العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > السيارات الكورية والماليزية > كيا KIA > برايد Pride

برايد Pride اقدم سيارات كيا انتشاراً فى مصر تم اعادة تجميعها استنادا على موديل فورد - مازدا المسماه فورد فيستيفا او مازدا 121 ويعاد تصنيعها فى ايران وسوريا حتى الان

مشاهدة نتائج الإستطلاع: ايه رائيك فى العربيه ومدى نجاحها
ممتازه 36 31.86%
متوسطه 39 34.51%
عاديه 38 33.63%
المصوتون: 113. أنت لم تصوت في هذا الإستطلاع

قديم 19-04-2010, 05:33 AM
noureymo noureymo غير متواجد حالياً

noureymo is on a distinguished road
افتراضي رد: انا جبت السايبا برايد الجديده وده كل شيى عنها بالصور

كلام حضرتك فعلا صحيح ان المعروف ان قطع غيارها هي قطع غيار الكيا
وانا فعلا كنت غيرت اكتر من قطعة غيار كانت هيا الكيا برايد ما عدا فلتر البنزين وفلتر الهوا .
يا استاذ توفيق انا عارف ان الكويت والبلاد العربية هو التوكيل الجديد فعلا وده الي قلت لحضرتك اننا سالناه قبل كده ورفض يصلح عربيات شركة الامل
اما بخصوص موضوع السير ففعلا هو مختلف عن سير الكيا برايد سير الدينامو في السايبا عرضه اقل من سير الدينامو في البرايد
عموما يا ريت حضرتك لو كنت غيرت السيور قبل كده تفيدني الاقيها فين وشكرا جزيلا على اهتمام حضرتك بالرد
قديم 19-04-2010, 06:06 AM
الصورة الرمزية tawfic
tawfic tawfic غير متواجد حالياً

tawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة noureymo مشاهدة المشاركة

كلام حضرتك فعلا صحيح ان المعروف ان قطع غيارها هي قطع غيار الكيا
وانا فعلا كنت غيرت اكتر من قطعة غيار كانت هيا الكيا برايد ما عدا فلتر البنزين وفلتر الهوا .
يا استاذ توفيق انا عارف ان الكويت والبلاد العربية هو التوكيل الجديد فعلا وده الي قلت لحضرتك اننا سالناه قبل كده ورفض يصلح عربيات شركة الامل
اما بخصوص موضوع السير ففعلا هو مختلف عن سير الكيا برايد سير الدينامو في السايبا عرضه اقل من سير الدينامو في البرايد
عموما يا ريت حضرتك لو كنت غيرت السيور قبل كده تفيدني الاقيها فين وشكرا جزيلا على اهتمام حضرتك بالرد
يافندم شكرا على ايه بس احنا كلنا بنساعد بعض لاكثر ولااقل
اما بخصوص تغير السيور انا لسه ماغيرتشى اى نوع منهم علشان لسه يادوبك 20000 الف بس
وبرضه انا ليه تحفظ على موضوع ان سير الدينمو مختلف عن الكيا العاديه
انا واثق انها نفس السير الا اذا حضرتك كنت مغير الدينمو بنوع غير الاصلى بتاعها
او تكون شارى العربيه من حد مغير الدينمو
اصل ثقتى ده من ناتج تجربه مع قريبى كانت معاه وكان عمل بيها حاذثه ( ربنا يحفظك ويحفظنا جميعا ) واضطر يغير تقريبا كل ما له علاقه بالماتور والدينمو ----- الخ
وساعتها غير كل شى زى اللى كان موجود فيه بالضبط واصلى وجاب كل قطع الغيار من مراكز كيا المنتشره
الكلام ده من حوالى سنتين
وبالمناسبه الكويت والبلاد العربيه تم سحب الصيانه منها علشان ناشونال موتورز فتحت مركزين صيانه خاص بالسايبا فقط
بس ده مايمنعشى انهم بيصلحو بس طبعا بمصنعيه كامله بدون خصم
وانا مازلت بتعامل معاهم لانهم ناس محترمه جدا ومش فرق كتير الفلوس عن مركز سايبا
قديم 19-04-2010, 07:25 AM
noureymo noureymo غير متواجد حالياً

noureymo is on a distinguished road

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tawfic مشاهدة المشاركة

يافندم شكرا على ايه بس احنا كلنا بنساعد بعض لاكثر ولااقل
اما بخصوص تغير السيور انا لسه ماغيرتشى اى نوع منهم علشان لسه يادوبك 20000 الف بس
وبرضه انا ليه تحفظ على موضوع ان سير الدينمو مختلف عن الكيا العاديه
انا واثق انها نفس السير الا اذا حضرتك كنت مغير الدينمو بنوع غير الاصلى بتاعها
او تكون شارى العربيه من حد مغير الدينمو
اصل ثقتى ده من ناتج تجربه مع قريبى كانت معاه وكان عمل بيها حاذثه ( ربنا يحفظك ويحفظنا جميعا ) واضطر يغير تقريبا كل ما له علاقه بالماتور والدينمو ----- الخ
وساعتها غير كل شى زى اللى كان موجود فيه بالضبط واصلى وجاب كل قطع الغيار من مراكز كيا المنتشره
الكلام ده من حوالى سنتين
وبالمناسبه الكويت والبلاد العربيه تم سحب الصيانه منها علشان ناشونال موتورز فتحت مركزين صيانه خاص بالسايبا فقط
بس ده مايمنعشى انهم بيصلحو بس طبعا بمصنعيه كامله بدون خصم
وانا مازلت بتعامل معاهم لانهم ناس محترمه جدا ومش فرق كتير الفلوس عن مركز سايبا
شكرا جزيلا يا استاذ توفيق على اهتمامك والله انا نفسي يكون كلامك ده هو صح ويكون كلام الميكانيكي غلط وان كنت انا بميل لكلام حضرتك
عموما انا هنزل مصر بعد اسبوعين ان شاء الله وهشوف الموضوع ده بنفسي من غير ميكانيكي
وعلى فكرة انا كنت شاري العربية زيرو سنة 2006 من شركة الامل وما غيرتش فيها حاجة ابدا وعاوز اقول لحضرتك ان دي اول مرة تقابلني مشكلة في العربية
يا ريت حضرتك تقولي فين المراكز بتاعة ناشيونال موتورز وهل بيقبلوا فيها عربيات شركة الامل موديلات 2006
هو حضرتك شاري العربية من ناشيونال موتورز ولا من الامل؟
وشكرا جزيلا مرة تانية
قديم 20-04-2010, 02:46 PM
رامى3 رامى3 غير متواجد حالياً

رامى3 is on a distinguished road

بعد مرور اكتر من سنه العربيه اخبرها ايه
قديم 20-04-2010, 06:07 PM
الصورة الرمزية tawfic
tawfic tawfic غير متواجد حالياً

tawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of lighttawfic is a glorious beacon of light

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة رامى3 مشاهدة المشاركة

بعد مرور اكتر من سنه العربيه اخبرها ايه

السياره شاريها يوم 14 - 1 -1 2009
واليوم 20 - 4 2010
يعنى 15 شهر
عامل بيها 21450 كيلو الى الان ( منهم شهر كنت مسافر فيه بره مصر والسياره راكنه تحت البيت )
نجى لتقيم العام طوال هذه الفتره
المزايا :-
السياره وربنا يشهد على كلامى ممتازه خصيصا انى محمل عليها كتير جدا يا فى المشاوير يا اما فى اسلوب السواقه بتاعى
لم يختلف ادائها طوال هذه الفتره نهائى
سهوله شديده فى صيانتها وتوافر قطع غيارها فى كل مكان ( هى نفس قطع غيار البرايد تماما ما عدا الانشجكشن وفوانيس الامام والخلف ) ودول متوفرين فى مراكز الصيانه وكل قطع الغيار متوفره فى مراكز الصيانه حتى الزجاج

العيوب :-
مازلت اشك فى قدره المتور على اساس انها 1300 cc والاسباب كتير
اولا كانو بيقول 62 حصان وبعدين صححو المعلومه سريعا ووضحو انها 92 حصان
واننا اشك انها 100 حصان ( والله بتكلم بجد )
العربيه ادائها مش اقل من 1500 cc حتى استهلاكها للبنزين قريب قوى من استهلاك اللانوس
فا بجد مش عارف ايه اللى ورا الموضوع ده
انا عن نفسى مش مضايق بالعكس انا بشد مع اللانسر والتيوتا اليارس حلو قوى كمان
بالنسبه لنظام التعليق ممتاز والثبات هايل لغايه 120 كيلو
الكاوتش الاصلى بتاعها وحش جدا وماينسبش الاراضى والشوارع المصريه ده عايز شوارع حرير وبالتالى انا غيرتهم اول 500 كيلوptmnlo123per195

بعد فواصل الابواب عن بعضها بيخلى الهواء بيعمل صوت على السرعات العاليه من سرعه 120 وحسب قوه الرياح ( بيحتاج كوتش اعرض للابواب )
الفرامل الفبريكه بتاعتها بتصفر لغايه 1000 كيلو ( انا ماستحملتش اوصل لكده وصممت اغيرهم بعد 3مشاوير ليهم بنوع كيا برايد الكورى ومن ساعتها زى الفل ) ptmnlo123per111
لابد الكشف على الزوايه كل 3 شهور مره لضبطها
التكيف ممتاز ممتاز ولايقصر على السحب بدرجه كبيره
الباور هايل جداptmnlo123per154

دى كل ملاحظاتى على السياره طوال هذه الفتره