العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى

Hyundai هيونداى Hyundai General Discussion Forum هيونداى من انجح الشركات الكورية وازاد نجاحها وانتشارها بعد ان ضمت اليها شركة كيا الكورية ايضاً من اهم موديلاتها ( اكسيل - فيرنا - اكسنت - ماتريكس - النترا - سوناتا - جينسيس )

قديم 02-03-2014, 01:14 PM
sayfath sayfath غير متواجد حالياً

sayfath is on a distinguished road
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

السلام عليكم
السيارة النترا 2009 لمبة check منورة تم الفحص وتبين ان speed volume على كمبيوتر الفحص يقرأ صفر علما بأن عداد الكيلومتر شغال تمام
وشكرا للإهتمام مقدما
قديم 02-03-2014, 02:17 PM
الصورة الرمزية romeoalmansour
romeoalmansour romeoalmansour غير متواجد حالياً

التخصص العملى: Engineer
هواياتي: reading and reading

romeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond reputeromeoalmansour has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أي مشكلة في السيارات الهيونداي والكيا ضعها هنا وسوف نساعدك علي حلها ان شاء الله

مفيش عيب اسمه (speed volume) ياريت اعرف رقم الكود ايه - واغلب الظن انه حساس سرعة العربية فيه مشكلة (VSS)
انا فاهم ان العداد شغال كويس لكن الكمبيوتر قاري السرعه صفر

............

الله العظيم أعلي وأعلم

اللهُــم يا فارج الهَم, ويا كاشف الغــــم, فرّج همّــي, وفُك كربي, واغفر ذنبي , وارزقنــي من حيثُ لا احتسب
ما شاء الله تبارك الله ما شاء الله لا قوة إلا بالله , اللهم إني أسالك الهدى والتقى والعفاف والغنى
اللهم لا أضام وأنت حسبي، ولا أفتقر وأنت ربي، فأصلح لي شأني كله ولا تكلني إلى نفسي طرفة عين ولا حول ولاقوة إلابك
لا نفع للمال اذا كانت النفس فقيرة ولا ضرر من الفقر اذا كانت النفس غنية

Its easy taking it apart. But getting it back together is another story

.
قديم 07-03-2014, 11:24 PM
adelwik adelwik غير متواجد حالياً

adelwik is on a distinguished road

انا معايا النترا 2009 اوتوماتيك ماشية 122000 كم , الموتور فيه ترتيلة جامدة على السلانسيه لمدة 3 ثوانى ويرجع يتظبط تانى لمدة ثانية او اتنين وهكذا وبصيت على عداد ال rpm لاحظت انه بيترعش بسيط بمعنى ان مؤشر ال rpm لما يعلى بسيط العربية بتبقى مظبوطة واول ما بينزل بتحصل ترتيلة جامدة زى ما تكون العربية هتبطل بالظبط

ملاحظة : انا بحط بنزين 92 وغيرت البوجيهات ومافيش فايدة ومن فترة فحصت العربية بالجهاز والمهندس اثناء الفحص ورانى بنفسي ان الموتور مش حاسس بالسلندر رقم 3 بمعنى لما عمل قفل لباقى السلندرات بالجهاز كان الموتور بيرتل الا رقم 3 العربية ماحستش بيه خالص و قاللى ده عيب رشاشات ونظفنا الرشاشات بجهاز الالتراسونيك ومفيش اى تغيير

ياريت الاقى حل عندكم عالشان انا ماعنديش استعداد اتبهدل وسط الميكانيكة كفاية اللى اتصرف

الف شكرررررررررررر الى كل من يعطينى تحليله لهذه المشكلة
قديم 09-03-2014, 02:53 PM
adelwik adelwik غير متواجد حالياً

adelwik is on a distinguished road

انا روحت للكهربائي امبارح وشيك على البوجيهات وعلى الموبينات بتاعتها وقاللى عيب بوجيهات روحت اشتريت بوجيهات دينسو يابانى ب 130 جنيه وبعد ما ركبناها الترتيلة راحت بنسبة %80 قاللى امشي شوية بالعربية وهى هتتظبط المشكلة الكبيرة ان النهاردة الترتيلة رجعت تانى المهم فكيت انا بنفسي موبينات البوجيهات وقعدت اجرب واحدة مكان التانية لاحظت ان موبينتين مش شغاليين يعنى العربية بترتل سواء هما راكبين او لا ( رغم امبارح لما الكهربائي جربهم كانوا شغاليين ) وفى بداية التجربة النهاردة لاحظت ان موبينة واحدة بس هى اللى ضعيفة لكن الموتور كان بيحس بيها بس مش زي الباقيين وبعد عدة تجارب لاقيت ان موبينتين مش شغاليين خالص جربت العربية بعد كدة لاقيتها( بتزحف فى المشي) مش عارف هل من كتر لعبي فيهم باظوا ولا ايه القصة ؟؟
انا كدة خلاص زهقت ياريت اللى عندة تفسير يقوللى عليه لان بامانة العملية مش مستحملة تجارب ميكانيكية ومصاريف

الف شكرررررررررررر لكم جمعيا على تعبكوا معايا
قديم 09-03-2014, 03:32 PM
temtma temtma غير متواجد حالياً

temtma is on a distinguished road

انا عندى النترا 2012 حاسس دايما انها بتاخد وقت طويل فى التسارع من 0كم الى 100كم بالمقارنة بالكيا سيراتو او النيواكسنت .... ارجوا الافاده