العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 16-01-2011, 12:00 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute
افتراضي رد: أه فى الريموت

فعلا العربية عندى لما بقفل المسوجر بتاع أى باب من الاربعة الأبواب كلها بتقفل المسوجر مع بعض وفى نفس اللحظة. ولما بفتح المسوجر بتاع أى باب من الأربعة كل الأبواب بتفتح مع بعضها. كدة يبقى عندى سنتر لوك. مرة حتى كنت سايق على سرعة 70 كيلوا لقيت الأبواب الأربعة سوجرت لوحدها فلما سالت قالوا دة معامل أمان موجود فى العربية علشان محدش يفتح الابواب على السرعة العالية دى وبيتحكم فيه الكمبيوتر بتاع العربية. أنا عاوز اسأل سؤال.

هو المفروض الريموت يبرسل الإشارة بتعته لاى جزء من العربية. بمعنى أخر ما هو
الجهاز اللى بيستقبل الإشارة من الريموت علشان يسوجر الأبواب الأربعة... فى حاجة مفقودة بين الإشارة والجهاز اللى بيلقط الإشارة علشان كدة العربية مش بتنفذ الأمر.

سمعت مرة عن حاجة إسمها برمجة الريموت أو برمجة العربية لو فقدت التعريف هل هذا ممكن يكون له علاقة بالمشكلة بتاعتى؟؟؟؟؟؟

شكرا مرة تانية لكل اللى يساهم فى الحل...
قديم 16-01-2011, 12:45 AM
الصورة الرمزية samirayad
samirayad samirayad غير متواجد حالياً
التخصص العملى: الهندسه الميكانيكيه والكهربيه

samirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond reputesamirayad has a reputation beyond repute

وارد يكون عندك جهاز حمايه ضد السرقات وبيعلق

المفروض تعرض العربيه على متخصص لمحاولة معرفة سبب عدم عمله الكهربى

لأنه بيكون على علاقه بكمبيوتر محرك السياره

أو تلغى جهاز الحمايه ضد السرقات فى حالة عدم التمكن من تصليحه

( لأنه غالى ) وتركبلك جهاز أنذار جديد عادى

يؤدى دور حمايه ضد السرقات

وفى نفس الوقت تحكم فى السنتر لوك (عن بعد )

قال رسول الله

إن الله ليملى للظالم ............حتى إذا أخذه .....لم يفلته

صدق رسول الله

م/سمير
قديم 16-01-2011, 06:20 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

بص ياباشا انت مشكلة الريموت دى انا مش برجحها لان حضرتك قولت مفيش جهاز انزار عندك ولا سماعة جهاز الانذار تحت الكبوت ولا جهاز الحساس للاى هو بتتحكم فية حس العربية بالمس عند السرقة ولا موجود عندك لمبة الانزار الاى هى بتنور فى حالة الانزار لو حضرتك عايز تتاكد من موضوع برمجة جهاز الانزار فعلا موجود ولو دى المشكلة وموجود عندك جهاز الانذار يبقى هايل هتروح محل قطع غيار وسنتر وهتقولو انا عايز مفتاح التعريف لجهاز الانزار وطبعا هو بيبرمجو للجهازك وبيشتغل على طول عادى وبيكونو مفتاحين مع بعض اما لو مفيس انذار بص ياسيدى هتعمل اول حاجة انت كدة عندك سنتر لوك ماشى تروح لكهربائى كويس وتجيب جهاز انذار وتجيب وحدتين رفع علشان وحضرتك خرجت من العربية ونسيت الازجاج مفتوح تقفل السنتر من الريموت يقفل معاك الانذار والابواب ويرفع الازجاج والاسعر مش غالية فى الموضوع دة انا لسة مركبوة قريب وبصراحة انا كان عندى مشكلة ممكن انسى الازجاج مفتوح وانا ماشى ابص الاقية مفتوح ارجع تانى افتح الكونتاكت واقفل الازجاج وحدة الرفع كنت جايبها كورى كويسة 45 يعنى الاثنين 90 ومثلا الانزار هتجيب نوع كويس وربنا معاك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت
قديم 22-01-2011, 10:58 AM
tham1010 tham1010 غير متواجد حالياً
من انا؟: شاب
هواياتي: الكمبيوتر والعربيات

tham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond reputetham1010 has a reputation beyond repute

الحقيقة أنا مش عاوز أركب جهاز إنذار أنا كل اللى عاوزة أشغل السنتر لوك اللى مفروض موجود فى كل عربية حديثة. أنا نفسى أفهم عمل السنتر لوك دة؟ بمعنى لما أتكى على الزرار فى الريموت مفروض الإشارة دى توصل لاى منطقة بالعربية وبعد ما توصل الأشارة أة اللى يحصل؟

أنا حاسس أن الحاجة الغلط فى الموضوع هو أن العربية مش فاهمة إشارة الريموت. لماذا لا تفهم السيارة الإشارة ؟ عاوز توضيح لفكرة السنتر لوك وكيفية عمله ومن هنا أقدر أحدد الخطأ فين
قديم 22-01-2011, 03:59 PM
الصورة الرمزية محمود زيزوو
محمود زيزوو محمود زيزوو غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مشرف مبيعات بشركة مستلزمات طبية ومشرف رعاية طبية

محمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond reputeمحمود زيزوو has a reputation beyond repute

يا باشا السنتر دة عبارة عن لوحة عمل غلق الابواب بمعنى انك لما تغلق المسوجر من باب السائق يقفل باقى الابواب وهو دة السنتر لوك ولو هيشتغل من الريموت يعمل كالاتى تقفل السنتر يقفل جميع الابواب يعنى يسوجر جميع الابواب تفتح من الريموت السنتر تفتح جميع الابواب وهو دة السنتر لوك والمسمى العلمى للسنتر لوك هو مركز الغلق ويارب اكون افتدتك وربنا معاك

من كان يؤمن بالله واليوم الاخر
فليقل خيرا او ليصمت