العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > النادى الثقافى الاجتماعى > تجارب اﻷعضاء

تجارب اﻷعضاء ساحة لعرض فيها اﻷعضاء تجاربهم فى شتوى مناحى الحياة

قديم 01-06-2012, 03:50 AM
الصورة الرمزية ابوشروق
ابوشروق ابوشروق غير متواجد حالياً

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أعرف كل شئ عن السباكة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حمدي 84 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم استاذنا الفاضل ابو شروق اولا اشكرك علي كرم اخلاقك وحسن الظن اللي اسال الله ان يكون خير مما تظن والا فانا اقل من ذلك لولا فضل الله واحيك علي تواضعك انك تحيل اجابة سؤال الي اهل الاختاص مع العلم انك لو اجبت لا يقدح احد في اجابتك لانك يدك في المهنه وبيمر عليك صنايعيه خصوصا السيراميك فاكيد انك علي علم بمثل هذه الامور ويشاء الله ان اقراهذه المشاركة مصادفة لاني في الحقيقة كان عندي سؤال لحضرتك واسف اني بتعبك معي وهو لي واحد من اقاربي دق طلمبة مياه جوفيه للبيت واخرج منها اربع حنفيات لاهل الشارع وطبعا ركب ماتور رفع واحد حصان نوعه كلبيدا ايطالي ودي بناءا علي راي السباك اللي ركب الحنفيات والراجل اللي دق الطلمبه وقالو ان هذا افضل الانواع وقالو ان من كثرة الضغط ممكن يكسر المواسيروالطلمبة دي علي عمق 50 متر وقالوا ان الماتور ده بيرفع 13دور ولما ركبناه وجدناه لا يرفع الدور الثاني ولو رفع للثاني بتكون الميه ضعيفه واذا فتحت حنفيه من الاربع اللي في الشارع بتقطع الميه عن الدور الثاني تماما وجبنا ماتور مستعمل وجربناه لعل الماتور الجديد يكون فيه عيب وجدنا نفس الوضع وطبعا الراجل اللي دق الطلمبه قال حل صعب ولم نقتنع به اصلا وهو انه عايز يحفر في الارض 3 م ويعمل غرفه ويضع الماتور فيها وقال انه يطلع ميه عشرة اضعاف وطبعا الكلام غير مقنع اضافه الي صعوبة تنفيذه فاحب ان اعرف راي حضرتك وربنا يجازيك خير
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخ الفاضل حمدى
أسف لتأخرى فى الرد لظروف أنشغالى
الكلام ألى قاله الاخ السباك أنه عايز يعمل غرفه
على عمق 3متر ده مش حل أبدا للمشكلة دى
العملية حسابية بناءا على قدرة الموتور
الموتور وأنت بتشتريه هتلاقى فى موتو تحضير ذاتى وموتورعادى
وكل قدرة حصانية فى النوعان ولها أختصاص
يعنى فى موتور يسحب من مسافة بعيدة لكن يدفع المياه لمسافة أقل
والنوع الثانى العكس يسحب من مسافة قريبه يطرد لمسافة بعيدة
وبخصوص عمق ال 50 متر فأنصحك بموتور
من 1.5 حصان الى 2 حصان
ونوعية كالبيدا ولوارا و سير هما من أفضل النواع فى مصر وكلهم صناعة أيطالى
تقبل تحياتى
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 01-06-2012, 09:03 PM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابوشروق مشاهدة المشاركة

سيدى الفاضل أعتذر على التأخر فى الرد وذلك لأنشغالى أعتذر بشدة
بخصوص العيب الموجود بالخلاطات فده بسبب
تلف قلب الخلاط والجزء المسؤل عن العطل ده بتسمى التيله ودى بتركب فى القلب لتحكم فى الغلق والفتح ويمكن تغيرها وصيانة قلب الخلاط ولو حالة القلب تالفة تماما يمكن تغيره وهو متوفر بكثرة ويفضل شراء الايطالى وسعره تقريبا 10 الاصلى والتقليد ب 5 جنيهات
بخصوص مشكلة السيفون فممكن حضرتك ترفع غطاء السيفون وتقلل منسوب المياه عن طريق العوامة وممكن شراء طقم صيانة لماكينة السيفون وهو عبارة عن عدد 2 كاوتشه واحدة للعوامة والثانية للقلة الخاصة بطرد المياه
أرجو من المولى عز وجل أن أكون أفدتك وأنا تحت أمرك فى أى شىء
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555
أنا اللى بشكرك بشدة يا أبو شروق. انت فعلا أستاذ وخبرة وكلامك يستاهل ثقلة ذهب. ربنا يزيدك من المعرفة.

أنا ممكن أغير القلب كلة عادى دى كلها 20 جنية للأثنين. ادول على الإيطالى. ولكن أليس مبكرا جدا أن يتلف قلب الخلاط بمجرد مرور 3 سنوات. هو جومانا دة أبو 370 جنية الطقم 3 قطع ( وش ومطبخ ودش) طلع فشنك ولا ايه,

هل لو كان الطقم أيديال استاندر مثلا كان قعد أكثر. أنا فاكر انه على العلبة بتاع الجومانا كان مكتوب ضمان 10 سنوات باين. هو طقم الأيديال ستاندر الثلاث قطع بكام؟

بالنسبة للسيفون حضرتك بتقول أنى اعدل شوية فى العوامة علشان اقلل من منسوب المياة فكيف يتم هذا. هى العوامة بيكون طالع منها عمود حديد. ممكن توضيح أكثر.
قديم 02-06-2012, 08:29 AM
شهيدة شهيدة غير متواجد حالياً

شهيدة is on a distinguished road

موضوع قيم وجهد وتعاون متميز من الاستاذ ايمن
ولسه حالا منتهيه من قراته
وكون انى بالفعل انتهيت من اعمال السباكة فكنت عايزة اسال حضرتك
بالنسبه لحوض المطبخ ايه افضل الانواع ؟ وبما ان الخلاط هيبقى من الحوض مش الحيطة فهل يفضل انى اجيب حجم معين سواء للحوض او الخلاط
وهل ممكن تفيدنى بالاسعار الخاصه بيهم

كمانلو ممكن تعرفنى رنج اسعار الحوض والتواليت لايديال استاندرد وديورافيت
وخلاطات جروهى وايديال استاندرد ايهم افضل وهل فرق السعر بينهم كبير؟

وشكرا جزيلا
قديم 03-06-2012, 12:20 AM
الصورة الرمزية ابوشروق

ابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond reputeابوشروق has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tham1010 مشاهدة المشاركة

أنا اللى بشكرك بشدة يا أبو شروق. انت فعلا أستاذ وخبرة وكلامك يستاهل ثقلة ذهب. ربنا يزيدك من المعرفة.

أنا ممكن أغير القلب كلة عادى دى كلها 20 جنية للأثنين. ادول على الإيطالى. ولكن أليس مبكرا جدا أن يتلف قلب الخلاط بمجرد مرور 3 سنوات. هو جومانا دة أبو 370 جنية الطقم 3 قطع ( وش ومطبخ ودش) طلع فشنك ولا ايه,

هل لو كان الطقم أيديال استاندر مثلا كان قعد أكثر. أنا فاكر انه على العلبة بتاع الجومانا كان مكتوب ضمان 10 سنوات باين. هو طقم الأيديال ستاندر الثلاث قطع بكام؟

بالنسبة للسيفون حضرتك بتقول أنى اعدل شوية فى العوامة علشان اقلل من منسوب المياة فكيف يتم هذا. هى العوامة بيكون طالع منها عمود حديد. ممكن توضيح أكثر.
ليس مبكر أن يتلف قلب الخلاط فى 3 سنوات
هذه مدة معقولة فى ناس ممكن تبوظ القلب فى أقل من سنه
وذلك بسبب سوء الاستخدام أو بمعنى أخر معملة الخلاط بعنف عند الغلق والضغط على المقبض لتأكد من غلق المياه وهذا يؤدى ألى تلف القلب
أما بخصوص سعر الخلاطات الايديال فيتراوح سعر الطقم الثلاث قطع من 800جنيه ألى 10000جنيه حسب الموديل وللعلم الضمان مدى الحياة
فأعذرنى لا يمكن المقارنه بينه وبين الجومانا
لكن يوجد طقم خلاطات بسعر معقول وأسمه جولد
صناعة مصرية وليس بضمان لكن عن تجربة كويس ويستحمل الاستخدام الشاق وسعر العادى منه 450جنيه والهندميكسر 650جنيه للثلاث قطع
بخصوص عوامة السيفون يوجد نوعية بها مسمار لضبط منسوب المياه موجود فى أخر العمود ألى حضرتك بتقول عليه يمكن ضبط المنسوب منه
ولو النوع ألى عند حضرتك مش موجود فيه
يبقا ممكن تثنى العمود ألى أسفل مسافه قليله جدا مع مراعاة الدقة لعدم كسر العوامة
أرجو أن أكون أفدتك
أخوك أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555

حبيبت قلبى سبيدر
قديم 03-06-2012, 01:06 AM
الصورة الرمزية ابوشروق

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة شهيدة مشاهدة المشاركة

موضوع قيم وجهد وتعاون متميز من الاستاذ ايمن
ولسه حالا منتهيه من قراته
وكون انى بالفعل انتهيت من اعمال السباكة فكنت عايزة اسال حضرتك
بالنسبه لحوض المطبخ ايه افضل الانواع ؟ وبما ان الخلاط هيبقى من الحوض مش الحيطة فهل يفضل انى اجيب حجم معين سواء للحوض او الخلاط
وهل ممكن تفيدنى بالاسعار الخاصه بيهم

كمانلو ممكن تعرفنى رنج اسعار الحوض والتواليت لايديال استاندرد وديورافيت
وخلاطات جروهى وايديال استاندرد ايهم افضل وهل فرق السعر بينهم كبير؟

وشكرا جزيلا
ألف شكر لمجاملة حضرتك
بالنسبه لأحواض المطابخ من أفضل الانواع
الفرنك سامى والتكا والتركى وأيضا يوجد أنواع صينى الاستالس تيل بتاعها جيد وأيضا يوجد كورى وأسبانى ممتاز
وتتراوح الاسعار من 100جنيه الى 2000جنيه حسب الموديل والشكل والنوع
مرفق لحضرتك ممجموعة صور صورتها فى معرض ومكتوب عليها سعرها
وبعض الصور ركبه فى الرخام ودى من شغلى الشخصى وفى أنتظار رائيك
بخصوص الحجم فده بيتم حسب المساحة وتقسيم المطبخ من أدوات أخرى مثال البوتاجاز والثلاجه وقطع المطبخ وطريقة وضعها وأستخدامها
بخصوص الايديال أستاند والديورافيت الاثنين ممتازين لكن أنا بفضل الايديال وهى فقط أختلاف الازواق فى شكل الموديل
وسعر الطقم يبداء من 850 الى 6000تقريبا
واموديلات فى أيديال وديورافيت تسمى بأسماء
مثال من أغلى الطقم فى أيديال
دياجونال***تونك***فينيس** *هريتدج
بخصوص الخلاطات فى المشاركة السابقة أنا شرحها لزميل بالمنتدى
أتمنى أن أكون أفدتك
مع الصور

أتمنى من المولى عزوجل أن يتقبل عملى هذا لوجه الله
أرجو أن أكون أفدتك
أيمن أبو شروق
01005314147
01287710555