه.5-كنت عاوز الصق جلده مش عارف اسمها ايه وبلغت مهندس الاستقبال بيها لكن للاسف سابوها علي التابلوه.6-الخدمه محترمه وناس اخر ذوق لدرجة ان المهندس مشى الساعه 4:30 من غيير ما استلم العربيه وسلمهالي عامل الغسيل اللي غسل العربيه ولم اجد احد يسئلني اخبار العربيه ايه او انت مبسوط ولا لأ او يجرب معايا العربيه.طبعا انا اتصلت بخدمة العملاء واشتكيت فقالو هنخلي المهندس اشرف يكلمك لكن انا رفضت لانه من الذوق انه كان استني وسلمني العربيه لاني المفروض في مكان محترم بيحمل اسم كيا مش في الشارع.وبالتالي اي واحد صحبي بيفكر يشتري عربيه هنصحه يبعد عن كيا .واللي معاه كيا يبعد عن فرع ابو رواش.ان شاء الله لو هغير العربيه مش هتكون كيا.
ملحوظه انا دفعت 2400 جنيه في صيانة ال120 الف وتغيير تيل فرامل وطنابير اماميه و3 لمبات.ووصلت التوكيل الساعة 8 ص ومشيت الساعة 5 المغرب.وافتكرت حاجه تانيه لما اشيل رجلي من علي الاكسراتير الاقي النور الواطي يضعف خالص ولما ازود يعلي تاني ويعيني علي التوكيل .بصراحه من امبارح وانا مش عاوز اشوف العربيه .الله يسامحهم خلوني كرهت عربيتي .

التعديل الأخير تم بواسطة muhamedaly ; 21-03-2012 الساعة 03:29 AM
قديم 22-03-2012, 05:22 PM

اتصل بي اليوم المهندس المشرف علي صيانة عربيتي في مركز صيانة كيا ابو رواش ليوضح لي ما حدث وان العربية كان من المفروض ان تبقي ليوم اخر بالمركز .وطلب مني الرجوح مرة اخري لفحص العربيه واستكمال ما بها .فسألته هل احجز ميعاد للقدوم اليكم فاجاب لا واعتبر ان دي عربيتي.بصراحه انا مبسوط ان مركز كيا بيحترم عملائه وبيحترم الاسم اللي بيحمله kia .إن شاء الله انا هرجع للمركز تاني وهكتب اللي حصل معايا .والمكالمه دي تجعلني احس ان اللي حصللي مكنش مقصود وان ده مش اسلوب فرع ابو رواش .شكرا EIT واتمني ان تكونوا في المقدمه دايما
قديم 23-03-2012, 12:08 AM
ali farouk ali farouk غير متواجد حالياً

ali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant futureali farouk has a brilliant future

ان شاء الله يظبطوها لحضرتك وترجع تحب عربيتك تانى
قديم 23-03-2012, 12:28 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

يا رب خير دايما

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا