العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > Hyundai هيونداى > Hyundai Elantra - النترا

قديم 10-07-2011, 03:38 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute
افتراضي رد: مشكلة فى RPM الالنترا 2008!!!

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hacker5 مشاهدة المشاركة

شكرا يا جماعة
بس يا باشا انا معنديش رجرجة مع التكييف و لما بشغل التكييف الاربى ام بيفضل زى ماهو على 700 و لا فيه رجرجة مع الباور
بس محدش يعرف ميكانيكى يقوم بعملية التنظيف دى ؟
كده يبقى بايظ كان لازم أول ما تشغل التكييف RPM يعلى على طول ممكن على 1500 لفة عشان التكييف يشتغل بكفاءه بدون تعب ويجوز عدم حصول رجرجة لأنك 1600 سى سى فالماتور أقوى ويتحمل عدد اللفات الصغيرة,

أختبار بسيط حرك الباور يمين وشمال على وضعيه السكون لو الـ RPM أصبح أعلى يبقى سليم الأيدل كونترول لو ثبت أو نزل يبقى بايظ.
طبعا فى أختبار أحسن عن طريق ohmmeter لكن طويل بصراحة
وأنا مش بحب أفتى كتير فأسئل الميكانيكى على الأختبار ده ولو عرف يبقى تمام معرفش قول له سلامة عليكم

قديم 10-07-2011, 12:50 PM
samirsaid1 samirsaid1 غير متواجد حالياً
التخصص العملى: accountant

samirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant futuresamirsaid1 has a brilliant future

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Devill Blood مشاهدة المشاركة

كده يبقى بايظ كان لازم أول ما تشغل التكييف RPM يعلى على طول ممكن على 1500 لفة عشان التكييف يشتغل بكفاءه بدون تعب ويجوز عدم حصول رجرجة لأنك 1600 سى سى فالماتور أقوى ويتحمل عدد اللفات الصغيرة,

أختبار بسيط حرك الباور يمين وشمال على وضعيه السكون لو الـ RPM أصبح أعلى يبقى سليم الأيدل كونترول لو ثبت أو نزل يبقى بايظ.
طبعا فى أختبار أحسن عن طريق ohmmeter لكن طويل بصراحة
وأنا مش بحب أفتى كتير فأسئل الميكانيكى على الأختبار ده ولو عرف يبقى تمام معرفش قول له سلامة عليكم

انا كمان عندى لما التكييف بيشتغل الار بى ام بيبقى ثابت على 700
فمش شرط انه يكون بايظ
قديم 14-07-2011, 04:57 AM
الصورة الرمزية Devill Blood
Devill Blood Devill Blood غير متواجد حالياً
من انا؟: when u lose your dreams u become no thing at all
التخصص العملى: student at mansoura university - faculty of law - english section
هواياتي: أخبار السيارات-الرسم-الكمبيوتر والأنترنت

Devill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond reputeDevill Blood has a reputation beyond repute

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة samirsaid1 مشاهدة المشاركة

انا كمان عندى لما التكييف بيشتغل الار بى ام بيبقى ثابت على 700
فمش شرط انه يكون بايظ
والله ممكن يكون بايظ عندك ولا أنت حاسس ومش بهزر بتكلم بجد ومتزعلش لأنه ممكن ميتحسش أوى لأنه بيكون شغال نص نص ومحتاج كشف
وده بيكون أحدى الأسباب المباشرة لضعف التكيف وده اللى حصل معايا لو لم يعلى أبدا فهو لا يعمل

قديم 14-07-2011, 11:07 AM
الصورة الرمزية احمد على 1999
احمد على 1999 احمد على 1999 غير متواجد حالياً

من انا؟: الحمد لله
التخصص العملى: مهندس ميكانيكا طيران
هواياتي: السيارات - اسكواش - سباحة - علوم فلك

احمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond reputeاحمد على 1999 has a reputation beyond repute

فايدة صمام الايدل انه يحافظ علي ثبات ال rpm مع ظهور الاحمال المختلفة

سبحانك لا علم لنا الا ما علمتنا
قديم 15-07-2012, 12:27 PM
body_vip body_vip غير متواجد حالياً

body_vip is on a distinguished road

عايز حد يفيدنى انا هتجنن النترا بتفصل لو حده وانا ماشى غيرت الفلتر وطرمباه البنزين مش عارف اعمل ايه