العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الأوروبية > رينو RENAULT > رينو ميجان Mégane

رينو ميجان Mégane The Renault Mégane is a small family car produced by the French automaker Renault since 1995. It is offered in 3- and 5-door hatchback, saloon, coupé, convertible and estate bodystyles. The Renault Scénic (launched 1996) is the first modern compact MPV to be built in Europe

قديم 20-07-2008, 12:05 PM
nobody nobody غير متواجد حالياً

nobody is on a distinguished road
افتراضي رد: سؤال لملاك الميجان، ليه بتبيعوها برخص التراب

انا والله شايف ان الميجان تتمتع بالمميزات التالية عن باقي منافسيها
1-حجمها الداخلي الرائع
2-دريكسيونها السهل جدا جدا
3- فراملها قوية جدا
4-عزل الأصوات الخارجية ممتاز
5-ثبات ممتاز على السرعات العالية
6-نعومة على الطرق السيئة و المطبات
7-الشنطة كبيرة جدا جدا
قديم 20-07-2008, 06:06 PM
الصورة الرمزية dr_3eshoo
dr_3eshoo dr_3eshoo غير متواجد حالياً

dr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond reputedr_3eshoo has a reputation beyond repute

هاحكيلكو قصه حصلت معايا
و بابا بيشتري الصني قالي بيع عربيتك و خد الصني و اجيب انا رينو ميجان
مع اني من عشاق الكماليات و ماعنديش مانع اني اخد الصني بس قلتله في وسط المعرض لاااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااا ااااامش هايحصل ان ميجان تخش بيتنا الالماني و بيتكسر مننا هانعمل ايه في العربيه دي
و واحد صاحب بابا عارف استعمالنا للعربيات قاله العربيه دي ديتها شهر و هاتلمها في اكياس
قديم 20-07-2008, 07:33 PM
الصورة الرمزية Payoo
Payoo Payoo غير متواجد حالياً
من انا؟: أنسان سيء الطباع يتطلع إلى الحسن
التخصص العملى: Administrator Network
هواياتي: Sports

Payoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond reputePayoo has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MohabSaeed مشاهدة المشاركة

خلينا بس نتفق الاول على شئ مهم " لولا اختلاف الازواق لبارت السلع " . فى ناس كتير معندهاش ادنى مشكله انها تعمل صيانات دوريه فى التوكيل " انشاله كل 5 الاف كيلو " وتدفع مبلغ محترم جدا فى سبيل احساسه انه قاعد فى عربيه فيها تكنولوجيا حديثه وعوامل امان كتيره .

بالنسبه للاداء فالعربيه وزنها تقيل و مش متوقع منها اداء سلس.... وناس كتير متعايشه مع الموضوع ده و مش فارق معاهم .

فعلاشان كده انا مقتنع جدا ان الى انا شايفه وحش ممكن غير يكون شايفه حلو ...... بس طبعا المهم لازم اعرف اذا كان العربيه ديه حقدر اتعايش معاها ولا لا ...
واخونا العزيز بايو وضح نقط المهمه تهم اى حد بيفكر يشترى ميجان ....انه لازم يكون مستوعب انه حيروح التوكيل للصيانات الدوريه و لتغير اقل شى . وده ممكن يكون متناسب مع ناس .... وكارثه بالنسبه لناس

الكلام ده كلام موزون جدا وعقلاني جدا جدا

لــــكــــن

لما يكون اداء العربيه نفسه مش على المستوى المطلوب يبقى ده هو إللي الواحد يعترض عليه

يعني أنا ممكن أدفع فلوس زيادة بس ألاقي تميز زيادة

والعربية صراحة متميزة جدا من حيث الشكل والتكنولوجيا والأمان وبعد كده خد عندك اعطال كتير جدا وحساسات في كل حته في العربيه بتبوظ من نفسها وأداء الموتور ضعيف والتكييف كذلك والعفشة مش على نفس المستوى

انا قريت موضوع عن واحد كان معاه ميجان وعمل حادثه جامده جدا و الميجان بتاعته اتدمرت بس هو و الناس الى معاه الحمد لله محصلهمش حاجه خالص ..... و كان بيتكلم ان العربيه " الميجان " طبعا بعد ربنا انقذته من الموت و قرر انه يشترى ميجان تانى !!!!!!!!!!!!!!!

انا مش متخيل يعنى واحد عمل حادثه اكيد اتشائم من العربيه .... لا ده اشترى واحده تانيه إيه.
عربيه فيها 6 Air Bag عاوز منها أه تاني ptmnlo123per113 يا مفتري عاوز الناس إللي جواها تتشوه ؟

وبعدين انا عملت حادثه بالماتريكس واتقلبت والله يرحمها بقى وبرضه عاوز اجيب ماتركس تاني وزوجتي مصممه على ماتركس تاني وكرهت اليوم إللي جبنا فيه الميجان ومابتركبش غير الأوكتافيا وبس

وطبعا زوجتي مابتبصش على الصيانه ولا الفلوس ولا الكلام ده في دماغها أصلا (ptmnlo123per1135 وكلمة في سركم الستات كلهم مابتفرقش معاهم الحكايات دي "محدش يفتن عليا ونبي يا جدعان") لكن طبعا بيفرق معاها السحب والتكييف والراحة جوة العربيه

اولا العربية سحبها ضعيف داخل المدينة (يعني في الاشارات وتجميعها بطيئ في الأشارات)
ثانيا التكييف بيقتل الموتور قتلا مع سبق الأصرار والترصد ptmnlo123per180
ثالثا التكييف نفسه أداءه وحش جدا في الأشارات ودرجات الحرؤارة المرتفعه (الأيام الحر)
رابعا القعدة في العربيه غير مريحة على الأطلاق لان الكراسي عاليه زي كراسي الماتركس (بس في الماتركس الموضوع مقبول لان العربيه نفسها عاليه)
خامسا كل الميجان أبوابه بتطقطق
يعني طول ما أنت قاعد في الصالون تسمع صوت طقطقه ماتعرفش جايلك منين
ولما تروح التوكيل وتقولهم على صوت الطقطقه ده قبل ما تكمل كلامك تلاقيه جايبلك W40 ويرشلك في كوالين الأبواب ويوقلك أن الأقفال الموجوده فيا لابواب ليها جسم بلاستيك هو إللي بيعمل الصوت ده
وطبعا رد فعل التوكيل السريع ده بيدل على أن الشكوى عامة

في حد يا جدعان يدفع 160 ألف جنيه في عربيه أبوابها بتطقطق كل شوية ؟ptmnlo123per1128

قديم 21-07-2008, 02:07 AM
TAREK ZIAD TAREK ZIAD غير متواجد حالياً
من انا؟: م/طارق زياد
التخصص العملى: مهندس معمارى

TAREK ZIAD is a jewel in the roughTAREK ZIAD is a jewel in the roughTAREK ZIAD is a jewel in the rough

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HaShiMoto مشاهدة المشاركة

لولا نيسان مكانش بقى فيه رينو ومش هقول اكتر من كده علشان اصحاب الرينو مزعلوش منى هاخنقك
لا العكس هو الصحيح .... سنة 98 كانت نيسان على وشك الإفلاس التام ... لولا قيام المدير التنفيذى لشركة رينو بصفقة شراء لأغلب أسهم نيسان و تعويمها ...و تم تعيين إدارة جديدة غير يابانية برئاسة كارلوس غصن مع تسهيلات من البنوك الدائنة ... وعادت نيسان من جديد .... على فكرة المدير التنفيذى لرينو كان فرنسى يهودى ... و كانت شعبيته منخفضة جدا رغم إنجازاته خاصة فى بلجيكا التى قام بإغلاق أكثر من مصنع لرينو هناك ....

تحياتى
م/ طارق زياد
SPERANZA A620
قديم 22-07-2008, 01:11 PM
الصورة الرمزية POP EL GAMED
POP EL GAMED POP EL GAMED غير متواجد حالياً
من انا؟: بوب الجامد
التخصص العملى: I.T Administrator
هواياتي: كمبيوتر وسيارات

POP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond reputePOP EL GAMED has a reputation beyond repute

انا بصراحه ركبت ميجان 2006 (مسقتهاش)بس بصراحه تقييمى ليها انها ممتازه
وثبتاتها عالى تجميعها اقل من اللانسر شويه
بس ثبتاها اعلى من اللانسر
وطبعا تكنولوجيا وشكل اعلى واحسن بكتيييييييير

انتظروا تجربتى مع رينو فلوانس

الكلمات الدليلية
رينو ميجان, ميجان