العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > منتدى الصيانة و اﻹصلاحات > كهرباء السيارة

كهرباء السيارة ساحة مخصصة للمواضيغ الفنية المتعلقة بجميع اﻷنظمة الكهربية فى السيارة بما فيها أنظمة التسلية

قديم 23-11-2010, 08:25 AM
corsair
Guest

افتراضي رد: النسر فارتا بطارية اكتر من سيئة و خدمة عملاء اكتر من منحطة

دول عالم مش مظبوطه وولدك طيب دول عايزين واحد يعاملهم بنفس المعامله واوسخ كمان وهو هيعرف ياخد حقه كويس والله لو تليفون صغير لاي حد معرفه في الشرطة كان اتحل كل الموقف ده
قديم 23-11-2010, 01:37 PM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة بدر بسيونى مشاهدة المشاركة

اولا قدر الله وماشاء فعل ومعلش واسمحلى انت اللى غلطان انك بتشجع صناعة بلدك ماله الكورى وماله الصينى واشترى دماغك
للاسف انا كان عندى ثقة كبيرة فى بطاريات النسر المصرية لكن دلوقتى المستورد يكسب

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فاطومه المصريه مشاهدة المشاركة

بموضوع حضرتك ناس كتير هتاخد بالها
وحضرتك قول حسبى الله ونعم الوكيل عشان هما حراميه جدا
حسبى الله و نعم الوكيل , انا فعلا حبيت انبه الناس اللى مش عارفة زى ما انا كنت زيهم معرفش

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة didos مشاهدة المشاركة

معروف الكلام ده من زمان عنهم
للاسف انا مكنتش اعرف و بقالى فترة كبيرة باستعمل النسر و بفضلها تماما عن كلورايد الغريمتها فى السوق المصرى

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed1981 مشاهدة المشاركة

الحمد لله على كل حال
مفيش داعي الواحد يحرق دمه على الفاضي

الحمد لله يا باشمهندس

هما بيخصموا كل شهر إستهلاك بنسبة
يعني يتم قسمة تمن البطارية على 12
لو غيرتها بعد ستة أشهر تدفع نصف ثمنها

الكلام ده صحيح فى حالة اذا كان العيب من شحن العربية او من النقط اللى ذكروها لكن نقطة عيب الصناعة رغم انهم كاتبنها فى ضمانهم بس مش معترفين بيها

أخويا حصل معاه نفس المشكلة
وشركة النسر خصموا منه إستهلاك ستة أشهر
وأخذوا منه 180 جنيه وأعطوه واحد جديدة
وكان هذا آخر علاقتنا بشركة النسر للبطاريات

ربنا يعوض عليه خير باذن الله

و باذن الله دى اخر علاقتى بشركة النسر

لكن هو لسه في حد بيشتري بطاريات نسر ؟؟
خلاص زمانها راح وأصبحت سلعة تعبانة

أنا مقاطعها من زمان
ولم أعد أستخدم إلا بطاريات إيه سي دلكو AC DELCO السعودي
ممتازة جداً
تعيش سنتين مرتاح جداً
مستخدم منها حتى الآن حوالي سبع بطاريات في سيارات مختلفة ولم يحدث في واحدة منهم أي مشكله
وكمان جافة لا بتدلق حامض ياكل حديد السيارة ولا تبهدل القواطيش
وضمانها سنة إستبدال وليس خصم مثل النسر
والبطارية الوحيدة التي يكون مسجل عليها بوضوح تاريخ الإنتاج
وكيلها منصور شيفورليه تقريباً

انا بالفعل نويت عليها و خصوصا انى محتاج بطارية للعربية التانية لكن سالت عليها فى تجمع محلات البطاريات و الكاوتش فى المنيب ملقتهاش للاسف و ملقتش غير نوعين نوع اسمه استون و نوع تانى مش فاكر اسمه ولاقيت المصرى كلوريد جافة

أنا شايف أنواع كثيرة أخرى كوري مالية البلد
لكن سمعت إن بعضها صيني مضروب

انا كنت جربت نوع اسمه بلاتنيم و عاش سنة و شوية لكن ملقتهاش تانى و هى كانت سايلة متقفلة يعنى تهزها تسمع صوت المياه بداخلها و كاتلوجها بيقول ممكن تزويدها من خلال العين بتاعتها

المهم كان والد حضرتك أخذ البطارية البايظة منهم وراح إشترى بطارية جديدة AC Delco وباع لهم القديمة أوفر من اللي حصل
لكن الحمد لله
الحمد لله هو للاسف اثر السلام مع ناس متستحقوش

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 23-11-2010, 01:44 PM
الصورة الرمزية maka
maka maka غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس كهرباء

maka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond reputemaka has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hazem_khidr مشاهدة المشاركة

البطاريه النسر فارتا بطاريه ممتازه و كانت بتعيش في ال 125 لمده اربع سنوات
و اخر بطاريه شاريها من تلات سنوات لعربيه واحد قريبي نسر فارتا برضه لسه ضاربه من كام اسبوع

انا اخر بطاريتان نسر قبل بتاعت المشكلة واحدة قعدت سنة و شهرين و التانية سنة و 3 شهور و شوية

النسر فارتا طول عمرها بطايه محترمه و مش معني وجودعيب في بطاريه تبقي جميع البطاريات وحشه.

يا باشا لو هى بطارية محترمة و خدمة عملائها غير محترمة يبقى بنقص منها لانهم بيهدوا سمعة شركاتهم

للاسف معظم الموجود من الديلكو اليومين دول متخزن من سنه 2009
وحتي تجار البطاريات في الغالي لا ينصحوا بها و ينصحوا بانواع كوري افضل و بالضمان ايضا

كورى زى ايه يا باشا

مش اي عربيه ينفع معاها البطاريه الجافه
لان البطاريه الجافه عاوزه عربيه تكون صح و مضبوطه
يعني الدينامو سليم و المارش كذلك ة الضفيره سليمه
و دا كله لا يتوافر الا في الموديلات الحديثه
فعلا , بس ساعات بينفع انا مشيت فترة كبيرة ببطارية جافة فى عربية فيورا

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة corsair مشاهدة المشاركة

دول عالم مش مظبوطه وولدك طيب دول عايزين واحد يعاملهم بنفس المعامله واوسخ كمان وهو هيعرف ياخد حقه كويس والله لو تليفون صغير لاي حد معرفه في الشرطة كان اتحل كل الموقف ده
للاسف هو حب يريح دماغه رغم انى زعلت منه فى اللى هو عامله لانى كنت جابت بطارية تانية و خدت دى طلعت بيها على حماية المستهلك

م / محمد قاسم

معا لمقاطعة المنتجات الروسية والصينية نصرة لاخواننا في سوريا
قديم 23-11-2010, 11:48 PM
Good09 Good09 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: مهندس مدنى
هواياتي: السيارات و النت

Good09 is a name known to allGood09 is a name known to allGood09 is a name known to allGood09 is a name known to allGood09 is a name known to allGood09 is a name known to all

اذا لا للنسر فارتا
قديم 11-12-2010, 09:27 PM
الصورة الرمزية اسد
اسد اسد غير متواجد حالياً
من انا؟: الاسد المغواراضعف من فى الكون لانه مسالم
التخصص العملى: ملك الغابة المغلوب على امره
هواياتي: متابعة شئون اهل الغابات والاطمئنان عليهم

اسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of lightاسد is a glorious beacon of light

حصل معايا نفس الفيلم وعرفت ان فى تربيطات بين الوكيل والمحلات لان بطاريات النسر بقت كلها بايظة لذلك اتفق الوكيل مع المحلات التعبانة زى المحل التعبان اللى انا اشتريت منه فى شارع دمنهور بميدان الجامع فى مصر الجديدة ايه الاتفاق ؟
الوكيل يبيع للمحل بتخفيض كبير لتصريف الانتاج اللى بقى كله بايظ مقابل ان البطاريات البايظة لايستلمها المحل وانما يبعت الزبون للوكيل يقوم الوكيل يستلم الزبون ويدفعه فى حدود ال 100 جنيه عشان يعوض التخفيض اللى خده المحل ويلبس الزبون بطارية جديدة بايظة وياخد منه كمان 100 جنيه والبطارية تبوظ بعد شوية ويتكرر الموضوع وبكدة الكل كسبان جدا على حساب الزبون اللى هيفضل يدفع كل 6 شهور 100 جنيه ويضمن الوكيل انه هيفضل يحلب فى الزبون تحت وهم ان البطارية فى الضمان الحل للى اشترى النسر يعتبرها بدون ضمان ولما تبوظ احسن له يشترى بطارية كورى جافة ب 300 جنيه ويبيع النسر ب 50 جنيه يبقى كسب بطارية جافة مستوردة ب 250 جنيه تعيش معاه 3 سنين على الاقل مادام البلد كلها بقت مافيا وملهاش كبير