العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 30-05-2012, 03:49 PM
الصورة الرمزية askafrawy
askafrawy askafrawy غير متواجد حالياً
من انا؟: navigator
التخصص العملى: marine engineer
هواياتي: new designs

askafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond reputeaskafrawy has a reputation beyond repute
افتراضي رد: اللي عندة النترا اتوماتيك 2011 او 2012 يدخل يفيدني

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة romio.drift مشاهدة المشاركة

الالنترا عربيه بجد محترمه جدا الشكل الانسيابي غير النعومه في السواقه وعائليه جدا جدا
تسارعها فوق الممتاز حتى وهي محمله انا بركب فيها 6 اشخاص والتسارع بيقل حاجه بسيطه لا تذكر .. ثباات ع الطريق المستقيم لحد 190 لو كان في هوا شديد لو مفيش هوا جبت لحد 210 وثابته جدا ماشاء الله عليها ومش حاسس بسرعه طبعا كل دا في الطريق المستقيم اما في المناورات والغرز والكلام دا لحد 140 او 150 ثبات تام .. في الملفات الصعبه لحد 110 تمام .. اما بالنسبه للانسر الشارك فهي ياباني .. "ياباني" هي الكلمه دي اللي عنها لكن تسارع وشكل مش تمام وتقيله جدا جدا والباور بتاعها تقيل - ع فكره باور الالنترا كهربا فخفيف جدا جدا وفي ناس بتقول دا خطر ع السريع بس دا مش صحيح لأن بجد لحد 220 الطاره بتبقى ثابته جدا وممكن ساعات بسيب الطاره لحد 160 لو بعمل حاجه او كده -- مع العلم عربيتي النترا 2011 ستوك مفيهاش اي حاجه متغيره حتى الكاوتش والجنوط بتوعها الاصلين و هي مش هاي لاين يعني كاوتش 185/65 ما بالك لو ركبت جنوط وعرضت تخيل الثبات .. وربنا يوفقك و ابقى بشرنا بالخير عملت ايه
انا فعلا معايا 2011 بقالها سنة ونفس الكلام

قديم 30-05-2012, 08:37 PM
الصورة الرمزية mohamed elshahat
mohamed elshahat mohamed elshahat غير متواجد حالياً
من انا؟: Mohamed
التخصص العملى: Faculty Of English Commerce
هواياتي: Cars

mohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond reputemohamed elshahat has a reputation beyond repute

:08da 300846c84943ae1

احبك....( Toyota)
يا من سرق قلبي مني ..... يا من غير لي حياتي
يا من احببته من كل قلبي ..... يا من قادني الى الخيال

قديم 07-06-2012, 04:49 PM
الصورة الرمزية kbarema
kbarema kbarema غير متواجد حالياً

kbarema is just really nicekbarema is just really nicekbarema is just really nicekbarema is just really nice

بسم الله الرحمن الرحيم
بص ياباشا اولا الحمد لله ربنا رزقنا بلانسر بومه 2008 كلاسيك خليجى 1600 اوتو
وبعد كدا جبنا النترا 2012 اتو فتحة سقف
ملاحظاتى كالاتى
تكييف لصالح الالنترا
تسارع لصالح الالنترا
توافر قطع الغيار زي بعض مع ان الالنترا لسه جديد ه منتشرت اوى
الثبات بقي لصالح اللانسر اكيد
الفرامل لصالح الانسر
شكل خارجى وداخلي لصالح النترا
طيب
لو انا لسه هشترى انهارده عربيه
واقدر ادفع تمن الشارك اكيد هيكون اختيارى الشارك وبعدين هي بقت 1600 اتنين كامه بقت وحش كانت 107 حصان بقت 120 حصان تقريبا غير انها اكبر وشكلها بردو شيك وفيها شغل شبابى ممكن تعمله لكن هى غاليه تقريبا 160 الف والرقم ده خلاك في فئة الاسكودا والرينو الكامله والتيوتا ف خلي بالك
اما لو اتكلمنا عن السوق المصري واعادة البيع ودى ضروريه جدا بالنسبه لي فاكيد النترا
هاكد عليك تانى الاعتمادية تبقي لانسر
والشارك من قم مهندسين صيانه كبار افضل ميت مره من البومه لكن السوق مقبلهاش للاسف
اتمنى اكون افدتك

حمــارتــك العــارجـه تـغـنـيـك عـن ســؤال الـلـئـيـم