العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتديات السيارات العامة > سلامتك على الطريق

سلامتك على الطريق خاص بالسلامة المرورية ووسائل الامان ونظم حماية البيئة

قديم 14-01-2013, 05:48 PM
Ahmad Rizq Ahmad Rizq غير متواجد حالياً

Ahmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really nice
افتراضي طلما الغرز ( المناورات ) شئ حتمي طب ما تيجي نتناقش ازاي تبقا اكثر أمانا

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته .
ان شاء الله في احسن حال و اتم الصحه والعافيه ,
المواضيع عن السرعات الزياده و الغرز انا عارف انها بتثير حساسيه لدى البعض لانها بتعتبر خرق لقواعد المرور , و لكن بما ان الامر اصبح شئ حتمي فا المفروض بدل ما نتكلم و نقول سوق براحه و ما تغرزش بالعربيه , و لان كتير مش هيسمع و هنيفذ الي في دماغه طب ما تيجي نتاقش عن الاحتياطات الي لو انت خلاص بتحب تاخد غرز ياريت تخلي بالك لعلها و طبعا مش اكيد تقلل شويه من الاخطار المتوقع حدوثها , .
اولا عاوز اقول , مش معنى انك ما بتحبش تاخد غرز و انت سايق ده يكون مبرر انك ما تتعلمش او ما تحاولش , لاء ساعات ممكن تتحط في موقف سئ لقدر الله فا الغرزه تنقذك ممكن عربيه تحدف عليك فا تضطر تاخد غرزه , لا قدر الله حصل حادث اودامك و هتضطر تاخد مناوره صعبه عشان تتفاداه في الوقت الي الفرامل مش هتيج همها معاك , حد فرمل اودامك فجأه , في مواقف حتميه لازم تتصرف فيها بسرعه و ممكن تكون الغرزه سبب في نجاتك .
انا هتكلم عن الحاجات الي بخلي بالي منها لما بقرر اخد غرزه , و طبعا كل واحد و ليه اسلوبه و الهدف مش ان الشباب يتعلمو اسلوب متهور في القياده اكثر من انه باذن الله نحاول نتجنب شرور الحوادث .

- اولا ظبط المرايات , الغرزه بتحصل في ثواني فا ما ينفعش تاخد غرزه و لاقدر الله تلاقي عربيه طلعالك في النقطه العميه و انت ماكنتش شايفها , ف المرايات لازم تتظبط على الوضع القائم بحيث تشكف اكبر بعد من الطريق
- معرفة ابعاد السيارة , ما ينفعش تاخد غرزه و انت مش عارف حدود سيارتك سواء فين بوذ السياره , و حدودك من ورا و من الجوانب ,
- معرفة الطريق معرفه شبه كامله
- لازم تقرا الطريق لأطول مسافه اودام , يعني ارمي بعينك اودام على حارات الطريق كلها اليمين و النص و الشمال بحيث ما تتفاجئش بأي عائق قد يعرضك للخطر
- التأني في حساب الغرزه , و انت بتحسب الغرزه حط في بالك حاجتين اول حاجه المكان الي انت هتعمل فيه المناوره يا ترى هيعدي عربيتك ولا لاء , تاني حاجه سرعات السيارات , تخيل معايا سياره اودامك و سياره شمالك و بينهم مسافه انت المفروض هتاخد فيها غرزه , تخيل كبست انت بقا على العربية الي اودامك و بتاخد الغرزه لقيت العربيه الي في شمالك كبست هي كمان , لازم تكون عامل حسابك ان المكان الي انت هتاخد فيه الغرزه طوله شبه ثابت ما بيتغيرش .
- تابع دايما حالة الطريق ورا لعلك و انت بتاخد غرزه حد يكون جاي بسرعه انت ما عملتش حسابه فا هنا تعرض نفسك للخطر
- حاول تستخدم الاشارات بشكل دائم في الغرز ,
- اعرف انك و انت بتاخد الغرزه لازم تكون عارف انك الوقت الي بتبص فيه على المرايات قليل و قد يكون ممكن ما تبصش , يعني في سواقين بيبص ع الطريق اودام و يقرر ياخد غرزه وخلاص بيلغي المرايه الي في الجنب و هو حاسب المكان قبل كدا , و في ناس بتحب تاخد بصه ع المرايه الي في الجنب قبل ما تقرر تاخد الغرزه .
- تجنب انك تاخد غرزه بغباء , يعني ما تخدش غرز ب 4 حارات مره واحده إلا و انت عارف حالة الطريق ورا , انا بسبب الموضوع ده كنت هعمل حادثه لولا ان ربنا خلاني المح ميكروباص كان جاي طاير في اخر لحظة و عدلت نفسي ,

دي الحاجات الي فاكرها دلوقت و منتظر أرائكم القيمه , و في النهاية دا مش موضوع دعوه انك تسوق بتهور اكثر من انه محاولة لاننا نقلل اخطار الاشياء الخطره , و ربنا هو الحافظ و الموضوع ده مش ضمانه لعدم الحوادث , كل انسان لازم يكون متحمل نتيجه افعاله , و اخيرا و ليس آخرا ليس المخاطر بمحمود و ان سلم .
ربنا ينجي طريقنا و تذكرو دائما دعاء ركوب السياره حفظنا و حفظكم الله
قديم 14-01-2013, 05:53 PM
Ahmad Rizq Ahmad Rizq غير متواجد حالياً

Ahmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really niceAhmad Rizq is just really nice
افتراضي رد: طلما الغرز ( المناورات ) شئ حتمي طب ما تيجي نتناقش ازاي تبقا اكثر أمانا

اضافه :
- كمان لازم تكون واثق من حاله الفرامل في سيارتك و الكوتشات
- تكون عارف مدى ثبات سياراتك في الاوزان و الحمولات المختلفه لها
قديم 14-01-2013, 07:40 PM
tamer.koko tamer.koko غير متواجد حالياً

tamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond reputetamer.koko has a reputation beyond repute
افتراضي رد: طلما الغرز ( المناورات ) شئ حتمي طب ما تيجي نتناقش ازاي تبقا اكثر أمانا

مين اللي قال ان الغرز والمناورات شئ اساسي
وعذرا لحضرتك
هو ممكن الغرزه ابقي مضطرلها وتنجيني علي كلامك بس ده في حاله السرعه العاليه وعدم التحكم في السياره وفقداني الثقه اني ممكن اوقفها وده راجع برده للسرعه العاليه
انما في حالات السرعه العاديه وعدم التهور انت غير مجبر علي الغرز اساسا لانك سهل تتحكم في العربيه وتوقفها
رأي شخصي طبعا
وفي السرعه الندامه وفي التأني السلامه
قديم 14-01-2013, 08:20 PM
الصورة الرمزية crime
crime crime غير متواجد حالياً
من انا؟: متخصص توظيف سيارات وومركز خدمه معتمد كيا
التخصص العملى: مروج سيارات للسفارات وشركات السياحه والهيئات الحكوميه
هواياتي: .جديد السيارات .الكتب سماع القران الكريم

crime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond reputecrime has a reputation beyond repute

تقيمى لموضوعك ممتاز

تقبل تحياتى
قديم 14-01-2013, 08:24 PM
الصورة الرمزية eng/walaaeldeen
eng/walaaeldeen eng/walaaeldeen غير متواجد حالياً

من انا؟: مهندس سيارات
التخصص العملى: مهندس سيارات
هواياتي: الفك و التركيب

eng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond reputeeng/walaaeldeen has a reputation beyond repute

السلام عليكم
طيب ليه نعرض حياتنا وحياة الآخرين للخطر
علشان كام دقيقه
والله المستعان

صل اللهم على خير الأولين والآخرين وعلى آله الطيبين الطاهرين واصحابه الغر الميامين ومن تبع هديه إلى يوم الدين

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ربي اغفر لي وتب علي إنك انت التواب الغفور
لا إله إلا أنت سبحانك إني كنت من الظالمين