العودة   مصر موتورز مجتمع السيارات > سوق السيارات فى مصر موتورز > تقسيط السيارات

تقسيط السيارات قسم خاص بتقسيط السيارات فى مصر - عروض تقسيط سيارات - معارض تقسيط سيارات - تقسيط بنكى - تقسيط مباشر - تقسيط مستعمل

قديم 19-03-2010, 03:22 AM
Edom Edom غير متواجد حالياً

Edom is on a distinguished road
افتراضي رد: عرض تقسيط وتمويل اسلامى هيكسر الدنيا ضمن حمله "كلنا ضدالبنوك الربويه "

ما الحرام في ان يضمن البنك حقوقه وحقوق المودعين . فحظر البيع ضمان للبنك ولا يؤثر على الناحية الشرعية في شيئ . يا سادة نحن يجب ان ننظر الى التمويل الاسلامي من منطلق المساندة وحسن النية لا من منطلق سوأ النية والقيام باحباط اي محاولية لاصلاح المجتمع من الربا المستشري فيه حتى يمن الله علينا بالخير والبركة في حياتنا و اخرتنا.
قديم 19-03-2010, 03:26 AM
Edom Edom غير متواجد حالياً

Edom is on a distinguished road
افتراضي رد: عرض تقسيط وتمويل اسلامى هيكسر الدنيا ضمن حمله "كلنا ضدالبنوك الربويه "

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابراهيم أبوسيف مشاهدة المشاركة

أنا عملت تقسيط اسلامي مع بنك فيصل في شراء عربية بروتون برسونا من سنة والصراحة تكون ليا رأى سيئ جدا عن كل اللي بيكسب باسم الدين وبيسوق الدين على انه ميزة تنافسية فبياخد فايدة أكبر مع نفس الاجراءات
ده أولا أسمه نصب وتدليس وثانيا الاسلام حرم الربا بفلسفة التيسير على المقترض وعدم استغلاله والصراحة أنا شايف إن البنوك الاسلامية بتستغل العميل أسوء من البنوك العادية وكله تحت بند ان العميل مضطر لأنه اسلامي

أولا مافيش أي فرق في الاجراءات تماما غير أن طبعا البنوك العادية أسهل وسعد الفايدة أقل والاجراءات أبسط وبرده فيه فرق التسميات وهي الحاجة الوحيدة المختلفة

معاملة بنك فيصل في حالتي أنا سيئة كذا مرة يسحبوا القسط قبل معاده ومرة جمد فلوسي ونسي يفك التجميد تقريبا أسبوع ولما سألتهم مفيش رد غير معلش

خدمة البنك في منتهى السوء وأكن العميل هو اللي عايزهم مش هما اللي عايزينه بالنسبة طبعا للبنوك التانية بتلاقي موظف بينزل معاك المرور زي العربي الافريقي ويخلص اجراءاتك

عشان كدة أنا بقى ضد النصب باسم البنوك الاسلامية إذا كانو فعلا عاوزين يتعاملوا بالاسلام صح فلازم ييسروا مش يعسروا يعني حد يقدر يقلي ليه هما طلباتهم أكتر وضماناتهم أكتر بكتير وفوايدهم أكثر من البنوك العادية ؟؟؟
هل ده سعر الاسلام ؟؟؟
ممكن تجرب اي بنك اسلامي ةتاني .
قديم 19-03-2010, 11:31 PM
fm2002 fm2002 غير متواجد حالياً

fm2002 is on a distinguished road
افتراضي رد: متى يتم توفير البديل الإسلامي وسط المنظومة الربوية؟

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Prince2003 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

لو سمحت هو بنك دبى الاسلامى لى فرع فى مصر و ياريت العنوانه و عنوان المعرض لو اه لو سمحت؟
لا أظن أنه افتتح فرعًا له في مصر ومازلنا نأمل أن بنك فيصل الإسلامي في مصر يحذو حذوه وينشيء معرضًا للسيارات يكون الشراء والتقسيط منه مباشرة بنظام المرابحة ..
قديم 20-03-2010, 12:55 AM
Prince2003 Prince2003 غير متواجد حالياً

Prince2003 has a spectacular aura aboutPrince2003 has a spectacular aura about

السلام عليكم

انا كنت عايز اخذ رأي حضرتك فى النظام الاسلامى ل كونتكت و هو ان بيشترى العربيه و يرجع يبعهالك و من غير تأمين
قديم 20-03-2010, 10:29 AM
ahmedabutaleb ahmedabutaleb غير متواجد حالياً

ahmedabutaleb is on a distinguished road

هوا فعلا كونتكت بيشترى العربية وبعد كده بيبعها وده فى اى نظام مش الاسلامى بس ولكن الاسلامى بيختلف فى انه بدون تامين على السيارة وده لان فى خلاف حول موضوع التامين حرام ولا حلال