العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 13-05-2009, 07:29 PM
الصورة الرمزية drift
drift drift غير متواجد حالياً
من انا؟: osama drift
التخصص العملى: طالب باكاديمية المستقبل
هواياتي: سباق السيارات والسرعة

drift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud ofdrift has much to be proud of
افتراضي رد: بتحب السواقة بسرعة ؟؟

انا بحب السرعة جدا جدا ونفسي اشارك بسباق انا عايز حاجة تنمي مهاراتي مش هينفع شغل الردارات والكلام دة هو الواحد علشان بيحب السرعة لازم يموت لازم يكون في سباقات شرعية علشان منعملش سباقات غير شرعية في الشوارع ودي المواقف الي حصلتلي بسبب السباقات الغير شرعية كان معايا سيارتي الجيلي mkكنت بسابق 2 صحابي الاولاني بيجو 206 كوبية والثاني هيونداي فيرنا وكنا علي طريق المطار طبعا عارفين ان طريق المطار فية منحنيات صعبة لا تؤخذ علي سرعات عالية وصلت سرعتي 197 وكانت البيجو206 كانت امامي تماما والفيرنا شمالي بالضبط يعني اي غلطة هنموت احنا الثلاتة ودخلين علي كرف صعب الفيرنا هدت السرعة وانسحب لان عربيتة مش ثابتة وكان في في الملف 4 سيارات مشيين سرعة 90 وان هديت لسرعة 160 خد اربع غرز ورا بعض في وقت واحد وفي منحني قاسي جدااا واوجي ب206 تزحف علي الاسفلت تفاديتة وانا سرعة 170 عربيتي اترفعت من ناحية اليمين وكانت هتتقلب بسسب غلطة صاحبي وكدة عرفت ان الواحد لو واثق في نفسة لاثم ان لم يثق بالاخرين لان مش كل الي علي الطريق سواقين ماهرين والسواقة ملهاش كبير لكن فيها مهارة عالية وصعبة جداا وعايزة تركيز وانا نفس اشارك في سباقات سرعة اوي
قديم 13-05-2009, 07:40 PM
الصورة الرمزية AbOnOrA
AbOnOrA AbOnOrA غير متواجد حالياً
Aِِbo(Nora&Islam&Judy)
Wael Magdy Salah
من انا؟: ابو نورا واسلام
التخصص العملى: IT Consultant
هواياتي: Computers, Automotives

AbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond reputeAbOnOrA has a reputation beyond repute

انت عندك حق يا دريفت لازم يكون فيه متنفس للرياضات ديه فى مصر بشكل او باخر

لكن الواقع سباقات سرعة هنا فى مصر مفيش

تراكات مفيش

مفيش عندك غير الاوتوكروس وده مش سباق سرعة بالمعنى
وعندك تراك الكارتينج

غير كده مفيش غير تراك المطبات الممتد على طول الطرق المصرية كلها

اخر موضوعاتى
قريباً تقرير وتجربة اداء دايهاتسو تريوس * تويوتا راش

قديم 20-05-2009, 07:16 PM
الصورة الرمزية esam_comm
esam_comm esam_comm غير متواجد حالياً
من انا؟: مهندس
التخصص العملى: مهندس اتصالات
هواياتي: السيارات

esam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond reputeesam_comm has a reputation beyond repute

اولا السلام عليكم

ارجو منكم جمبعا ان تقبلوني معكم في هذا الموقع الشيق الجامد جداا
بالنسبه لي احسن موقع شوفته ممكن يكون علشان موضوع السيارات بيشدني وهو هوايتي الوحيده يعني انا لو قعدت احكي لكم علي علاقتي بالسيارات هاتستغربو واكيد هاتقولو اني مجنون بس اكيد كل اللي هنا بيحبو السيارات زيي واكتر كمان
طبعا انا اسف للاطاله ولكن لان ده يعتبر اول مشاركه ليا هاحكي لكم علي موقف حصل معاي اوانا عندي حوالي 16 سنه
والدي اشتري سياره شاهين موديل 98 زيرو يوم خميس استلامها وطبعا المرور يوم السبت روحت اخدت مفاتيح السياره من وراه والعربيه من غير نمر وانا ماعيش رخصه طبعا وروحت طالع الدائري ساعتها ماكنش كله اتفتح يعني في حارات شغاله وحارات مقفوله وتحويلات وشيء من هذا القبيل المهم اخذت انتيمي جنبي وهو اكبر مني بسنه وبيسوق برده وروحنا طالعين الدائري والهدف واحد طبعا تقفيل الامبير وفعلا مشيت بالعربيه 130 و140 واخر حاجه شوفتها كانت بين ال160 وال170 وفجاءه بلدوزر بيعدي الطريق بالعرض وقبل ماتستغربو كان في المفروض في نزله للقوميه العربيه والبلدوزر طالع منها عكس وبيعدي الطريق الناحيه التانيه المهم انا حاولت افاديه العربيه عامت مني وصحبي راح شادد الهاندبريك العربيه بقت تلف زي النحله انا مادوستش فرامل نزلت الهاند وحاولت اسيطر علي العربيه تاني بس كانت خلاص عدت بينا الرصيف اللي في النص وبقيت في الوش مع العربيات اللي جايه من الناحيه التانيه انا حاسس اني طولت هاكملكم في مشاركه تانيه معلش طولت عليكم
قديم 20-05-2009, 10:22 PM
الصورة الرمزية محمد بدوى
محمد بدوى محمد بدوى غير متواجد حالياً
التخصص العملى: محاسب

محمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond reputeمحمد بدوى has a reputation beyond repute

كفااااااااااااااااااااااي ةptmnlo123per115
حسستونى انى بسوق سواقة( عجل)ptmnlo123per145
العضو الجديد ده فيييييييين
هو بيضرب ويجرىptmnlo123per145
مستنى اسمع باقى افعالكم .. يا اشقيا
قديم 20-05-2009, 11:10 PM
mohamed ibiza mohamed ibiza غير متواجد حالياً
من انا؟: MOHAMED IBIZA
التخصص العملى: STUDENT
هواياتي: AUTOS

mohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond reputemohamed ibiza has a reputation beyond repute

موضوع جامد يا ابو نورا انا الايام دي متوسط سرعتي علي الدائري مبتقلش عن 140 و اخرها كان امبارح منور العالي و ماشي 140 و مقضيها غرز و ادي الصورة

و اقصي سرعة جبتها كان 170 بعربيتي علي الدائري برضه بس في اتجاه زهراء مدينة نصر كده بعد كارفور بكتير جبتها تحديدا في النفق الاول بعد كارفور المعادي

و عموما انا اهوي السرعة بجنون امبارح كنت ماشي في البحر الاعظم 100كم\ساعة بس الشارع كان فاضي طبعا احساس انك ماشي زي الطلقة و بتعدي من جنب العربيات في لمح البصر ده احساس ملوش حل بصراحة رغم انه خطر جدا علي الحياه يعني الصورة دي و انا باخدها جه في دماغي ان ممكن فرده تفرقع دلوقتي و لقيت نفسي بقول كل اللي يجيبه ربنا كويس و مكمل ههههه

IBIZA

الكلمات الدليلية
السواقة بسرعة, القيادة الرياضية, حب السرعة, إدمان السرعة